Auto Świat Wiadomości Aktualności Samochodowe legendy lat 80. W PRL były marzeniami, dziś są często w zasięgu ręki

Samochodowe legendy lat 80. W PRL były marzeniami, dziś są często w zasięgu ręki

Walkman, sweter w romby, Modern Talking, buty na rzepy: każdy z tych rekwizytów równie trafnie oddaje i podsumowuje lata 80., jak te dziewięć samochodów, które z nieosiągalnych cacek stały się całkiem przystępnymi cenowo youngtimerami.

VW Corrado (1988-1995)Volkswagen
  • BMW serii 3 E30 było pierwszym samochodem tego producenta dostępnym także w wersji kombi oraz w odmianie z 4x4. Powstało nawet osiem sztuk wariantu elektrycznego
  • Topowa wersja Opla Omegi rozwijała 377 KM. Dziś, po 34 latach, najmocniejszy seryjny Opel jest aż o 77 KM słabszy i 0,7 s wolniejszy od 0 do 100 km/h
  • Volvo serii 700 nosiło wewnętrzny kod 1155. W firmie żartowano, że oznacza to "za pięć dwunasta", ponieważ producent raczej późno się wziął za projektowanie tego modelu
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jeśli urodziłeś się w latach 70., na pewno marzyłeś, żeby twój tata kupił jeden z tych dziewięciu samochodów. Jeśli przyszedłeś na świat dwie dekady wcześniej, sam mogłeś być już tatą wzdychającym do Audi 80, BMW serii 3, Mercedesa W 124 lub VW Corrado. Niestety, przy PRL-owskim kursie złotówki do marki bądź dolara, każde z tych marzeń często musiało marzeniem pozostać. W najlepszym razie, jeśli miało się więcej szczęścia, można było skorzystać z "krążącej po ludziach" gotowej formułki, w której po niemiecku lub angielsku listownie prosiło się producenta o prospekt. Firmy wysyłały je do PRL zaskakująco często. Z folderem Audi 80 znaczyło się na dzielnicy wówczas więcej niż gdybyś dziś podjechał Audi A4 z przebiegiem 50 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wybierając legendy lat 80., unikaliśmy modeli, które nawet na Zachodzie znajdowały się poza zasięgiem większości osób. Nie ma więc Ferrari, Porsche lub Lamborghini. Od tego mamy zresztą osobny artykuł.

Zacznijmy zatem od przodka owego współczesnego Audi A4…

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków