To miał być nasz klasyczny test długodystansowy zakończony 100 tys. km i rozłożeniem na części pierwsze. Niestety Kia Sportage 1.6 CRDi zakończyła próbę po pokonaniu 53 514 km. Dalej nie dało się jechać. Mimo to rozkręciliśmy auto do pierwszej śrubki. Możecie zobaczyć, jak po teście wyglądał koreański SUV.
Kia Sportage 1.6 CRDi o mocy 136 KM z automatyczną skrzynią biegów oraz z napędem na wszystkie koła przejechała ponad 50 tys. km, a miała przejechać 100 tys.
Podczas testu wysokoprężne 136 KM okazało się złotym środkiem - Kia okazała się wystarczająco dynamiczna, a do tego mało paliła
Po przedwczesnym zakończeniu testu wysłaliśmy pytania do producenta, by rozwiał nasze wątpliwości
Czasami na dystansie 100 tys. km testujemy samochody, które są tak dobre, że szukamy dziury w całym. Tym razem do testu na dystansie 100 tys. km trafiła Kia Sportage 1.6 CRDi o mocy 136 KM. Od początku polubiliśmy to auto i wiedzieliśmy, że też będziemy szukali włosa w zupie. Znaleźliśmy go, niestety i to wcześniej niż założyliśmy sobie przed rozpoczęciem sprawdzianu.
Kia Sportage 1.6 CRDiAuto Bild
W tym przypadku znaleźliśmy go w bloku silnika. Niewielkie, dosłownie włoskowate pęknięcie pomiędzy trzecim a czwartym cylindrem sprawiło, że Kia Sportage zakończyła długodystansowy test mniej więcej w połowie założonego dystansu. Zobaczcie zatem ostatni, przedwcześnie zapisany rozdział testu, który tak obiecująco zaczął się w listopadzie 2022 roku.
Kia Sportage 1.6 CRDi z pracującą pod maską 48-woltową miękką hybrydą wykorzystującą 136-konny silnik Diesla pomalowana na kolor Experience Green i wyposażona we wszystko, co niezbędne.
Samochód występuje ze specyfikacją GT-line, a na pokładzie ma m.in.: 19-calowe alufelgi oraz świetną nawigację, którą można obsługiwać intuicyjnie, a której głosowe sterowanie jest na wysokim poziomie.
Kia Sportage 1.6 CRDiAuto Bild
Do tego dochodzi dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która działa tak delikatnie, że podczas ruszania nie wyczuwa się nawet najmniejszego drgania. Już po pierwszej, testowej trasie na dystansie 520 km byliśmy zachwyceni działaniem układu napędowego.
Zapewniał on nie tylko zadowalającą dynamikę, lecz także okazał się oszczędny. Nawet podczas szybkiego podróżowania autostradą nie trzeba obawiać się o nadmierne zapotrzebowanie na olej napędowy.
Kia Sportage z dieslem test zaczęła świetnie
Po pokonaniu 50 271 km okazało się, że średnie zapotrzebowanie na paliwo wyniosło 7,9 l/100 km. W dodatku podczas spokojnej jazdy można było osiągnąć jeszcze niższe spalanie. Po osiągnięciu przebiegu 6000 km udało się osiągnąć zapotrzebowanie na paliwo z szóstką przed przecinkiem.
Do tego testujący uznali, że silnik jest świetny, a przy tym do sprawnej jazdy w zupełności wystarczy moc 136 KM. Jednak po osiągnięciu przebiegu 53 514 km, nie byliśmy już tacy zachwyceni. Co się stało?
Kia Sportage 1.6 CRDiAuto Bild
Najpierw awaria ogrzewania, potem utrata mocy i wreszcie zapalenie się kontrolki silnika. Pierwsza diagnoza – ubytek płynu chłodzącego. Podczas wizyty w serwisie Kii jeden wykryty szczegół wydał się bardzo dziwny.
Mechanicy sprawdzili przewody zasilające i spustowe do wymiennika ciepła. Oryginalnie powinny być tu zamontowane dwie opaski zaciskowe, podczas gdy w naszym Sportage'u było tylko jedno mocowanie. W dodatku w miejscu opaski zaciskowej był cybant. Czyżby inny warsztat wykrył utratę wody w tym miejscu i zmienił zacisk?
Co i dlaczego pękło w naszej Kia Sportage
Z samochodu nadal wyciekała ciecz chłodząca, to mogło prowadzić do dalszego przegrzewania się silnika, a tym samym byłoby to dla niego niebezpieczne. Dlatego zdecydowaliśmy się na przerwanie testu. Okazało się jednak, że na ratunek jednostki napędowej było już za późno.
Kia Sportage 1.6 CRDiAuto Bild
Podczas demontażu silnika zarówno pracownicy Kii, jak i ekspert Dekry od razu odkryli uszkodzenie. Okazało się nim malutkie, włoskowate pęknięcie pomiędzy trzecim a czwartym cylindrem. W samochodzie było za mało płynu chłodzącego, co doprowadziło do przeciążenia termicznego – podsumował ekspert z Dekry.
Przedstawiciele Kii szczerze przyznali, że na kilkanaście tysięcy aut sprzedanych z takim silnikiem (różne modele, nie tylko Kia Sportage) zaledwie osiem miało taką samą przypadłość. W tej liczbie zawierają się także dwa egzemplarze Sportage'a. Dobrze, że Kia oferuje gwarancję na siedem lat lub 150 000 km. Dzięki temu właściciel nie musi płacić z własnej kieszeni za usterkę tego typu.
Jak awarię Kii Sportage tłumaczy Kia
Po dokładnej analizie złącza zakładamy, że do wykrytych uszkodzeń doprowadził stopniowy ubytek płynu chłodzącego, prawdopodobnie spowodowany nieszczelnością przewodu. Na szczęście jest to odosobniony przypadek.
Na kilkanaście tysięcy sprzedanych aut awarię ujawniono jedynie w ośmiu z nich. To zaledwie 0,05 proc. wszystkich pojazdów. Klienci, których to dotyczy, są oczywiście objęci gwarancją producenta na siedem lat lub 150 000 km.
Kia Sportage 1.6 CRDi – naszym zdaniem
Przykry wyjątek. Tylko w dwóch Kiach Sportage z silnikiem Diesla doszło do usterki spowodowanej ubytkiem płynu chłodzącego. Akurat jednym z tych przypadków okazał się nasz testowy samochód. Szkoda, bo test zaczął się bardzo obiecująco. Od początku polubiliśmy koreańskiego SUV-a za dobrą dynamikę przy niskim spalaniu, a także za wysoki komfort jazdy, czy przestronne wnętrze. To idealny pojazd do dalekiej turystyki całą rodziną. Niestety, awaria silnika nie pozwoliła na dokończenie testu.
Kia Sportage 1.6 CRDi – dane techniczne
Silnik
t.diesel, R4/16
Ułożenie silnika
poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa
1598 ccm
Moc maksymalna
136 KM przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
320 Nm przy 2000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów
4x4/7b aut.
Masa własna/ładowność
1676/549 kg
Pojemność bagażnika
526-1715 l
Prędkość maksymalna
180 km/h
Zużycie paliwa
6,9 l/100 km
Emisja CO2
181 g/km
Galeria zdjęć
1/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
1/13
Auto Bild
2/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
2/13
Auto Bild
3/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
3/13
Auto Bild
4/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
4/13
Auto Bild
5/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
5/13
Auto Bild
6/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
6/13
Auto Bild
7/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
7/13
Auto Bild
8/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
8/13
Auto Bild
9/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
9/13
Auto Bild
10/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
10/13
Auto Bild
11/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
11/13
Auto Bild
12/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
12/13
Auto Bild
13/13 Kia Sportage 1.6 CRDi
13/13
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.