Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat BMW Isetta

BMW Isetta

BMW Isetta

BMW Isetta to malutki samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę. Zanim jednak ten niewielki, 2-osobowy pojazd opuszczał fabrykę ze znaczkiem BMW, zaprojektowany został przez niewielką firmę Iso, która trudziła się w produkcji trójkołowców, skuterów oraz... lodówek.

Auto zadebiutowało w 1953 roku i spowodowało niemałe zamieszanie swoimi rozwiązaniami. Jedyne drzwi przewidziane do wsiadania i wysiadania znajdowały się z przodu (na przedniej ścianie pojazdu) i uchylały się one wraz z kolumną kierowniczą.

Co ciekawe, niektóre egzemplarze nie były wyposażone we wsteczny bieg, co w erze braku komórek i chęci dojechania do ściany, mogło sprawić pewne kłopoty z wysiadaniem. Ratunkiem mógł być niewielki płócienny dach. Oprócz walorów klimatyzacyjnych w letnie dni, miał on przede wszystkim służyć jako „wyjście awaryjne” w przypadku stłuczki. Czasem zdarzało się także, że podczas gwałtownego hamowania, lekki tył unosił się, a w rezultacie auto lądowało „na drzwiach”.

W chwili gdy właściciel Iso – Renco Rivolta – zainteresowany był rozwojem marki w kierunku aut sportowych, chciał sprzedać licencję na mały samochód dla mas. Dokładnie takiego rozwiązania potrzebowało BMW, które pogrążone w kryzysie oferowało tylko duże i luksusowe limuzyny, które w powojennych czasach były niepraktyczne, a przede wszystkim – drogie.

I tak 1955 roku, po drobnych modyfikacjach (m.in. przedniego zawieszenia), na licencji Iso, BMW rozpoczęło produkcję Isetty. Mały 2-osobowy samochód był bardzo tani, a dzięki bardzo niewielkiemu rozstawowi tylnych kół, auto było opodatkowane jako trójkołowiec. Również w Niemczech opłaty były bardzo niskie, a slang reklamowy głosił iż wynoszą one mniej niż za jamnika.

Do napędu posłużył 12-konny silnik 1-cylindrowy o pojemności 0,25 litra pochodzący z motocykla BMW. Rok później pojawiła się Isetta 300, która wyróżniała się silnikiem 0.3 litra o mocy 13 KM. Potem pojawiła się także Isetta 600, która przede wszystkim charakteryzowała się dodatkową parą drzwi z tyłu, bowiem była przeznaczona dla 4 osób. Oprócz tego otrzymała 2-cylindrowy silnik typu boxer, który generował 19,5 KM. Mimo wielu udogodnień, wersja ta nie zdobyła oczekiwanej popularności.

Produkcja Isetty została zakończona w 1962 roku, jednak oprócz BMW, licencję wykupili także inni. I tak montaż aut odbywał się także we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Brazylii, a w Wietnamie wciąż odbywa się produkcja Isetty z napędem elektrycznym na zlecenie spółki Harrington.

BMW Isetta - generacje

BMW Isetta (1955&nbsp-&nbsp1962)

BMW Isetta (1955 - 1962)

BMW Isetta - powiązane artykuły

Superoszczędne samochody. Najbardziej zachłanny na paliwo zużywa 5,5 l/100 km

Superoszczędne samochody. Najbardziej zachłanny na paliwo zużywa 5,5 l/100 km

Kiedyś to potrafili oszczędzać… Te klasyki już lata temu pokazywały, że elektromobilność nie ma monopolu na ekologię. Najbardziej zachłanny na paliwo samochód w tym zestawieniu zużywa jedynie 5,5 l/100 km, większości wystarczą trzy litry na sto, a rekordziście – zaledwie 900 mililitrów.

BMW Isetta – mały, wielki bohater, który pomagał uciekać do Berlina Zachodniego

BMW Isetta – mały, wielki bohater, który pomagał uciekać do Berlina Zachodniego

BMW Isetta to mikrosamochód produkowany na przełomie lat 50. i 60. To właśnie ten pojazd stał się bohaterem wyjątkowo śmiałego planu. Klaus-Günter Jacobi pomógł swojemu najlepszemu przyjacielowi uciec z NRD, przemycając go przez Mur Berliński. Barierę oddzielającą Berlin Wschodni od Berlina Zachodniego udało się pokonać właśnie w tym małym BMW.

Najgorsze chwile w dziejach BMW. Jak Mercedes stracił okazję wszech czasów

Najgorsze chwile w dziejach BMW. Jak Mercedes stracił okazję wszech czasów

To było dziewięć najbardziej dramatycznych godzin w historii BMW. I jednocześnie największa szansa w dziejach Mercedesa, który już posiadał Audi, a teraz miał przejąć rywala z Bawarii. Jak do tego doszło? Co by z tego wynikło?

Przywrócili do życia 60-letnie BMW Isetta. Ponad 40 lat spędziło w lesie [Wideo]

Przywrócili do życia 60-letnie BMW Isetta. Ponad 40 lat spędziło w lesie [Wideo]

Twórcy YouTube'owego kanału "Restored" przywrócili do sprawności auto z dość nietypową historią. Odnalezione BMW Isetta to ponad 60-letnie auto z rocznika 1959. Większość swojego życia — szacuje się, że ponad 40 lat — spędziło porzucone w lesie.

10 zaskakujących modeli słynnych firm. BMW z 1 cylindrem, wojskowa terenówka Alfy Romeo - motoryzacyjne sensacje

10 zaskakujących modeli słynnych firm. BMW z 1 cylindrem, wojskowa terenówka Alfy Romeo - motoryzacyjne sensacje

BMW z 12-konnym silnikiem? Skoda droższa od Rolls-Royce’a? 4-cylindrowa Testa Rossa? Oto modele sprzed lat, które kompletnie nie pasują do obecnego wizerunku ich producentów.

BMW Isetta 300 -  małe, ale ważne

BMW Isetta 300 - małe, ale ważne

Bez Isetty BMW w połowie lat 50. poszłoby z torbami. Co ciekawe, nawet eksport do Stanów Zjednoczonych okazał się sporym sukcesem!

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test