Nowa, trzecia już generacja modelu to prawdziwy SUV (pojazd sportowo-użytkowy), stworzony i zaprojektowany tak, by dać użytkownikowi możliwość dotarcia do miejsc położonych z dala od głównych dróg. Biorąc pod uwagę opinie swoich klientów, Suzuki powróciło do koncepcji produktowej... pierwszej generacji modelu. Następnie w ramach projektu „terenowy atleta” postawiło sobie jasny cel: wzmóc wszechstronność, podnieść osiągi, rozwinąć miejską praktyczność przy zachowaniu łatwości obsługi i prowadzenia. Należy na wstępie przyznać - doświadczenie Suzuki w produkowaniu samochodów z napędem 4x4 o prawdziwie terenowych właściwościach, pozwoliło na skonstruowanie wysoce mobilnego samochodu klasy SUV!
Wzornictwo i poziomy wyposażenia dostosowano do nowych wymagań i oczekiwań rynku, natomiast zaawansowana technologia zapewniła wszechstronność i wygodę użytkowania pod każdym względem. Ponadto dwie wersje modelu pozwalają Klientom wybrać odpowiednią dla nich konfigurację. Wersja 5-drzwiowa skierowana jest do rodzin, entuzjastów aktywnego stylu życia oraz osób poszukujących auta o maksymalnej funkcjonalności i wszechstronności, Natomiast wersja 3-drzwiowa to propozycja dla osób oczekujących zwrotnego auta ze sportowym charakterem. Niezależnie od konfiguracji Nowa Grand Vitara jest dla tych, którzy nie boją się wykroczyć poza rutynę. To auto dla ludzi, którzy wiedzą, że prawdziwa podróż zaczyna się tam, gdzie kończy się droga.
My mieliśmy okazję testowania wersji pięciodrzwiowej (test wersji trzydrzwiowej można także znaleźć na naszych stronach).
Na zewnątrz - charakter zwycięzcy...
Muskularne nadwozie o doskonałych proporcjach powstało z pełną świadomością stawianych celów. Duże koła i krótki przedni zwis wyrażają sportową agresywność, podczas gdy szerokie błotniki i rozstawione na krańcach nadwozia koła zapewniają o stabilności na podstawie samego wyglądu. Wersja 5- drzwiowa przyciąga uwagę wszechstronnością i funkcjonalnością.
Grand Vitara ma w sobie cos z kameleona: z daleka wygląda masywnie, wydaje się być ogromnym, potężnym samochodem. Gdy stoimy obok niej odczucie wielkości znika – owszem auto jest duże, ale już nie tak ciężkie i potężne...
- Gdy pierwszy raz popatrzyłam, zdawało mi się, ze stoi ciężarówka lub niewielki czołg – skomentowała moja żona. Tymczasem okazało się, że nie ma problemów z zaparkowaniem przed supermarketem. Można nim spokojnie jeździć po ulicach...
Ponadczasowe wnętrze
Wsiadając, pasażerowie natychmiast odnajdują charakterystyczne dla Suzuki elementy wykończenia. Subtelne srebrne wstawki rozświetlają stonowane czarne wnętrze, a odważnie dostosowane elementy wykończeniowe doskonale wpasowują się w klasyczne linie wysokiej jakości kokpitu. Powierzchnia większości tworzyw posiada miłą w dotyku fakturę, krawędzie elementów wykończeniowych są zaokrąglone. To istotne nie tylko ze względu na estetyczne doznania związane z dotykiem lub wyglądem, ważne też, że niemal całkowicie likwiduje ryzyko drobnych zranień podczas jazdy terenowej.
Słynna dbałość Suzuki o detale znajduje dobitne potwierdzenie zarówno w wysokiej jakości materiałów i wykończenia, jak i w ergonomii kokpitu. Informacje wyświetlane na okrągłych zegarach są czytelne w każdych warunkach, przełączniki i przyciski odnajduje się intuicyjnie, dzięki czemu kierowca może nie spuszczać wzroku z drogi. Kierownica wyposażona w sterowniki audio (wyciszenie, poziom głośności, tryb, wybór kanału, a także sterowanie głośno mówiącym zestawem GSM), oraz - w testowanej wersji - w tempomat.
Radioodtwarzacz CD, wbudowany w deskę rozdzielczą, z sześciopłytową zmieniarką może wydawać się luksusem, ale tak nie jest - we wnętrzu Grand Vitary, zanurzeni w skórzanych fotelach, czujemy się jak w najbardziej luksusowym pojeździe!
Nowością jest też wyłącznik systemu ESP, doskonale wkomponowany w stylistykę deski oraz komputer pokładowy, wskazujący chwilowe i średnie spalenie benzyny.
Układ klimatyzacji z trybem automatycznej regulacji działa sprawnie i utrzymuje idealne warunki w kabinie. Trzy przejrzyste, cylindryczne wskaźniki są łatwe do odczytu. Umieszczony w środkowej części konsoli przełącznik – co ważne odpowiednio duży - układu napędowego pozwala precyzyjnie sterować układem napędowym Suzuki: w zakresach 4H, 4H z zablokowanym napędem oraz 4L z zablokowanym napędem (napiszemy o tym jeszcze poniżej).
Przyciski elektrycznego starowania szyb bocznych, blokowania otwarcia drzwi z zewnątrz oraz regulacji ustawienia zewnętrznych lusterek wstecznych umieszczone zostały na panelu w podłokietniku drzwi kierowcy. Łatwy jest też dostęp do przełączników okna dachowego, zainstalowanych nad lusterkiem wewnętrznym.
Pasażerka na przednim siedzeniu miała smutna minę – w osłonie przeciwsłonecznej znajduje się co prawda lusterko, ale nie jest ono... podświetlane. Pochwałę z jej ust otrzymał natomiast układ podgrzewania fotela oraz górna konsola, będąca wygodnym miejscem na przechowywanie okularów i innych drobiazgów...
Wymiary.. na miarę
Wymiary Grand Vitary to doskonała równowaga pomiędzy zwrotnością, ekonomią, a przestronnością, komfortem i funkcjonalnością. Wymiary wersji pięciodrzwiowej to 4470 mm długości (wraz z pełną osłoną koła zapasowego), 1810 mm szerokości i 1695 mm wysokości. Przednie koła wysunięte są daleko w przód, by zmniejszyć przedni zwis i zmaksymalizować rozstaw osi w stosunku do długości całkowitej, co zapewnia lepsze własności jezdne i zapewnia więcej miejsca na nogi w kabinie. Promień skrętu jest niewielki - wynosi 5,5 metra. Kąty natarcia, rampowy i zejścia wynoszą odpowiednio 29, 19 i 27 stopni.Najważniejszym elementem strukturalnym jest samonośne nadwozie wzmocnione konstrukcją ramową. Zastosowanie wbudowanej, sztywnej ramy i samonośnego nadwozia pomogło osiągnąć kompromis pomiędzy wysokością samochodu i podłogi. Pozwoliło to na osiągnięcie optymalnych wartości dwóch parametrów: przestrzeni w kabinie, szczególnie nad głowami pasażerów i prześwitu pod podwoziem – aby zapewnić bezpieczeństwo i wygodę podróżowania oraz efektywność podczas jazdy w terenie.
Maksymalne wykorzystanie przestrzeni
Funkcjonalna wersja poęciodrzwiowa mieści pięcioro pasażerów w kabinie o długości 2760 mm. Tylne siedzenie dzielone jest w stosunku 60:40, by umożliwić transport długich przedmiotów przy zachowaniu dwóch miejsc. Ze środkowego oparcia można wysunąć, wygodny podłokietnik. W zależności od potrzeb transportowych można złożyć całość oparcia w przód lub całe siedzenia uzyskując płaską podłogę.
Pojemność przestrzeni bagażowej mierzona wg VDA wynosi 398 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do maksymalnej wartości 1386 litrów (według pomiarów Suzuki). Bagażnik wyposażony jest w zaczepy do mocowania bagażu, kieszenie na drobiazgi, oświetlenie, 12-woltowe gniazdko zasilające i schowek podpodłogowy (swoisty „sejf” - pozwala ukryć cenne przedmioty przed spojrzeniami niepowołanych osób), wykończony tym samym materiałem, co cała przestrzeń bagażowa.
Niedociągnięciem jest natomiast otwieranie na prawą stronę klapy tylnej. należy przypuszczać, że umieszczenie zawiasów po prawej stronie nadwozia bierze sie z ruchu prawostronnego, ale wersje europejskie powinny zostać zmienione, bowiem ma to wpływ na bezpieczeństwo osoby korzystającej z bagażnika.
Przednie fotele mają regulację wzdłużną i odchylenia oparcia a także są wyposażonew ogrzewanie. Kierowca może zając optymalna pozycję, dzięki regulacji wysokości siedziska w – o czym już wspominaliśmy, skórzanym -fotelu. Standardowo montowany jest we wszystkich wersjach zębatkowy układ kierowniczy z regulacją wysokości ustawieniai wspomaganiem kierownicy.
Inne elementy wyposażenia obejmują system kluczyka elektronicznego, pozwalający na otwieranie i uruchamianie samochodu bez potrzeby umieszczania klucza w zamku lub w stacyjce, przenośną popielniczkę, okno dachowe (szyberdach) oraz tylne uchwyty na kubki. Dla prowadzącego pojazd wygodny jest schowek umieszczony w podłokietniku po prawej stronie, tuż za dźwignią zmiany biegów.
W dobrym miejscu wnętrza: widocznym, ale dyskretnym - umieszczony także został przycisk otwarcia klapy wlewu paliwa.
Świetne osiągi na szosie i własności terenowe
Nowy stały napęd 4x4 z międzyosiowym mechanizmem różnicowym w znaczący sposób uzupełnia listę bogatego wyposażenia nowej Grand Vitary. Zastosowanie tego układu zapewnia maksymalną efektywność i skuteczność podczas jazdy w terenie oraz naprawdę bardzo dobre własności jezdne na szosie. Układ stale przekazuje moc na cztery koła samochodu.
Zintegrowany w układzie napędowym międzyosiowy mechanizm różnicowy o limitowanym poślizgu, zapewnia właściwy rozdział momentu na osie (przód 47, tył 53) w każdych warunkach drogowych, co wiąże się z przyczepnością i sterownością. Międzyosiowy mechanizm różnicowy jest zablokowany w trybach 4HLock (wysokim) i 4L Lock (redukcyjnym). System obejmuje także tryb neutralny.
Zakres 4H. Jest wręcz idealny dla większości warunków drogowych. Podczas jazdy po stosunkowo równej nawierzchni zapewnia płynna jazdę. W momencie, gdy droga robi się śliska lub występują na niej nierówności, układ wystarczająco koryguje tor jazdy.
Zakres 4H ze zblokowanym napędem (włączoną blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego). W tym przypadku siła napędowa jest równo rozdzielana pomiędzy przednie i tylne koła. Gdy warunki się pogarszają, jedziemy po śniegu lub błocie – warto włączyć właśnie tę funkcję. Samochód pokonuje przeciwności równo, bez uślizgów.Zakres 4L ze zblokowanym napędem. Funkcja zalecana jest podczas ekstremalnych warunków terenowych. Dzięki przełożeniu skrzynki rozdzielczej do wartości 1,970 – niemal dwukrotnie większej niż w zakresie 4H ze zblokowanym napędem (włączoną blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego) – samochód może pokonać nawet największe utrudnienia terenowe.
Podczas testu praktycznie tylko raz musieliśmy włączyć funkcję 4L, w pozostałych przypadkach wystarczały dwa pierwsze zakresy. Jedno jest pewne – Grand Vitara jest prawdziwym samochodem terenowym, a nie „atrapą” terenówki – jak to często się dziś zdarza...
Silnik
Testowany model Suzuki wyposażony był w dwulitrowy, szesnastozaworowy silnik benzynowy DOHC. Nasze jazdy wykazały zgodność z intencją producenta - jednostka 2,0 16V to optymalne połączenie osiągów z ekonomicznością i znakomita dynamiką, zaprojektowana jednocześnie z myślą o ochronie środowiska i spełniająca rygorystyczną normę emisji spalin Euro IV.
Silnik o pojemności 1995 cm3 ma moc 140 KM przy 6000 obrotach na minutę i moment maksymalny 183 Nm przy 4000 obrotach na minutę. Oznacza to, że należy wykorzystywać w trakcie dynamicznej jazdy górne zakresy obrotów. Auto do 0 do 100 kilometrów na godzinę przyspiesza w 12,6 sekundy. Test na autostradzie w Niemczech wykazał, że samochód jest w stanie pojechać szybciej niż mówią to fabryczne dane techniczne, czyli 175 km/godz.
Nie potwierdziliśmy też danych w zakresie zużycia paliwa (według producenta: miasto 11,6; poza miastem – 7,6; cykl mieszany 9,1 litra na 100 km), podczas testu wskaźniki były trochę sporo wyższe. Ale spalanie zależy w dużej mierze od użytkownika oraz od warunków terenowych...
Emisja dwutlenku węgla w cyklu mieszanym wynosi 220 g/km.
Wrażenia z jazdy
Samonośne nadwozie, wzmocnione konstrukcją ramową, pozwoliło na zastosowanie niezależnego zawieszenia z kolumnami McPhersona z przodu, natomiast z tyłu niezależnego układu wielowahaczowego. Taki układ pozwala czerpać radość z jazdy w każdych warunkach, charakteryzuje się znakomitymi właściwościami jezdnymi na szosie i w terenie. Umożliwia bezpieczne i pewne pokonywanie zakrętów oraz ciche prowadzenie – szczególnie zauważalne na autostradzie. Pojazd dobrze spisuje się też na drogach bocznych, przy pokonywaniu z większą szybkością zacieśniających się zakrętów. Układ ESP działa sprawnie i praktycznie, podczas jazdy poza terenem, przez cały czas – załącza się bowiem automatycznie powyżej szybkości 40 km/godz. (przy większej - nie ma możliwości jego wyłączenia).
Atutem samochodu jest też bardzo precyzyjna skrzynia biegów. Przekładanie biegów sprawiało nam dużą przyjemność – począwszy od bardzo wygodnej, idealnie „leżącej” w dłoni gałki lewarka, na doskonale „przyjmującej” bieg zębatce kończąc. To rzadkość nie tylko wśród samochodów SUV, ale też nawet najwyższej klasy...
Nowa konstrukcja przekładni zębatych w pięciostopniowej, manualnej skrzyni przyczyniła się też do zwiększenia trwałości oraz zmniejszenia wibracji układu napędowego.
Naszym zdaniem – skrzynia jest w samochodzie terenowym elementem bardzo istotnym: w trudnych warunkach użytkownik, koncentrując się na celu - wydobyciu się z opresji - nie bardzo zwraca uwagę na precyzję zmiany, przez co (jak potwierdzają serrwisy) dochodzi do uszkodzeń...
12-calowe, wentylowane przednie tarcze hamulcowe oraz bębnowe hamulce tylne gwarantują efektywne hamowanie. Samochód zatrzymuje się zaskakująco dobrze (uznanie dla precyzji działania kolektora hamulcowego!). Ale tu nasuwa się refleksja: zapytani przez nas specjaliści – technicy potwierdzili nasze przypuszczenia, że w przypadku zainstalowaniu z tyłu tarcz hamulcowych, można by jeszcze skrócić drogę hamowania...
W porównaniu do konkurentów Suzuki Grand Vitara jest dobrze wyciszona. Jednolita struktura nośna minimalizuje powszechne w autach terenowych odgłosy pracy nadwozia, a zastosowane materiały wyciszające (wygłuszające o tłumiące drgania), dopełniają - pozytywnie! - reszty...
I jeszcze jedno ważne spostrzeżenie – Grand Vitara jest jednym z nielicznych samochodów, które świetnie trzymają się na koleinach! Tam gdzie wiele pokrewnych pojazdów „skacze” po całym pasie, tam Suzuki jedzie niczym po sznurku!
Bezpieczeństwo podróżowania
Nowa Grand Vitara została zaprojektowana ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Zastosowanie systemu ESP (system stabilizacji toru jazdy), w znaczący sposób przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa podróżowania. System zapewnia pewność prowadzenia w momencie poślizgu jednego z kół i koryguje tor jazdy. Uzupełnieniem elementów bezpieczeństwa jest system ABS z EBD, który przeciwdziała blokowaniu kół podczas hamowania oraz optymalizuje siłę hamowania.
W przypadku kolizji struktura karoserii przekierowuje energię uderzenia tak aby w pełni chronić kabinę. Zastosowano belki ochronne w drzwiach, sztywne profile wraz ze strefami kontrolowanego zgniotu i ramową konstrukcję usztywniającą szkielet nadwozia, aby skutecznie rozpraszać energie zderzenia poza obszarem kabiny. Wszystkie słupki nadwozia oraz górne powierzchnie wewnątrz kabiny osłonięte są elastycznymi materiałami w celu ograniczenia urazu głowy w razie wypadku
Pedały zaprojektowano tak, by w razie zderzenia nie powodowały ewentualnych dodatkowych obrażeń u kierowcy. System aktywnych zagłówków zwiększa ochronę głowy i kręgosłupa. System ochrony pieszych obejmuje pochłaniającą energię strukturę przedniego pasa. Zastosowano szereg rozwiązań technicznych, które w przypadku potrącenia pieszego minimalizują ewentualne obrażenia (amortyzująca uderzenia konstrukcja przodu samochodu).
Standardowe i opcjonalne wyposażenie obejmują: system poduszek powietrznych czołowych i trzypunktowych pasów z napinaczami oraz ogranicznikami napięcia, poduszki powietrzne boczne i kurtynowe, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z bezwładnościową blokadą wysuwu (system ELR) w tylnych pasach, system mocowania fotelika dziecięcego ISOFIXi trzecią lampę stopu.
Podsumowanie
Przejechaliśmy Grand Vitarą kilka tysięcy kilometrów. Z przyjemnością!
SUV Suzuki jest doskonałym połączeniem samochodu rodzinnego z pojazdem terenowym. Jednak nie jest to pojazd wyłącznie dla entuzjastów off-roadu czy właścicieli farm, którzy codziennie – niezależnie od pory roku - muszą dojechać z domu polną drogą do oddalonej szosy. Umiarkowana – jak na tej klasy pojazd i przy jego wyposażeniu – cena zachęca do nabycia go przez osoby mieszkające w mieście. Gabarytowo nie jest bowiem aż tak duży, aby były jakieś specjalne problemy z parkowaniem w centrum. A zapewnia wiele możliwości – przede wszystkim bezpieczną i pewna jazdę po naszych dramatycznie wybitych drogach!
Plusy:
- ponadczasowa stylizacja samochodu i jego wnętrza (klasyczna elegencja i nowoczesność);ergonomia umieszczenia przyrządów i przełączników;duży komfort przy świetnych właściwościach jezdnych w każdych warunkach (koleiny, śnieg, błoto);precyzyjna skrzynia biegów;bogate wyposażenie za oferowaną cenę.
Minusy:
- klapa tylna otwierana w stronę chodnika (zawiasy po prawej stronie);brak podświetlenia przycisków na kierownicy oraz w konsoli na drzwiach (utrudnia używania ich podczas jazdy po zmierzchu);brak tarcz z tyłu, co pozwoliłoby na jeszcze skuteczniejsze działanie hamulców.
Ceny Grand Vitara pięciodrzwiowa:
2,0 M/T - 88 900 złotych;2,0 De Luxe M/T (wersja testowa) -102 900 złotych;2,0 De Luxe A/T – 112 900 złotych;1,9 diesel De Luxe M/T – 114 900 złotych
Ceny są stałe, co wynika z programu Suzuki budowania cen gwarantowanych – jednakowych w ciągu całego roku.
Wnętrze, obsługaJakość montażu10Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)10Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność10Miejsce na tylnych fotelach - nogi8Miejsce na tylnych fotelach - głowa9Schowki9Wrażenia z obsługi9Widok do przodu9Widok do tyłu7 Silnik, skrzynia biegówKultura pracy8Ciąg przy niskich obrotach7Moc przy wysokich obrotach8Głośność przy niskich obrotach8Głośność przy wysokich obrotach7Spalania7Zestopniowanie skrzyni biegów8Łatwość przełączania biegów10 Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne10Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)9Przenoszenie napędu na jezdnię10Wydajność hamulców8 BagażnikWielkość7Możliwości załadunku, wielkość otworu10Regularność9 Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa9 Podsumowanie ogólnePodsumowanie ogólne - średnia7,57
Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1995Moc (kW / obr. /min):103 / 6000Maksymalny moment obrotowy (Nm / ot/min):183 / 4000 Osiągi:Prędkość maksymalna (km/h):175Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):12.5Zuzycie paliwa-miasto/poza/kombi (l/100 km):11.6 / 7.6 / 9.1 Wymiary i masy:Bagażnik - siedzenia/złożone (l):398 / 1386Pojemność bagażnika (l):66Masa pojazdu / nośność (kg):1505 / 565Wymiary opon:225/70 R16 Wymiary do wykresu – zewnętrzne:a) długość (mm):4470b) szerokość (mm):1810c) wysokość (mm):1695d) rozstaw osi (mm):2640e) rozstaw z przodu (mm):1540f) rozstaw z tyłu (mm):1570 Wymiary do wykresu – wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):870 / 1080h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):620 / 830i) wysokość nad siedzeniem – z przodu (mm):1020j) wysokość nad siedzeniem – z tyłu (mm):1000k) szerokość z przodu (mm):1430l) szerokość z tyłu (mm):1400długość siedzenia z przodu (mm):560długość siedzenia z tyłu (mm):540wysokość oparcia z przodu (mm):580wysokość oparcia z tyłu (mm):590miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:tak