Alfa Romeo 4C złamała wam serce, a bank odmawia kredytu? Hmm... Chyba możemy wam pomóc. Nowa Alfa Romeo Giulietta QV ma ten sam układ napędowy, co ekskluzywny mały sportowiec, i z mocą 240 KM stanowi ciekawą alternatywę dla np. Golfa GTI.

Dwusprzęgłowy „automat” – dobry do jazdy sportowej, a także na co dzień Jako że hot-hatche to auta wyróżniające się znakomitymi osiągami, sportowym prowadzeniem i przydatnością na co dzień, Alfa Romeo zdecydowała się seryjnie wyposażyć Giuliettę QV w dwusprzęgłową przekładnię TCT. Ta konstrukcja była dotychczas dostępna w połączeniu ze 170-konnymi silnikami, jednak doskonale sprawdza się w nadpobudliwym kompakcie.

Emblemat z czterolistną koniczyną ma przypominać o sportowych sukcesach Alfy. Symbol był używany jeszcze przed wojną Foto: Auto Świat
Emblemat z czterolistną koniczyną ma przypominać o sportowych sukcesach Alfy. Symbol był używany jeszcze przed wojną

Błyskawicznie zmienia biegi i uważnie reaguje na wymuszenie redukcji pedałem gazu, a jej lewarek ma w trybie manualnym taki schemat, jak się tego w sportowym aucie spodziewamy – minus od siebie, plus do siebie. Volkswagenie, ucz się!

Znaki rozpoznawcze: dwie końcówki wydechu, nakładki progowe i czerwone zaciski hamulców Foto: Auto Świat
Znaki rozpoznawcze: dwie końcówki wydechu, nakładki progowe i czerwone zaciski hamulców

W sprincie od 0 do 100 km/h dwusprzęgłowa Giulietta QV „urywa” względem swej słabszej poprzedniczki z „manualem” aż 0,8 s. To dużo, a subiektywne odczucia wskazują na jeszcze więcej.

Choć modernizacje nie były znaczące, Giulietta nabrała dzikszego charakteru. Ostrzejsze przełożenie układu kierowniczego i sztywniejsze zawieszenie pozwalają bardzo zwinnie opuszczać zakręty, z lekkim zarzuceniem tyłu. Wówczas za sprawą syntetycznego podbicia dźwięku silnika rzeczywiście można się poczuć trochę jak za kierownicą wspaniałego 4C. Dynamiczna jazda skutkuje średnim spalaniem ok. 14 l/100 km.

Kształty kokpitu zachwycają. Jakość niektórych elementów, np. paneli obsługi klimatyzacji oraz multimediów – już mniej. Za to wyposażenie jest bardzo bogate Foto: Auto Świat
Kształty kokpitu zachwycają. Jakość niektórych elementów, np. paneli obsługi klimatyzacji oraz multimediów – już mniej. Za to wyposażenie jest bardzo bogate

Niektóre elementy wnętrza wciąż za bardzo kojarzą się z Fiatem Coś, co niestety także przywodzi na myśl 4C, to miejscami niedopieszczone jakościowo detale wykończenia.

Alfa wciąż zbyt chętnie korzysta z gotowych rozwiązań Fiata – przykładowo taki sam panel obsługi klimatyzacji znajdziecie w 500L, a podgrzewaniu foteli nie zaszkodziłaby regulacja w stopniach.

Mimo wszystko trzeba jednak przyznać, że Alfa dość hojnie wyposaża swój topowy model. W standardzie otrzymacie: znakomite sportowe fotele z tapicerką z alcantary i skóry, reflektory biksenonowe, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, 17-calowe alufelgi i system multimedialny z 5-calowym ekranem dotykowym. To się chwali!

To nam się podoba: Prawdziwie sportowy charakter. Giulietta QV nie jest po prostu kompaktem z mocnym silnikiem, lecz praktycznym autem ze sportowymi genami.

Tego nam brakuje: Lepszych hamulców. Alfa jest dość ciężka (ponad 1400 kg) i do sportowego charakteru pasowałyby lepsze hamulce.

To nas zaskoczyło: Dynamika napędu. Tylko o 5 KM więcej niż w poprzedniczce, a osiągi są znacznie lepsze.

Alfa Romeo Giulietta QV - podsumowanie: Podsumowanie Włosi wprowadzili drobne usprawnienia w Giulietcie QV, jednak dobrze wiedzieli, czego ten model potrzebował. Podrasowany i lżejszy silnik opracowany początkowo na potrzeby 4C świetnie sprawdza się także w Giulietcie. Szkoda tylko, że wciąż tak łatwo można się przyczepić do kilku detali...