• Niezależne serwisy mają przyszłość – ludzie znów chcą jeździć samochodami
  • Wzmożone zainteresowanie autami używanymi i spadek sprzedaży aut nowych, to szansa dla warsztatów niezależnych
  • Przy zakładaniu warsztatu możesz liczyć na pomoc
  • Współpraca ze znaną siecią zrzeszającą serwisy daje wymierne korzyści

Już wiele lat temu pesymiści przewidywali zbliżający się wielkimi krokami koniec warsztatów niezależnych. Nowe, naszpikowane elektroniką samochody miały być nienaprawialne, a ludzie mieli masowo rezygnować z „niemodnych samochodów” i przesiadać się do komunikacji publicznej, albo do pojazdów współdzielonych w ramach carsharingu. Trwająca od kilku miesięcy na świecie epidemia koronawirusa wywróciła wszystkie te przepowiednie do góry nogami. Okazuje się, że skutkiem ubocznym epidemii jest to, że ludzie znów są coraz bardziej zainteresowani transportem indywidualnym – samochody wracają do łask, bo korzystanie z komunikacji publicznej nie dość, że jest utrudnione, to jeszcze wiąże się ze zwiększonym ryzykiem dla zdrowia.

Z racji niepewnej sytuacji ekonomicznej ludzie nie rzucili się jednak do salonów, żeby kupować nowe auta. Na całym świecie odnotowano olbrzymie spadki sprzedaży nowych samochodów, m.in. dlatego, że banki nie są aż tak chętne do udzielania kredytów, a nabywcy nie są wcale pewni swoich przyszłych zarobków. Rośnie za to zainteresowanie niedrogimi samochodami używanymi, a ci, którzy już samochody mają, planują ich dłuższe użytkowanie niż to wcześniej zakładali. To sprawia, że perspektywy dla niezależnych warsztatów samochodowych znów wyglądają obiecująco.

Jest miejsce dla nowych warsztatów

Jak wygląda teraz rynek serwisów samochodowych? Czy jest popyt na takie usługi? Pośród ponad 20 tysięcy warsztatów w Polsce są oczywiście takie, które narzekają na mały ruch i niską opłacalność, ale nie brakuje też tych, do których ustawiają się kolejki, a klienci umawiają się z wielotygodniowym wyprzedzeniem. Rynek usług motoryzacyjnych w ostatnich latach mocno się zmienia, ale wciąż da się w nim znaleźć miejsce dla kolejnych serwisów. Oczywiście, warto z góry przemyśleć swoją strategię, dopasowaną do rzeczywistych możliwości, kompetencji, ale też i realiów lokalnego rynku. W dużych miastach i w ich okolicach warsztaty łatwiej mogą sobie pozwolić na skoncentrowaniu się na pewnej niszy (np. na obsłudze aut tylko jednej określonej marki lub konkretnego typu czy o określonym rodzaju silnika – np. terenówek czy coraz popularniejszych hybryd) podczas kiedy serwisy w małych miejscowościach z reguły muszą być bardziej wszechstronne, bo na lokalnym rynku „niszowych” pojazdów może być za mało, żeby zapewnić odpowiedni ruch i przychody.

Nie potrzeba koncesji

W Polsce prowadzenie serwisu samochodowego nie jest działalnością koncesjonowaną, nie trzeba też mieć formalnego wykształcenia w tym kierunku. Najlepszym weryfikatorem kompetencji jest rynek – dla zadowolonych klientów nie ma znaczenia, czy właściciel serwisu jest z wykształcenia inżynierem mechanikiem, mechatronikiem czy też filozofem – ważne, aby znał się na rzeczy. Zresztą, przy obecnym postępie wykształcenie kierunkowe uzyskane kilkanaście czy kilkadziesiąt lat wcześniej może się przydawać przy naprawach youngtimerów – znacznie ważniejsze jest to, żeby mechanik na bieżąco aktualizował swoją wiedzę, uczestniczył w szkoleniach technicznych, był na bieżąco z nowościami.

Jedno jest pewne – prowadzenie serwisu samochodowego to nie jest pomysł na biznes dla każdego – wiedza i pasja do motoryzacji są tu niezbędne. Potrzebna też jest rzetelność i dobre podejście do klientów – bez tego na dłuższą metę warsztat się nie utrzyma.

Z dużą siecią łatwiej

Bardzo dobrym pomysłem na rozpoczęcie działalności jest nawiązanie współpracy z siecią zapewniającą nie tylko zaopatrzenie w części i materiały eksploatacyjne po promocyjnych cenach, ale także dającą dostęp do dokumentacji serwisowej, zapewniającą szkolenia. Wiele sieci zapewnia pomoc przy tworzeniu warsztatów – od konsultacji z ekspertami, przez gotowe, sprawdzone projekty obiektów, szkolenia dla mechaników, aż po pomoc w pozyskaniu i sfinansowaniu niezbędnego wyposażenia oraz wsparcie marketingowe i reklamowe.

Niezależny serwis należący do sieci Foto: ProfiAuto
Niezależny serwis należący do sieci

Chętni do otwarcia warsztatu pod rozpoznawalnym szyldem powinni jednak najpierw porównać oferty różnych sieci. W przypadku wielu z nich koszty wejścia do sieci liczone są w setkach tysięcy lub wręcz milionach, bo wymagany jest np. określony standard budynków, minimalne wyposażenie czy obowiązkowa subskrypcja na określone, najczęściej bardzo drogie oprogramowanie serwisowe. To nie jest jednak regułą – są też i sieci, takie jak ProfiAuto Serwis, gdzie to warsztat samodzielnie ustala, co będzie mu potrzebne do działalności, a różne rozwiązania są sugerowane, a nie narzucane, co w przypadku nowego podmiotu wchodzącego na rynek, jest wygodniejszym i prostszym do zrealizowania rozwiązaniem.

Dobre ubezpieczenie

Mechanik podejmując się naprawy przejmuje odpowiedzialność za powierzone mu mienie – a mimo największej nawet staranności zdarzyć się może pech czy błąd ludzki podczas czynności obsługowych. Wystarczy, żeby np. porysowany został lakier, doszło do stłuczki w czasie jazdy próbnej, pożaru w warsztacie, zsunięcia się auta z podnośnika, czy kradzieży powierzonego samochodu – koszty będą wtedy ogromne. To dlatego każdy warsztat powinien mieć odpowiednie ubezpieczenie obejmujące ochronę przed ogniem, kradzieżą, ale też błędami popełnianymi przez mechaników.

Jak założyć warsztat – krok po kroku

Radzi Mariusz Maksym, ekspert ProfiAuto

Aby założyć warsztat, musisz posiadać odpowiednie pomieszczenia, maszyny i narzędzia – nie potrzebujesz jednak żadnych dodatkowych licencji ani koncesji. Jedynie w przypadku wykorzystywania w warsztacie urządzeń podlegających dozorowi technicznemu będziesz potrzebować stosownego zezwolenia, wystawianego przez UDT. Dowiedz się, jak założyć warsztat samochodowy krok po kroku!

Czego potrzebujesz, żeby prowadzić warsztat samochodowy?

By otworzyć warsztat samochodowy, potrzebujesz miejsca i wyposażenia dostosowanego do planowanego zakresu usług. Warsztat możesz założyć nawet w przydomowym garażu, jednak musisz zadbać, by pomieszczenie spełniało wymagania BHP – m.in. posiadało wentylację, posadzki antypoślizgowe i właściwe oświetlenie. Jeśli na wyposażeniu warsztatu mają znaleźć się urządzenia objęte dozorem technicznym, takie jak podnośniki ciśnieniowe, dźwigniki, wciągniki, suwnice, żurawie, musisz uzyskać zezwolenie na ich eksploatację. Wniosek o jego wydanie należy złożyć w oddziale Urzędu Dozoru Technicznego. Następnie inspektor dozoru technicznego wykona badanie urządzenia – jeśli jego wynik będzie pozytywny, UDT wyda zezwolenie na jego eksploatację oraz ustali formę dozoru technicznego.

Forma prowadzenia działalności i forma opodatkowania

Najczęściej wybieraną formą prowadzenia warsztatów samochodowych jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Można je jednak prowadzić również pod każdą inną formą, taką jak np. spółka cywilna, spółka jawna czy, w przypadku dużych przedsięwzięć, spółka z o.o. Jedyny wyjątek stanowi spółka partnerska, zarezerwowana wyłącznie dla wolnych zawodów. Wybór formy opodatkowania zależy w głównej mierze od zakresu wykonywanej działalności. Najmniejsze warsztaty mogą wybrać kartę podatkową – najprostszą formę, w której stawki podatku określane są z góry na rok przez naczelnika urzędu skarbowego – lub ryczałt, w przypadku którego stawka wynosi 8,5 proc. W przypadku większych warsztatów, np. zatrudniających pracowników i wynajmujących lokal na potrzeby działalności, które ponoszone wydatki chcą wrzucać w koszty, korzystniejszą formą opodatkowania będą zasady ogólne (17 proc. lub 3 proc. podatku) – jeśli dochody osiągane są z różnych źródeł – lub podatek liniowy (19 proc.), jeśli warsztat jest jedynym źródłem dochodu.

Określenie PKD i rejestracja warsztatu samochodowego

Podczas rejestracji warsztatu konieczne jest wskazanie kodów PKD, opisujących działalność – służą one klasyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby REGON. Kody właściwe dla warsztatów samochodowych znajdują się w sekcji G (Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle), w dziale 45 (Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów samochodowych). W przypadku warsztatów samochodowych stosuje się grupę 45.2, klasę 45.20, opisaną symbolem PKD 45.20.Z, obejmującą konserwację i naprawę pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Dodatkowo Twoją działalność mogą opisywać: • grupa 45.4, klasa 45.40, kod PKD 45.40.Z – jeśli planujesz zajmować się naprawami motocykli i/lub sprzedażą części i akcesoriów do nich, • grupa 45.3, klasa 45.32, kod PKD 45.32.Z – jeśli będziesz zajmować się również sprzedażą detaliczną części i akcesoriów samochodowych.

Założenie działalności gospodarczej

Kolejnym etapem jest rejestracja działalności gospodarczej. W przypadku działalności jednoosobowej należy złożyć wniosek o rejestrację do CEIDG, będący równocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP. Wniosek można złożyć bezpośrednio drogą elektroniczną bądź za pośrednictwem urzędu miasta lub gminy. Jeśli postanowisz prowadzić warsztat jako spółkę handlową, musisz zarejestrować go w KRS – wniosek możesz złożyć w formie papierowej lub przez Internet. Po zarejestrowaniu działalności załóż konto firmowe i zadbaj o właściwą księgowość – czy to prowadzoną samodzielnie, czy z pomocą biura rachunkowego. Wiesz już, jak założyć warsztat samochodowy? Wprowadź swój pomysł na biznes w życie!