Auto Świat Testy Porównania samochodów BMW 330i kontra Mercedes C 300 - odwieczni rywale

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - odwieczni rywale

Nowe BMW serii 3 urosło, stało się nowocześniejsze i jak zwykle ma na celowniku Mercedesa klasy C. Sprawdzamy, jak wygląda aktualny układ sił w segmencie D

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - odwieczni rywale
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
BMW 330i kontra Mercedes C 300 - odwieczni rywale
  • BMW serii 3 zawsze miało bardziej agresywny „grymas twarzy” niż Mercedes. Tu klasa C w wersji ze stonowanym stylem grilla i stojącą gwiazdą
  • Identyczna moc, zbliżona masa, ale Mercedes mimo jednego biegu więcej jest bardziej paliwożerny
  • BMW 330i zanotowało jeden z najlepszych wyników w historii naszych pomiarów. Na zimno hamuje jak samochód sportowy, a po rozgrzaniu tarcz skuteczność układu jeszcze się poprawia

Kiedy ten duet staje do pojedynku, to... zwycięzców może być tylko dwóch! BMW serii 3 kontra Mercedes klasy C. Ulubieniec sportowo usposobionych kierowców kontra europejski bestseller. Są nawet i tacy, którzy rozstrzygnięcie tego starcia traktują jak wojnę na tle religijnym! Jedni modlą się do biało-błękitnego godła, inni czczą gwiazdę, ale już teraz wiemy, że to ścisła czołówka klasy średniej w segmencie premium.

My nie jesteśmy tak religijni, najpierw uporządkujmy fakty. Nowe BMW serii 3 wygląda ostrzej od poprzednika, linie są radykalniej cięte z każdej strony. W „trójce” tkwi też więcej sprytnej techniki (m.in. asystenci), a układ jezdny ponownie ulepszono, wydłużono też karoserię.

Do pierwszego porównania BMW stanęło w wersji 330i, czyli z 4-cylindrowym, 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 258 KM. Mercedes C 300 ma takie same parametry. Oba modele standardowo występują z automatycznymi przekładniami i napędem na tylną oś. BMW ma 8 biegów do przodu, programy jazdy wystrojone na wydajność, zmienną charakterystykę pracy skrzyni biegów, a elektronicznie nadzorowany konwerter łączy koła zębate z wałkiem korbowym – lepiej się nie da. Co najwyżej można bardziej rozdrobnić biegi, jak Mercedes. W klasie C znajdziemy bowiem 9-stopniowy „automat”.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ale czy większa liczba przełożeń jakkolwiek przekłada się na niższe spalanie? Otóż nie, w naszym teście to BMW było oszczędniejsze, gdyż zużyło średnio 7,9 l/100 km – o 0,2 l mniej niż Mercedes. Ponadto BMW jest też szybsze, i to mimo niemal takiej samej masy (ok. 1,6 t) i prawie identycznego przełożenia głównego. BMW po prostu sprawniej pokonuje pierwsze metry po ruszeniu i tak samo efektywniej wytraca prędkość, gdy hamulce są zimne. Na autostradzie z kolei obie limuzyny bez problemu rozpędzają się do licznikowych 260 km/h, co w rzeczywistości odpowiada 250 km/h. W Mercedesie jednak podróżowanie z takimi prędkościami sprawia mniej radości. Od ok. 190 km/h kierowcę zniechęca do dalszego rozpędzania głośne i denerwujące wycie powietrza.

Poza tym jednak Mercedes dobrze znosi jazdę z wysoką prędkością. Posłusznie jedzie na wprost, układ kierowniczy daje dobre wyczucie, zawieszenie pracuje w nim mięsiście – klasa C jest bezpiecznym i przyjemnym pożeraczem kilometrów. BMW w tej kategorii niestety trochę rozczarowuje. Z 19-calowymi kołami i sportowym zawieszeniem jest po prostu zbyt twarde. Nierówności przenikają do wnętrza jako ciągłe drżenie. Na popękanym asfalcie nadwozie lekko się trzęsie, wibrują nawet oparcia foteli i blacha pod stopami. Na korekty kursu przy wysokiej prędkości 330i reaguje nadspodziewanie nerwowo. Zupełnie nie pasuje nam też sztucznie „nabity” luz wokół pozycji „zero”, „trójce” nie przystoi również przesadnie silne wspomaganie układu kierowniczego przy prędkości miejskiej. Ponadto szeroki tunel środkowy ogranicza swobodę ruchu łydki kierowcy, a mocno wyprofilowane siedziska spodobają się wyłącznie szczupłym osobom. 

Zestrojenie amortyzatorów testowego egzemplarza jest wyraźnie za sztywne. Podróżujący nigdy nie zaznają w „trójce” spokoju, bo ten samochód odznacza się, szczególnie przy 60 km/h, czymś „kanciasto nieprzyjemnym”. Jest to też cena, którą się płaci za krótsze sprężyny pakietu M.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Za to silnik i skrzynia biegów są po prostu rewelacyjne. Dwulitrowa jednostka uwielbia obroty, gładko pracuje i generuje po minimalnie odczuwalnej turbodziurze wspaniałe ciśnienie. „Automat” szybko zmienia biegi, zauważalnie, ale bez najmniejszych szarpnięć i wątpliwości.

W Mercedesie silnikowi zdarza się na niższych obrotach trochę powarczeć i nie wkręca się on też tak ochoczo, jak jednostka 330i. Siły napędowej w żadnym wypadku mu jednak nie brakuje. 370 Nm momentu obrotowego starcza w każdej sytuacji życiowo-drogowej. C 300 pozwala sobie nawet w trybie Comfort leniwie ruszać z drugiego biegu. Benz jeździ właściwie bezbłędnie. Jego mankamentem okazuje się wielkość. W porównaniu z „trójką” z tyłu jest odczuwalnie ciaśniej i mniej wygodnie – do czego to doszło, żeby BMW było przestronniejsze od Mercedesa...

Przejdźmy zatem do ceny. Mercedes C 300 startuje od 183 100 zł. BMW 330i kosztuje minimum 178 400 zł, ale wersja M Sport podnosi wyjściową cenę o 27 000 zł. Po zrównaniu poziomu wyposażenia i dodaniu opcji wiązanych okazuje się, że BMW wychodzi o 23 000 zł drożej. W tym przypadku sportowe opcje M pomogły wygrać nie BMW, lecz... Mercedesowi.

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - wyniki testu

Wyniki testuMercedesBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h2,2 s2,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h6,0 s5,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-200 km/h9,5/23,6 s8,9/23,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h3,2 s (aut.)3,0 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h4,0 s (aut.)3,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1592/543 kg1609/451 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,2 m11,4/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,9 m33,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,6 m33,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe8,1 l/100 km7,9 l/100 km
Zasięg810 km740 km
Dane producentaC 300330i
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)19911998
Moc maksymalna (KM/obr./min)258/6100258/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)370/1800400/1550
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Skrzynia biegówaut., 9-biegowaaut., 8-biegowa
Napędna tylne kołana tylne koła
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)480480
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych66/S59/S
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 6Michelin Pilot Sport 4 S
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył)225/45 R 18 | 245/40 R 18225/40 R 19 | 255/35 R 19
Emisja CO2 (g/km)164156
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/7501600/750
WyposażenieC 300330i
Wersja wyjściowaAvantgardeM Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/SS/S/S/N
Reflektory statyczne LED/aktywne LED/przeciwmgielneS/24 589 zł*/SS/4432 zł/S
Klimatyzacja automatyczna 3-strefowa3 089 zł S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/2356 zł*S/1388 zł*
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu2356 zł*/S1388 zł*/S
System multimedialny/nawigacjaS/24 589 zł*S/12 310 zł
Bluetooth/złącze USB/radio DABS/S/NS/S/1432 zł
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna24 589/24 589 zł*S/1791 zł
Pneumatyczne zawieszenie/adaptacyjne amortyzatory7331/4712 złN/2686 zł
Składane oparcie kanapy/kluczyk zbliżeniowyS/2880 złS/2641 zł
Podgrzewane fotele przednie24 589 zł*1 701 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/3142 złS/1970 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/SS/S/2462 zł*
System unikania kolizji/asystent świateł drogowychS/SS/716 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)4084 zł*3 984 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych4084 zł*/SS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/SS/2462 zł*
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie4084/4189 zł (18-cal.)4029/7520 zł (19-cal.)
gwarancja/cenyC 300330i
Cena wyjściowa183 100 zł 205 400 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat
Przeglądyco 25 tys. km lub rokwg wskazań lub co 2 lata
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)51 proc.51,3 proc.
Cena po doposażeniu230 738 zł1)253 522 zł2)

1)cena Mercedesa zawiera także pakiet wyposażenia z linią Avantgarde za 3309 zł, szyby z izolacją akustyczną za 1047 zł; 2)cena BMW zawiera także: sportowy dyferencjał M za 5819 zł, szyby ze zwiększoną izolacją akustyczną za 895 zł, zestaw hi-fi za 1567 zł i pakiet Connected Prof. za 851 zł.

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - punktacja porównania

NadwozieMaks. punktówMercedesBMW
Przestronność z przodu403131
Przestronność z tyłu302225
Pojemność bagażnika251818
Ładowność15108
Widoczność201616
Fotele, pozycja kierowcy302828
Ergonomia obsługi201618
Jakość wykończenia201818
Suma punktów200159162
Napęd i zawieszenie...
Przyspieszenie252021
Elastyczność252324
Poziom hałasu151112
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302728
Komfort jazdy302723
Układ kierowniczy151413
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców403537
Suma punktów200175176
Koszty...
Cena po doposażeniu503127
Utrata wartości1599
Zużycie paliwa301920
Wyposażenie – komfort401919
Wyp. – bezpieczeństwo302524
Ubezpieczenia1077
Gwarancja1598
Przeglądy1076
Su-ma punktów200126120
Wynik końcowy600460458
Miejsce w teście 1.2.

BMW 330i kontra Mercedes C 300 - naszym zdaniem

Mercedes wygrywa z przewagą dwóch punktów. Kierowcy, którzy dużo jeżdżą i lubią się przy tym odprężyć, powinni z tej dwójki wybrać C 300. Mercedes jeździ godnie, pewnie, niczym nie irytuje. Jeśli komuś zależy na większej ilości miejsca na tylnej kanapie, a do tego lubi nowoczesną technikę i nie przeszkadza mu sztywne amortyzowanie nierówności, to powinien udać się do salonu BMW. Na pewno nie jest to ostatnie starcie nowej „trójki” z klasą C. Jesteśmy bardzo ciekawi kolejnych porównań tych aut w innych wersjach.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków