Audi A3/S3 Sedan (Szanghaj 2013)
Aktualności

Audi A3/S3 Sedan (Szanghaj 2013)

Na targach motoryzacyjnych w Szanghaju, marka Audi pojawiła się z modelem A3 oraz jego wzmocnioną wersją S3. Koncepcyjną wersję A3 zaprezentowano na salonie samochodowym w Genewie w 2011 roku. Pojazd mierzy 4,46 m długości i 1,80 m szerokości, jest więc o 11 mm szerszy niż A3 Sportback. Wysokość auta to 1,42 m, a rozstaw osi wynosi 2,64 m. Nowy rywal Mercedesa CLA z wyglądu przypomina zaprezentowaną wcześniej wersję Sportback i czerpie od niej także gamę jednostek napędowych. Najbardziej ekonomicznym wśród silników A3 jest 2-litrowy motor TDI produkujący 150 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Spalanie tej jednostki wynosi 4,1 l/100 km. Aby pokonać barierę 100 km/h model wyposażony w ten silnik potrzebuje 8,7 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 220 km/h. Z kolei z 1,8-litrową jednostką TFSI produkującą 180 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego A3 spala 5,6 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,3 sekundy. Maksymalna prędkość to 235 km/h. W gamie znajdzie się również TFSI o pojemności 1,4 litra i mocy 140 KM wyposażony w system dezaktywacji cylindrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej wersji zajmuje pojazdowi 8,4 sekundy, a spalanie to 4,7 l/100 km. Do wyboru jest sześciobiegowa skrzynia manualna lub automat S tronic z podwójnych sprzęgłem. Audi wyposażyło model w system multimedialny MIB z nawigacją, 64 GB dyskiem, DVD, kontrolą głosową i 7 calowym wyświetlaczem. A3 Sedan będzie dostępny w Europie latem w cenie rozpoczynającej się od 25 000 euro. Dla szukających większych wrażeń podczas jazdy, Audi przygotowało również model S3 Sedan. Różni się on bardziej sportowym wyglądem osiągniętym poprzez wymianę zderzaków paneli bocznych i dodania spoilera. Wśród nowości znajdziemy też nakładki na lusterka, dodatkowe końcówki układu wydechowego i sportowe zawieszenie obniżające wysokość o 25 mm. Pod maską tego auta umieszczono 2-litrowy silnik TFSI, który produkuje 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h samochód potrafi rozpędzić się w 4,9 sekundy ze skrzynią S tronic natomiast z manualną skrzynią, w czasie 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Spalanie modelu to 6,9 l/100 km.

Audi A3 Sportback (test nowego)
Aktualności

Audi A3 Sportback (test nowego)

Wyposażony w topowy silnik Diesla 2,0 TDI o mocy 150 KM, w wersji wykończenia Ambition, wyceniony w katalogu na 117 800 złotych, plus dodatki z długiej listy wyposażenia opcjonalnego to dobry sposób, by przekonać się, co takiego kryje się pod hasłem "kompakt klasy premium". Już pierwszy rzut oka na dopracowaną i proporcjonalną bryłę A3 Sportbacka mówi, że nad tym samochodem ciężko pracował sztab największych speców od stylistyki. Wewnątrz czuć różnicę między tym, co oferuje kompakt za niespełna 50 tys. złotych i widać, co oznacza segment premium. Materiały należą do najwyższej półki, są przyjemne w dotyku i wyglądają imponująco. A stylistyka? Minimalizm w najlepszym wydaniu. Nie znajdziemy tu dziesiątków przycisków, których obsługa wymaga długiego wertowania instrukcji obsługi i zmusza do odrywania wzroku od drogi. Nieco mniej przestronnie jest z tyłu, gdzie może brakować miejsca nad głową, szczególnie w wersji z otwieranym szyberdachem i zwłaszcza pośrodku. Ale nawet wyprofilowana dla dwóch osób kanapa sugeruje, że z tyłu trzy osoby powinny jeździć w ostateczności. Pasażer środkowego miejsca może mieć też problem z wygodnym ułożeniem nóg, ze względu na szeroki tunel środkowy. Rozwiązanie? Wozić nie więcej, niż cztery osoby. Bagażnik jest spory i mieści się w średniej dla segmentu. Na pewno z powodzeniem pomieści wakacyjny ekwipunek dla wspomnianej grupy czterech osób. Większe rodziny powinny poszukać samochodu w segmencie wyżej. Kolejnym mocnym punktem jest 2-litrowy silnik TDI, współpracujący w testowanym egzemplarzu z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Brzmienie wysokoprężnej jednostki jest przyjemne, choć trudne do usłyszenia, ze względu na świetne wyciszenie kabiny. Na pewno też nie brakuje jej mocy. Podczas jazdy w trasie do lewarka zmiany biegów sięgałem bardzo rzadko. Nawet podczas wyprzedzania, w większości przypadków nie była konieczna redukcja przełożenia. W mieście, rzecz jasna, "machanie" dźwignią było już nieuniknione, ale jednocześnie nie sprawiało żadnego problemu, bo poszczególne biegi wchodzą gładko i precyzyjnie, a przełożenia są idealnie zestopniowane. Choć kupując auto w tej cenie większość kierowców nie zaprząta sobie głowy rachunkami za paliwo, to niejako z obowiązku o tym wspomnę. Kiedy w trasie wskazanie komputera pokładowego pokazywało wynik 5,5 l/100 km, i to przy jeździe niekoniecznie w pełni zgodnej z zasadami ecodrivingu, byłem pozytywnie zaskoczony. Jeszcze bardziej ujęło mnie zapotrzebowanie na paliwo w mieście - w godzinach szczytu nie przekraczało ono bowiem 6,8 l/100 km. Jazda Audi A3 Sportback to doznanie z gatunku tych bardzo przyjemnych. Samochód prowadzi się pewnie, a kierowca ma wrażenie tworzenia jedności z autem, którego zachowanie jest bardzo przewidywalne. Sztywne zawieszenie o regulowanej charakterystyce pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów oraz stabilną jazdę z prędkościami autostradowymi. W przypadku, kiedy kierowca okaże chwilę słabości, nad jego i pasażerów bezpieczeństwem czuwa szereg najnowocześniejszych systemów. Najtańsze Audi A3 Sportback z silnikiem 1,4 TFSI o mocy 122 KM kosztuje wg obecnego cennika 94 tys. złotych, a lista kosztownych opcji jest bardzo długa. W tej cenie faktycznie można na rynku znaleźć samochody co najmniej o klasę większe, które również świetnie jeżdżą i mają bogate wyposażenie. Jeżeli stać cię na wyłożenie lekką ręką takiej kwoty, a do tego zwracasz uwagę na prestiż i jakość, nie będziesz się dwa razy zastanawiał i bez wahania wybierzesz A3 Sportback. Natomiast jeżeli zaczynasz kalkulować, że w cenie dobrze wyposażonego Audi dostaniesz dwa podstawowe Golfy, albo dwie bogate Kie Cee’d - skądinąd bardzo dobre kompaktowe modele - to znaczy, że tak naprawdę Audi wcale cię nie interesuje.