Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Honda Prelude

Honda Prelude

Honda Prelude

Honda Prelude to niewielkie, sportowe coupe produkowane przez japoński koncern. Auto powstało na bazie Civica II generacji i Accorda I generacji, w 1978 roku, i było obok nich trzecim modelem w ówczesnej gamie. Początkowo dostępne było jedynie 2-drzwiowe nadwozie, jednak wypuszczono także niewielką serię odmian cabrio.

Stylistycznie wyróżniał się stosunkowo niewielki rozstaw osi w porównaniu do całkowitej długości auta, co skutkowało sporymi zwisami z przodu i z tyłu. Pod maską pracować mogły silniki o pojemności 1.6 oraz 1.8 litra, które generowały kolejno 80 i 90 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, a od 1980 roku dostępna była też 3-stopniowa przekładnia automatyczna. Jako pierwsze w swojej klasie, pojazd miał elektrycznie sterowany szyberdach.

W 1982 roku pojawiła się już II odsłona Hondy Prelude. Auto było zupełnie nowym projektem, a stylistycznie pojazd nabrał zgrabnych i eleganckich kształtów, a reflektory zmieniono na modne ówcześnie - otwierane. Nadwozia wydłużono aż o 28 cm. Był to też pierwszy japoński samochód z fabrycznie montowanym systemem ABS, a na japońskim rynku dostępna była także…nawigacja.

Pod maską zagościł nowoczesny, 1,8-litrowy silnik z 3 zaworami na cylinder, generujący 100 lub 105 KM. Nowością był także wtryskowy silnik 2.0 DOHC dysponujący mocą 137, a w Japonii nawet 160 KM. Z kolei gaźnikowy silnik 2.0 generował 109 KM. Napęd dalej odbywał się na przednie koła za pomocą 5-biegowej skrzyni ręcznej lub 4-stopniowej automatycznej.

Trzecia generacja Hondy Prelude zadebiutowała w 1987 roku. W porównaniu do poprzednika, stylistycznie auto niewiele się różniło - otrzymało całkowicie chowane reflektory, zrezygnowano z atrapy chodnicy oraz zmieniono tylne pas. Zawieszenie zostało dopracowane pod kątem sztywności, a nowością był system 4WS, czyli system 4 kół skrętnych, który sprawiał, że Prelude był nadzwyczaj zwinny i zwrotny. Wnętrze zostało klasycznie japońskie - uporządkowane, lecz wykonane z twardych i kiepskiej jakości plastików. Podstawowe wyposażenie Prelude robiło wrażenie, bowiem obejmowało m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy, centralny zamek czy szyberdach i aluminiowe felgi.

W 1989 roku dokonano drobnych modyfikacji, polegających na zmianie przednich i tylnych kierunkowskazów, a także świateł przeciwmgielnych. Dodatkowo przeprojektowano deskę rozdzielczą. Większość jednostek montowanych w Hondzie Prelude III miała już wtrysk paliwa, jednak te gaźników oparte były na podwójnym karburatorze. W Europie dostępne były wyłącznie silniki 2.0 (109 lub 114 KM) i 2.0i (137 lub 140 KM). Dosyć rzadko występują odmiany 142- oraz 160-konne. W USA występowała także 136- oraz 150-konna odmiana 2.1. Jeśli chodzi o rodzaj napędu, względem poprzedniej odsłony nie wprowadzono zmian, podobnie jak z wyborem skrzyni biegów.

Rok 1991 przyniósł czwartą generację japońskiego coupe, która w dużej mierze bazowała na ówczesnym Accordzie. W porównaniu o poprzednika, auto zostało całkowicie przeprojektowane pod względem stylistycznym. Otwierane reflektory zastąpiono zwykłymi o wąskim i długim kształcie. Dodatkowo kanciaste kształty zostały zastąpione przez krągłości, jednak niektórzy uważają, że wyglądała jakby miała „nadwagę”. Dodatkowo sterowanie systemu 4WS zostało zmienione z mechanicznego na elektroniczne. W 1994 roku przeprowadzono drobne zmiany w postaci nowych kloszy kierunkowskazów, reflektorów oraz kilku popraw układu hamulcowego.

Pod maską znalazł się już tylko jeden silnik 2-litrowy, który otwierał gamę mocą 133 KM. W Europie dostępne były jeszcze jednostki 2.2 z VTEC-iem (185 KM) oraz 2.3 (160 KM). Na innych rynkach oferowano także silniki 2.2 VTEC/135, 160, 200 KM. Do wyboru był 4-stopniowy „automat” oraz 5-biegowa skrzynia manualna.

W 1997 roku pojawiła się V generacja Hondy Prelude. Po kątem stylistycznym nawiązywała do swoich poprzedniczek, a jej linie podkreślały sportowy charakter. Przednie światła nie były już tak długie jak w poprzedniku, jednak szerokie tylne nawiązywały do blendy w pierwszych generacjach Prelude. Auto również korzystało z elektrycznie sterowanego systemu 4WS, niedostępnego w podstawowej, 133-konnej wersji 2.0. 2,2-litrowy silnik z 2 wałkami rozrządu wyposażony był w system VTEC i generował 185 lub 200 KM.

W Japonii dostępny był także 220-konny wariant Type-S. Nowością był innowacyjny system kontroli trakcji ATTS. Podobnie jak poprzednie generacje, również i ten Prelude był 4-osobowy. W 2002 roku zakończono produkcję Hondy Prelude.

Honda Prelude - generacje

Honda Prelude I (1978&nbsp-&nbsp1982)

Honda Prelude I (1978 - 1982)

Honda Prelude II (1982&nbsp-&nbsp1987)

Honda Prelude II (1982 - 1987)

Honda Prelude III (1987&nbsp-&nbsp1991)

Honda Prelude III (1987 - 1991)

Honda Prelude IV (1991&nbsp-&nbsp1996)

Honda Prelude IV (1991 - 1996)

Honda Prelude V (1996&nbsp-&nbsp2001)

Honda Prelude V (1996 - 2001)

Honda Prelude - powiązane artykuły

Fajne coupe możesz mieć już za 10 tys. zł – poradnik kupującego

Fajne coupe możesz mieć już za 10 tys. zł – poradnik kupującego

Wstęp do świata pięknych, wyglądających na sportowe samochodów, wcale nie jest bardzo kosztowny. Na rynku nie brakuje aut z nadwoziem coupe, które kupicie za około 10 tys. zł. Wiadomo, że każde z nich będzie wymagało doinwestowania, ale wśród dostępnych egzemplarzy wciąż da się znaleźć interesujące modele. Postanowiliśmy przyjrzeć się ogłoszeniom.

Honda Prelude 5. generacji – sportowiec dla czworga

Honda Prelude 5. generacji – sportowiec dla czworga

Piąta generacja sportowej Hondy Prelude okazała się ostatnia – zastąpiła ją nowocześniejsza Integra

TOP 10: niedrogi samochód dla młodego kierowcy za 10 tys. zł (cz. 2)

TOP 10: niedrogi samochód dla młodego kierowcy za 10 tys. zł (cz. 2)

Tym razem nie 5, lecz 10 tys. zł – taką kwotę chcemy wydać na pierwszy samochód dla młodego kierowcy. Co nas spotkało podczas poszukiwań? Którymi autami warto się interesować?

Sportowe auto już za 5 tys. zł. Radzimy, jak wybrać dobre coupe?

Sportowe auto już za 5 tys. zł. Radzimy, jak wybrać dobre coupe?

Zakup coupé nie jest łatwym zadaniem, bo choć ofert na rynku nie brakuje, trudno o dobry egzemplarz!

Honda Prelude wymaga nakładu

Honda Prelude wymaga nakładu

Czy za kilka tysięcy zł można kupić auto sportowe? Można, ale nie należy się łudzić, że będzie ono bezawaryjne. Dotyczy to również wiekowej już Hondy Prelude.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test