Auta segmentu B cieszą się w Polsce dużą popularnością. Z jednej strony są oszczędne, niedrogie i poręczne – dobrze spisują się w roli samochodów miejskich. Z drugiej – okazują się wystarczająco przestronne i praktyczne, żeby od biedy mogły być autami rodzinnymi czy nawet firmowymi.
Fiat Grande Punto, Renault Clio czy Skoda Fabia to modele, które bardzo często trafiają na rynek wtórny jako auta poflotowe. Pięcioletnie egzemplarze (a takimi się interesowaliśmy) mogą mieć znaczne przebiegi, a co za tym idzie – zamontowane w nich podzespoły eksploatacyjne często nadają się do wymiany.
Z analizy zebranych przez nas cen części zamiennych wynika, że koszty utrzymania aut segmentu B nie zawsze muszą być wyższe niż w przypadku miejskich maluchów, szczególnie jeśli zdecydujecie się na korzystanie z zamienników.
Miło zaskoczyła nas popularna Skoda Fabia z najmniejszym trzycylindrowym silnikiem 1.2 HTP, gdyż części do niej okazały się najtańsze – 1406 zł za wybrany przez nas koszyk zamienników z niższej półki i 2218 zł za markowe podzespoły to dotychczasowy rekord. ASO Skody również okazało się najtańsze, ale po piętach czeskiej marce depczą dilerzy Fiata. Ważne: autoryzowane serwisy większości marek oprócz oryginałów oferują często tańsze tzw. ekonomiczne linie produktów.
Jeśli wybralibyśmy podzespoły tego typu, to Renault lub Toyota mogłyby wypaść znacznie lepiej. Części do blisko spokrewnionego ze Skodą Volkswagena Polo okazały się droższe, ale różnica na niekorzyść niemieckiej marki może wynikać z tego, że do porównania wybraliśmy model z innym silnikiem.
Uwaga na wysokie ceny w Fordzie. Warto zauważyć, że autoryzowane serwisy próbują powstrzymać klientów przed odejściem do niezależnej konkurencji, np. oferują znaczne rabaty na robociznę, jeśli kupione części zostaną zamontowane na miejscu. Toyota żąda za oryginalne sprzęgło do Yarisa 1900 zł, ale za jego wymianę zapłacicie w ASO nie 1000 zł, tylko 215 zł. Brzmi ciekawie, jednak i tak w niezależnym serwisie dzięki użyciu zamiennika o niezłej jakości (LUK) koszt części z wymianą będzie o ok. 800 zł niższy! Mimo wszystko zachęcamy do sprawdzania cen w ASO, bo tam też zdarzają się prawdziwe okazje.
Podsumowanie:
Największa odnotowana różnica między kompletem wybranych przez nas części z ASO a koszykiem podzespołów z najniższej półki wyniosła niemal 5500 zł – w przypadku niedrogiego pięcioletniego auta to przepaść! Wizja tak dużych oszczędności sprawia, że jakość części schodzi często na drugi plan.
Galeria zdjęć
W zeszłym tygodniu chwaliliśmy Fiata za niewygórowane ceny oryginalnych części do „500-ki” – tym razem jest podobnie. Co prawda, niektóre elementy do Grande Punto kosztują nieprzyzwoicie dużo (np. 370 zł za szczęki hamulcowe), ale w sumie serwisy Fiata okazały się droższe tylko od Skody. Plus za dość tanie amortyzatory i niedrogi zestaw sprzęgła. Duży wybór markowych zamienników, ponadto wiele części jest współzamiennych z Oplem Corsą D.
Wiemy, że Fiesta to jedno z młodszych konstrukcyjnie („nowoczesnych”) aut w tym zestawieniu, ale 2311 zł za komplet sprzęgła w ASO to lekka przesada! Ogólnie ceny katalogowe w serwisach Forda nie należą do atrakcyjnych, dlatego zawsze warto pytać o sezonowe promocje cenowe. Kierowcy Fiesty muszą też liczyć się z tym, że oferta zamienników na razie jest dość skromna – znalezienie niektórych części wymaga cierpliwości.
ASO Renault wypadło przeciętnie, głównie ze względu na horrendalnie wysoką cenę bębnów hamulcowych (926 zł/szt.; dostępne w komplecie z łożyskiem). Poza tym ceny nie odbiegają zbytnio od konkurencji, a niektóre elementy (np. podzespoły układu hamulcowego) występują w ASO też jako zamienniki (linia Motrio). Uwaga: przy zakupie pompy wody trzeba zwrócić starą część. Na plus: dobry dostęp do markowych zamienników.
Z naszych obliczeń wynika, że Fabię w „emeryckiej” wersji 1.2 THP można bardzo tanio serwisować. Oba koszyki zamienników okazały się najtańsze, a ASO wyprzedziły nawet Fiata. Jeśli chodzi o sieć dilerską, to warto podkreślić niezłą cenę reflektora i bębnów hamulcowych, za to dość drogie okazało się sprzęgło. Niskie ceny zamienników to efekt popularności modelu – niemal każdy producent ma w ofercie części do Fabii.
Jeśli chodzi o ceny w ASO, to Toyota plasuje się w środku stawki. Niektóre części wyceniono uczciwie (np. przednie tarcze i klocki hamulcowe), koszt zakupu innych (354 zł za łącznik stabilizatora!) może wywołać u właścicieli Yarisów palpitacje serca. Na plus: program „Serwis dobrych cen”, w ramach którego kierowcy aut starszych niż 3 lata mogą liczyć na promocyjne ceny niektórych części i robocizny. Zaskakująco tanie markowe zamienniki.
Jeśli chodzi o drożyznę w ASO, Volkswagen przegrywa tylko z Fordem. Uwaga: w zestawieniu ujęliśmy ceny części oryginalnych – VW ma w ofercie też podzespoły z linii Economy (np. klocki hamulcowe kosztują odpowiednio 295 i 154 zł), z kolei inne elementy są tańsze w sytuacji, gdy przy zakupie oddacie starą część (np. pompa wody za 174 zamiast 550 zł). Tanie zamienniki są w przypadku Polo naprawdę... tanie, bo ich podaż jest olbrzymia.