Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.454.684.281.99
Średnio4.674.824.572.15
Najdrożej4.894.894.792.29

Używane | Mercedes C (W204): trwałość na dobrym poziomie

13 mar 14 14:40
Udostępnij
0
Skomentuj

W ostatnich latach trudno wystawić autom Mercedesa dobrą ocenę. Wpadki z rdzą i awarie silników to nie wszystkie problemy. Ale klasa C (W204) to dość udany model.

Do projektu W204 (wewnętrzne oznaczenie klasy C sedan; kombi ma literkę S, zaś coupé – C) Mercedes podszedł bardzo poważnie. Zapewniał, że przez ponad 3 lata testowano na drogach rozwiązania, które miały być zastosowane w aucie. Przeprowadzono ponad 100 testów zderzeniowych i pokonano miliony kilometrów. Wszystko nie tylko po to, żeby nowy model był wygodniejszy i lepiej jeździł, lecz także po to, by w końcu się nie psuł. I choć jest w tym dużo zabiegów marketingowych, wydaje się, że cel został osiągnięty.

Zobacz wszystko na temat

Używane | Mercedes C (W204)

Debiutujące w 2007 r. auto prowadzi się o wiele pewniej i przyjemniej niż poprzednika. Raczej nie powinni się nim interesować klienci ceniący BMW, gdyż auta z gwiazdą dostrojono bardziej komfortowo i zachowują się one stateczniej. Po części może to być zasługą systemów Agility Control (rozwiązania w podwoziu), które dostosowują do nawierzchni i prędkości m.in. siłę tłumienia amortyzatorów (twardo podczas szybkiej jazdy po równym asfalcie, miękko na kocich łbach). Znajdziemy tu też mnóstwo innych systemów, np. podnoszących bezpieczeństwo – inteligentne reflektory, system Pre-Safe przygotowujący auto do nieuchronnego wypadku itd.

Nadwozie klasy C nareszcie nie koroduje, upływu kilometrów i czasu nie widać ani nie słychać również we wnętrzu. Dobra jakość!

Do indywidualnej oceny pozostawiamy wygląd karoserii. Bez wątpienia jest on zachowawczy i odwołuje się do klasy S. Z zewnątrz wyróżniono usportowioną odmianę Avantgarde - ma ona na grillu potężną gwiazdę Mercedesa, podczas gdy pozostałe wersje (Elegance i Komfort) logo marki skrywają na masce. Z listy wyposażenia seryjnego tej wersji warto wymienić też trójramienną kierownicę i metalizowane wstawki na desce.

Wystrój wnętrza również może się znacząco różnić w zależności od wykończenia zamówionego w salonie – od dość ubogiej i skromnie prezentującej się czerni po jasne skórzane obicia i pełną listę zamontowanych dodatków. Choć karoseria dość wyraźnie urosła w porównaniu z poprzednikiem, w dalszym ciągu można mówić o pewnym niedostatku miejsca na tylnej kanapie. Odczują to jednak głównie wysocy pasażerowie, mierzący ponad 180 cm. Przeciętnie wypada też szerokość kokpitu. Musimy jednak podkreślić, że deska rozdzielcza (bez względu na wybrany wariant wykończeniowy) bez zastrzeżeń wypada pod względem ergonomii.

Mercedes zachował typowe dla siebie rozmieszczenie elementów sterowania, dlatego też osoby nieznające samochodów tej marki będą potrzebowały chwili czasu na przyzwyczajenie się do tego.

Nowoczesne benzyniaki mało palą i – przynajmniej na razie – nie wymagają kosztownego serwisu oraz drogich napraw

Silniki benzynowe możemy podzielić na kilka grup. Pierwsza to doładowane, niezbyt duże jednostki o pojemnościach 1,6 lub 1,8 l. Te odmiany są godne zaufania. Mimo to, jeśli możecie, wybierzcie nieco nowsze warianty z turbinami. Są oszczędniejsze i cichsze niż pierwotnie stosowane z kompresorami. To również o tyle ważne, że dość mocno hałasujące mechaniczne sprężarki mogą utrudnić prawidłowe rozpoznanie pewnej usterki trapiącej silnik, czyli rozciągających się łańcuchów rozrządu. Zaniepokoić powinny przede wszystkim dziwne chrobotania utrzymujące się przez kilka sekund po rozruchu. Jeśli w porę nie skontroluje się łańcucha, może dojść do przeskoczenia wałka rozrządu. Wtedy najczęściej trzeba już niestety szukać nowej jednostki napędowej, bo remont może kosztować nawet… 20 000 zł.

Kłopoty z rozrządem (nawet przy przebiegu 100 tys. km) mogą też być udziałem właścicieli benzynowych V6. W tym przypadku nie chodzi jednak o łańcuch rozrządu, ale o system zmiany faz. Jeśli świeci się kontrolka silnika, można spodziewać się awarii przestawiacza faz i mieć nadzieję, że niedomaga tylko jeden (są cztery – po jednym na każdy wałek), gdyż kosztuje on około 2500 zł. Wersja 306-konna jest spotykana sporadycznie i na razie trudno powiedzieć coś o jej usterkach.

Bez wątpienia wielu klientów pożądliwie zerka na odmiany dieslowskie. Nie muszą być wcale złym wyborem, ale trzeba mieć świadomość ryzyka. W przeciwieństwie do Sprinterów odmiana 2.1 w klasie C nie miewa na razie zbyt wielu kłopotów. Początkowo stosowano starszą, prostą wersję silnika, później zaczęto montować bardziej skomplikowane technicznie jednostki o oznaczeniu OM 651 – łańcuch rozrządu trafił na tył silnika (między jednostkę a skrzynię biegów). Na razie trwałość łańcucha jest przyzwoita, ale w razie wymiany ingerencja mechanika będzie kosztowna.

W wersjach z podwójnym doładowaniem czekają was kłopoty ze sterowaniem turbinami – niestety, skomplikowana konstrukcja sprawia, że postawienie trafnej diagnozy nie zawsze jest łatwe. Inny kłopot to uszkodzenia pompy wodnej. Na plus zapisać można typowo dieslowski osprzęt – turbiny, koła dwumasowe itp. – który zazwyczaj bez kłopotów wytrzymuje ponad 200 tys. km bez poważniejszych awarii.

Mimo nowoczesnej konstrukcji naprawy Mercedesa C rzadko wymagają nietypowych urządzeń diagnostycznych

W silniku OM 651 plagą były awarie wtryskiwaczy (Delphi), z czasem jednak problem rozwiązano. Zdarzają się uszkodzenia czujników różnicy ciśnień w filtrach cząstek stałych. Zbyt wielu kłopotów nie spotka też was ze strony wysokoprężnego silnika V6, choć w tym motorze po większym przebiegu niekiedy zacierają się panewki. Podkreślamy: nie jest to częste, ale się zdarza. Niestety, jeśli powyższa awaria wystąpi, skończy się to po prostu wymianą jednostki – naprawa jest nieopłacalna. Wiele silników łączono z automatycznymi skrzyniami biegów. Po większych przebiegach dochodzi do uszkodzenia elektroniki sterującej. Koszt części i robocizny nie powinien przekroczyć 3000 zł.

Warto podkreślić wysoką trwałość karoserii, poważnych kłopotów nie sprawia również instalacja elektryczna ani zawieszenie. Oczywiście, trzeba pamiętać, że eksploatacja takiego auta jak klasa C jest nieco bardziej kosztowna niż starszych modeli – chociażby ze względu na sporą ilość drogiego oleju w turbodieslach.

Wysokie C Mercedesa w technice

Już w momencie debiutu w aucie można było znaleźć wiele postępowych rozwiązań. Każdy Mercedes klasy C ma 7 airbagów (również kolanowy dla kierowcy). W trakcie gwałtownego hamowania światła stopu zaczynają pulsować, w układzie kierowniczym pracuje elektrohydrauliczne wspomaganie, reflektory potrafią dopasować snop światła do warunków drogowych, zaś amortyzatory dostosowują charakterystykę tłumienia do warunków na drodze. Mało? Wybierzcie zatem auto po liftingu w 2011 roku, które doposażono w dziesięć systemów asystujących, m.in. układ aktywnie utrzymujący samochód na pasie ruchu. Pojawiła się wtedy kolejna generacja połączeń telematycznych, a wszystkie silniki (poza linią AMG) wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa.

AMG: nie tylko dla odważnych

Wolnossąca widlasta „ósemka” o potężnej pojemności 6,2 l i z napędem na tylną oś – taki opis z pewnością zelektryzuje fanów motoryzacji. W układzie napędowym pracuje 7-biegowy „automat”. Wersja AMG była dostępna we wszystkich 3 odmianach nadwoziowych. Wzmocniono hamulce, obniżono i usztywniono zawieszenie, wstawiono inny układ kierowniczy – wszystko po to, żeby kierowca w pełni czerpał przyjemność z jazdy. Obok podstawowej odmiany, mającej „tylko” 457 KM, wprowadzono też kilka wersji specjalnych, m.in. ze zdjętym ogranicznikiem prędkości. Dzięki temu coupé Black Series pojedzie nawet… 300 km/h!

Silniki

Lata 2008-10 2012-13 2007-08 2009-12
Silnik – typ, liczba zaworów k.benz. R4/16 t.benz. R4/16 k.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1597 1595 1796 1796
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 156 przy 5200 156 przy 5300 156 przy 5200 156 przy 5000
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 230 przy 3000 250 przy 1250 230 przy 2500 250 przy 1600
Prędkość maksymalna (km/h) 230 225 223 220
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,5 8,5 9,5 9,0
Spalanie wg EU:
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 9,5/5,1/6,7 7,7/4,7/5,8 10,7/5,8/7,6 10,1/5,5/7,1
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2007 46 300
2008 50 600 52 900
2009 56 400 59 900
2010 61 900 65 400
2011 76 100
2012 86 900 87 000
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan
Lata 2007-10 2009-13 2009-13
Silnik – typ, liczba zaworów k.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1796 1796 1796
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 184 przy 5500 184 przy 5250 204 przy 5500
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 250 przy 2800 270 przy 1800 310 przy 2000
Prędkość maksymalna (km/h) 235 232 240
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,6 8,2 7,4
Spalanie wg EU:
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 10,7/6,0/7,8 10,1/5,5/7,2 10,1/5,5/7,2
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2007 48 800
2008 55 700
2009 62 000 63 000 68 900
2010 68 100 68 800 77 800
2011 80 200 90 600
2012 90 500 106 900
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan
Lata 2007-09 2007-11 2007-11 2008-11 2011-13
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24 benz. V6/24
Pojemność skokowa (cm3) 2496 2996 3498 3498 3498
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 204 przy 6100 231 przy 6000 272 przy 6000 292 przy 6400 306 przy 6500
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 245 przy 2900 300 przy 2500 350 przy 2400 365 przy 3000 370 przy 3500
Prędkość maksymalna (km/h) 240 250 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4 7,3 6,4 6,2 6,0
Spalanie wg EU:
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 13,5/6,9/9,3 13,6/7,0/9,4 14,2/7,6/10,0 12,0/6,1/8,3 10,0/5,9/7,4
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2007 54 200 56 600 66 500
2008 61 900 64 700 76 000 80 900
2009 68 900 72 100 87 700 92 100
2010 86 000 99 800 104 600
2011 100 200 120 200 121 800 122 200
2012 140 500
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan
Lata 2007-13 2009-13 2013 2012-13
Silnik – typ, liczba zaworów benz. V8/32 benz. V8/32 benz. V8/32 benz. V8/32
Pojemność skokowa (cm3) 6208 6208 6208 6208
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 457 przy 6800 487 przy 6800 507 przy 6800 517 przy 6800
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 600 przy 5000 600 przy 5000 610 przy 5200 620 przy 5200
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 280 300
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,5 4,4 4,2 4,2
Spalanie wg EU:
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 21,3/10,0/13,4 18,1/8,5/12,0 18,2/8,4/12,0 bd./bd./12,2
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2007 101 000
2008 119 000
2009 138 200 141 100
2010 157 700 160 600
2011 184 100 188 800
2012 214 800 219 000 279 000
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan
Lata 2010-13 2007-13 2007-13 2009-13
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 2143 2148/2143 2148/2143 2143
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 120 przy 2800 136 przy 3800 170 przy 3800 204 przy 4200
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 300 przy 1400 270 przy 1600 400 przy 2000 500 przy 1600
Prędkość maksymalna (km/h) 208 215 229 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,5 10,4 8,5 7,0
Spalanie wg EU:
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 5,9/4,1/4,8 8,2/4,9/6,1 8,2/4,9/6,1 7,1/4,2/5,2
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2007 44 000 47 000
2008 50 800 54 200
2009 59 700 63 800 69 100
2010 72 800 74 000 79 000 85 600
2011 86 100 87 400 92 200 100 000
2012 98 000 100 100 106 300 116 100
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan
Dane techniczne* 320/350 CDI (3.0) 300/350 CDI (3.0) 350 CDI (3.0)
Lata 2007-09 2009-13 2011-13
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel V6/24 t.diesel V6/24 t.diesel V6/24
Pojemność skokowa (cm3) 2987 2987 2987
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 224 przy 3800 231 przy 3800 265 przy 3800
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 510 przy 1600 540 przy 1600 620 przy 1600
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,7 6,4 6,0
Spalanie wg EU:
miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 9,5/5,8/7,2 8,6/5,4/6,6 7,2/5,2/5,9
Orientacyjne ceny używanej klasy C według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2007 55 400
2008 63 900
2009 75 200 85 400
2010 99 800
2011 116 500 120 400
2012 139 400 138 400
*osiągi i ceny dotyczą wersji sedan

Test długodystansowy

Zazwyczaj do testu wybieramy dobrze wyposażony egzemplarz, tym razem jednak postanowiliśmy inaczej. Na nasz parking trafiła kompletnie goła klasa C 180 K. Auto nie miało nawet alufelg, zaś biały lakier wybraliśmy z premedytacją, bo jako nieliczny był dostępny bez dopłaty. Chcieliśmy sprawdzić, czy bazowa odmiana klasy C zapewni przyjemność z jazdy i trwałość, której Mercedesowi w ostatnich latach wyraźnie brakowało. Choć początkowo zdawało nam się, że smutne czarne wnętrze i brak dodatków nie przystoją autu tej klasy, to jednak długodystansowy Mercedes szybko zdobył sympatię. To zasługa nie tylko przyjemnie pracującego, dość oszczędnego silnika, lecz także wysokiej niezawodności oraz świetnie dostrojonego podwozia. Mimo że na liczniku przewinęło się już 200 tys. km, nie odnotowaliśmy poważnej awarii. Bo za taką z pewnością nie uznamy pęknięcia osłony hamulców czy zapalenia się na chwilę kontrolki „check engine”. Poza tym trzeba było wymienić nieskończoną – zdawałoby się – liczbę żarówek.

Polecamy

Doładowane benzyniaki

W przypadku Mercedesa downsizing sprawdza się znakomicie. Kierowca, który delikatnie używa pedału gazu, jest w stanie osiągnąć imponujące wyniki spalania. Jednostki benzynowe bez kłopotu znoszą dynamiczną jazdę, choć wtedy na oszczędność lepiej nie liczyć. Warto się nimi zainteresować.

Wersje 4x4

To idealne uzupełnienie przyjemnie pracujących „automatów”. W przypadku mocniejszych wariantów bezpieczeństwo na śliskich drogach z pewnością będzie wyższe.

LPG do wersji z wtryskiem pośrednim

Silniki bez większego kłopotu znoszą dobre jakościowo instalacje gazowe. To może być ciekawe uzupełnienie przyjemnych wariantów V6.

Ostrzegamy

Przed instalacją gazową w wersjach CGI

Bezpośredni wtrysk paliwa powoduje, że równolegle z gazem trzeba dostarczać do silnika sporą dawkę benzyny. A to czyni całą operację całkowicie nieopłacalną.

Przed sedanem

Jeśli zależy wam na dobrych walorach przewozowych i dużej ilości miejsca na tylnej kanapie, to podstawowa odmiana nadwoziowa (a tym bardziej coupé) z pewnością nie będzie rozsądnym wyborem.

Przed tanim serwisem

Choć klasa C nie jest szczególnie skomplikowana, należy jej się troska i właściwy dobór olejów. Zaniedbania (np. niewymieniony na czas łańcuch rozrządu w benzyniakach z doładowaniem) mogą zemścić się wysokimi kosztami naprawy.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 45/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. elektryczna ofensywa BMW; Citroen C4 Cactus po liftingu; porównanie kompaktowych kombi z dieslami; test Kii Stinger; wielki test żarówek; porady jak uzywać świateł; Mazda 6 z drugiej ręki; używane minivany za 35-40 tys. zł.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~vorgen Użytkownik anonimowy
~vorgen
No photo ~vorgen Użytkownik anonimowy
do ~Dave :
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
9 lut 16 14:26 użytkownik ~Dave napisał
Co Ty ! Dzisiejsze silniki ze sprężarkami już tyle nie przejadą ;-)
Ale oni mają C180 kompressor :)
2 sty 12:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
~Dave
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
do ~merc:
No photo ~merc Użytkownik anonimowy
7 wrz 15 21:10 użytkownik ~merc napisał
CO z testem 300 tys km?
Co Ty ! Dzisiejsze silniki ze sprężarkami już tyle nie przejadą ;-)
9 lut 16 14:26 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~merc Użytkownik anonimowy
~merc :
No photo ~merc Użytkownik anonimowy
CO z testem 300 tys km?
7 wrz 15 21:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Używany Mercedes klasy C

Modernizacje W tym modelu często modernizowano silniki. Już w 2008 r. pojawiła się nowa generacja diesli 2.1 i zaczęto wprowadzać benzyniaki z bezpośrednim wtryskiem.styczeń 2007 r. Najpierw pojawił się sedan, latem wprowadzono wersje z napędem na 4 koła, zaś w grudniu – kombi.marzec 2011 r. Zmianą widoczną z zewnątrz są przeprojektowane reflektory. Poza tym wprowadzono ponad 2 tys. nowych części.

Używane | Mercedes C (W204): trwałość na dobrym poziomie (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego