REKLAMA
Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes Sprinter 316 CDI - dostawczak chce być trendy

Mercedes Sprinter 316 CDI - dostawczak chce być trendy

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, ogromna przestrzeń ładunkowa, oszczędny, przyjemny silnik – Sprinter wprowadza sporo ciekawostek do oferty, ale nie jest idealny

otwarcie
Zobacz galerię (6)
Igor Kohutnicki / newspix.pl
otwarcie
  • Nam w kabinie przeszkadzała słaba jakość tworzyw
  • Wersja daleka od podstawowej i liczne dodatki – to wystarczy, żeby w Mercedesie przygotować się na duże wydatki
  • Nowy Sprinter trochę rozczarował

Czego kierowcy oczekują od samochodu dostawczego? Właścicielom firm zależy na niskich kosztach w stosunku do możliwości przewozowych, kierowcom – na jak największym komforcie pracy. I jednym, i drugim na sercu powinno leżeć bezpieczeństwo. Co jest w stanie zaoferować Sprinter nowej generacji?

Mercedes Sprinter 316 CDI - nadwozie

Liczba wariantów, w jakich są oferowane samochody dostawcze, zazwyczaj jest liczona w setkach. Trudno wyobrazić sobie wersję, której nie znaleźlibyście w cenniku Sprintera. Różne rozstawy osi, rodzaje i długości nadwozia, masy, napęd – właściciel firmy musi się zastanowić, który wariant najlepiej sprosta potrzebom. Warto też dowiedzieć się, jak wygląda wykończenie przestrzeni ładunkowej i co dokupić, żeby mocowanie towarów było łatwe i bezpieczne. Z zalet trzeba wymienić odsuwane drzwi o szerokości pozwalającej wsunąć europaletę w poprzek.

Podobać się mogą liczne schowki i półki ułatwiające utrzymanie porządku. Dumą Mercedesa jest system multimedialny, z którym „można rozmawiać”, wydając polecenia (np. „Hej, Mercedes”). Nam w kabinie przeszkadzała słaba jakość tworzyw, a system multimedialny wyglądał na środku deski rozdzielczej niczym świecąca wyspa.

Mercedes Sprinter 316 CDI - silnik

Testowy Sprinter 316 był napędzany na tylne koła. Oznacza to znaną jednostkę 2.1 CDI o mocy 163 KM, która jest w stanie zadowolić zdecydowaną większość użytkowników. Spalanie odnotowane w mieście to nieco poniżej 9 l/100 km – bardzo dobre jak na kolosa. Kto od silnika oczekuje więcej, musi sięgnąć po motor 3.0 V6.

Mercedes Sprinter 316 CDI - prowadzenie

Gdy coś ma 7 m długości, to nie będzie łatwe do prowadzenia w mieście – trudno zaparkować, choć Sprinter pomaga, jak może, np. dzięki dobrze ustawionym kamerom. Testowa wersja sprawdzi się raczej w przewozach międzymiastowych. Nieoceniona może tu być pomoc ESP czy „asystenta bocznego wiatru”. Ale niektóre systemy są nadwrażliwe – komputer czasem żądał zapięcia pasów, gdy… telefon leżał na siedzisku.

Mercedes Sprinter 316 CDI - koszty

Wersja daleka od podstawowej i liczne dodatki – to wystarczy, żeby w Mercedesie przygotować się na duże wydatki. Czy znajdą się chętni do wydania 180 000 zł netto na dostawczaka? Nie jest to okazyjna cena, ale bazowa wartość (122 350 zł za długą wersję z wysokim dachem) wygląda podobnie jak u konkurencji.

Dane techniczne316 CDI
Silnikt.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)2143
Moc maks. (KM/obr./min)163/3800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)380/1400-2400
Napęd/skrzynia biegówtylny/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm)6997/2345/2616
Rozstaw osi (mm)4325
Poj. bagażnika (m3)14
Opony235/65 R 16 C
Masa własna/ładowność (kg)2477/1023
Dop. masa przyczepy ham. (kg)2000
Cena testowanej wersji (zł)220 040
Osiągi
Spalanie w mieście9,0 l/100 km
Spalanie poza miastem7,5 l/100 km
Spalanie średnie8,0 l/100 km
Emisja CO2210 g/km
Teoretyczny zasięg887 km

Mercedes Sprinter 316 - naszym zdaniem

Nowy Sprinter trochę rozczarował: z jednej strony perfekcyjnie wykorzystuje przestrzeń, a jazda jest nadzwyczaj przyjemna i bezpieczna, z drugiej – wydaje nam się, że oszczędności poszły za daleko, bo kabina (wobec tej ceny!) powinna wyglądać lepiej.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak