To właśnie podstawowy problem: zanieczyszczenia zatrzymują światło i rozpraszają je. Efekt to mniej światła na drodze, a więcej na wysokości oczu kierowcy. To powoduje zwężanie się źrenic i jeszcze gorsze widzenie na dalszą odległość. Podobne efekty występują po założeniu żarówek o złej geometrii. W takich warunkach o wypadek nietrudno. Tak wygląda na drodzeJeśli nie pamiętasz, kiedy wymieniałeś żarówki, zmień je! Przy okazji poproś w warsztacie o ustawienie reflektorów. Efekt może przerosnąć wszelkie oczekiwania! Po kilkuset godzinach pracy żarówki halogenowe trzeba wymienić, bo zmniejsza się ich strumień świetlny. Żarówki o zwiększonej wydajności tracą skuteczność i przepalają się szybciej niż standardowe. Od czego zależy wydajność reflektorów ?Wydajność reflektorów w wyniku zabrudzenia zmniejsza się nawet o ponad połowę już po kilkudziesięciu km jazdy po mieście. To zjawisko nie występuje tylko podczas "suchej" pogody.Nie wszystkie spryskiwacze reflektorów skutecznie oczyszczają szkło.Woda w reflektorze osłabia jego skuteczność. Zaparowanie od wewnątrz jest groźne tylko wtedy, gdy nie ustępuje po włączeniu świateł. Po kilkuset godzinach pracy wydajność żarówek niebezpiecznie maleje.Żarówki z niebieskim szkłem świecą gorzej niż standardowe.Halogeny i ksenonyW każdym samochodzie należy co jakiś czas skorygować ustawienie reflektorów. Jest to także zalecane po każdej wymianie żarówek. Podczas jazdy pamiętajmy, że auta z reflektorami halogenowymi mają ręczne korektory wysokości świateł, z których należy korzystać, gdy w aucie jadą więcej niż dwie osoby lub dużo bagażu. W niektórych modelach korektor nie jest w kabinie, a pod maską.ááAuta z reflektorami ksenonowymi mają automatyczne korektory ustawienia świateł. Bardziej luksusowe rozwiązania nie tylko reagują na obciążenie samochodu, lecz także na prędkość jazdy - wydłużają zasięg świateł wraz ze wzrostem prędkości. Jednak nawet ksenony trzeba ustawiać w warsztacie. Jeśli pozycja wyjściowa jest nieprawidłowa, automatyczny korektor nie pomoże.
Dlaczego tak słabo świecą?
Większość kierowców skarży się na słabą skuteczność świateł - szczególnie jesienią, zimą i wczesną wiosną. Po pierwsze, dlatego że częściej jeździmy w nocy, a po drugie, nawierzchnia jest prawie ciągle mokra, co powoduje zabrudzenie reflektorów.