W stosunku do czerwca ubiegłego roku wyniósł on 8.7% (sprzedano 131,876 sztuk samochodów) łącznie 1.389.418 sztuk mniej. Dyrektor Globalnego Centrum Rozwoju Ekonomicznego JATO, Nasir Shah stwierdził, że przodujące na świecie firmy samochodowe starają się złagodzić negatywne skutki powszechnych ograniczeń kredytowych oraz wzrostu cen ropy, poprzez ciągłą innowację wyrobów oraz wprowadzanie na rynek coraz bardziej ekonomicznych samochodów o jak najniższym zużyciu paliwa.

Wyniki poszczególnych marek

Volkswagen w dalszym ciągu utrzymuje czołową pozycję w Europie, zarówno w miesiącu czerwcu, jak i z punktu widzenia całego pierwszego półrocza. W czerwcu drugim producentem był Opel/Vauxhall, po nim następowali Renault Ford i Peugeot. Uwzględniając całe półrocze Ford prześcignął Opla, Renault i Peugeota.

Świetny wynik wykazało BMW, osiągając 6,1% wzrostu w stosunku do pierwszego półrocza 2007 roku - wzrost ten w dużej mierze zawdzięcza on rozszerzonej palecie wyrobów. FIAT również osiągnął świetne wyniki (2,7% wzrostu, w pierwszym rzędzie ze względu na sukces 500-ki oraz modeli Bravo, natomiast Mercedes osiągnął prawie te same wyniki. Wśród 10 przodujących firm, w czerwcu Jaguar osiągnął 22%-owy wzrost, a Dacia 9.8%, MINI +5.7%. Daihatsu wybitny wynik (+11.9%) zawdzięcza niskiemu zużyciu paliwa modeli Cuore/Charade oraz Sirion, jak również atrakcyjnej emisji CO2.

Czołowe modele

Volkswagen Golf w dalszym ciągu kontynuuje niezachwianą karierę - ze 45.178 sprzedanymi w czerwcu samochodami w dalszym ciągu przoduje w Europie (+12.6%). Peugeot 207 z 39.450 sprzedanymi samochodami kontynuował swoją dobrą passę, a na trzecim miejscu plasowało się Renault Clio ze 37.273 sprzedanymi samochodami (+3.4%), po nim plasowały się Opel/Vauxhall Corsa (35,985 szt.), Ford Focus (35,024 szt.), Opel/Vauxhall Astra (33,169 szt.), Ford Fiesta (29,666 szt.), BMW, seria 3 (26.848 szt.), Fiat Punto (26.520 szt.) oraz Volkswagen Polo (25.564 szt.).Na poziomie półrocznym prowadzi Volkswagen Golf (+17.6%), a na drugiej pozycji znajduje się Peugeot 207 (+2.2% w stosunku do sprzedaży w ubiegłym roku).

Krajowe tendencje - Polska na widocznym plusem

W Europie w dalszym ciągu najsilniejszym rynkiem jest rynek niemiecki, który w czerwcu ustabilizował się wzrostem na poziomie 1%. Na drugim miejscu znajduje się rynek francuski, którego umacniają akcje ekologiczne, ponieważ ulgowo sprzedawano tam wszystkie samochody z emisją CO2 poniżej 130g/km. Rynek hiszpański w czerwcu zachwiał 30% spadek (o 50 tys. sztuk mniej).Kilka rynków krajów rozwijających się może się poszczycić znacznym wzrostem w pierwszym półroczu br. w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku, w tym szczególnie Słowacja (+19.6%), Czechy (+10.7%) oraz Polska (12.6%).Procentowo w czerwcu największy spadek doznały Dania (-62.4%), Irlandia (-48.3%) oraz Łotwa (-45.6%), co można przypisać pogarszającym się w Europie relacji gospodarczych.