Auta segmentu B cieszą się w Polsce dużą popularnością. Z jednej strony są oszczędne, niedrogie i poręczne – dobrze spisują się w roli samochodów miejskich. Z drugiej – okazują się wystarczająco przestronne i praktyczne, żeby od biedy mogły być autami rodzinnymi czy nawet firmowymi.
Fiat Grande Punto, Renault Clio czy Skoda Fabia to modele, które bardzo często trafiają na rynek wtórny jako auta poflotowe. Pięcioletnie egzemplarze (a takimi się interesowaliśmy) mogą mieć znaczne przebiegi, a co za tym idzie – zamontowane w nich podzespoły eksploatacyjne często nadają się do wymiany.
Z analizy zebranych przez nas cen części zamiennych wynika, że koszty utrzymania aut segmentu B nie zawsze muszą być wyższe niż w przypadku miejskich maluchów, szczególnie jeśli zdecydujecie się na korzystanie z zamienników.
Miło zaskoczyła nas popularna Skoda Fabia z najmniejszym trzycylindrowym silnikiem 1.2 HTP, gdyż części do niej okazały się najtańsze – 1406 zł za wybrany przez nas koszyk zamienników z niższej półki i 2218 zł za markowe podzespoły to dotychczasowy rekord. ASO Skody również okazało się najtańsze, ale po piętach czeskiej marce depczą dilerzy Fiata. Ważne: autoryzowane serwisy większości marek oprócz oryginałów oferują często tańsze tzw. ekonomiczne linie produktów.
Jeśli wybralibyśmy podzespoły tego typu, to Renault lub Toyota mogłyby wypaść znacznie lepiej. Części do blisko spokrewnionego ze Skodą Volkswagena Polo okazały się droższe, ale różnica na niekorzyść niemieckiej marki może wynikać z tego, że do porównania wybraliśmy model z innym silnikiem.
Uwaga na wysokie ceny w Fordzie. Warto zauważyć, że autoryzowane serwisy próbują powstrzymać klientów przed odejściem do niezależnej konkurencji, np. oferują znaczne rabaty na robociznę, jeśli kupione części zostaną zamontowane na miejscu. Toyota żąda za oryginalne sprzęgło do Yarisa 1900 zł, ale za jego wymianę zapłacicie w ASO nie 1000 zł, tylko 215 zł. Brzmi ciekawie, jednak i tak w niezależnym serwisie dzięki użyciu zamiennika o niezłej jakości (LUK) koszt części z wymianą będzie o ok. 800 zł niższy! Mimo wszystko zachęcamy do sprawdzania cen w ASO, bo tam też zdarzają się prawdziwe okazje.
Podsumowanie:
Największa odnotowana różnica między kompletem wybranych przez nas części z ASO a koszykiem podzespołów z najniższej półki wyniosła niemal 5500 zł – w przypadku niedrogiego pięcioletniego auta to przepaść! Wizja tak dużych oszczędności sprawia, że jakość części schodzi często na drugi plan.