W ciągu 6 lat powstało 58 tys. egzemplarzy Prelude. Czy warto się nią zainteresować? Choć sportowa Honda Prelude była produkowana przez 23 lata i powstało 5 generacji tego modelu, to najbardziej znaną (i najładniejszą) jest „kosmiczna” wersja czwarta, z lat 1991--96.
Kosmiczna – z racji bardzo futurystycznego kokpitu z zegarami i wskaźnikami na całą szerokość deski rozdzielczej. Jej następczyni – produkowana w latach 1996-2001 – stylistycznie i mechanicznie była zupełnie innym autem. Bardziej kanciastym, z dużymi trapezowymi reflektorami, obszernym wnętrzem i – skrętną tylną osią.
Piąta generacja Prelude zadebiutowała na salonie w Genewie w marcu 1996 r. W stosunku do poprzedniczki – „kosmicznej wersji” – była dłuższa o 10 mm, a rozstaw osi powiększono o 35 mm, dzięki czemu mogło się w niej dość wygodnie zmieścić czworo pasażerów.
Do wyboru były dwie wersje silnikowe: 2.0/133 KM oraz 2.2 VTEC/185 KM. Po raz pierwszy Honda oferowała w Prelude, obok 5-biegowej skrzyni manualnej, także 4-stopniowy „automat”. Prelude miała też system skrętnych tylnych kół 4WS (tylko w wersji z silnikiem 2.2), ułatwiający prowadzenie i poprawiający zwrotność auta. System ten zastosowano już w trzeciej generacji Prelude (mechaniczny), w piątej był elektroniczny.
Atutem Hondy Prelude było bogate wyposażenie: wspomaganie układu kierowniczego, sportowe siedzenia, elektr. sterowane szyby i lusterka zewnętrzne, elektr. szyberdach, regulacja wysokości kierownicy, alufelgi, lakier metalik. Wersja 2.2 miała też w serii radio z sześcioma głośnikami i klimatyzację. Auto było drogie: w Niemczech Prelude 2.0 kosztowała 40 000 DM, a wersja z silnikiem 2.2 litra – 50 000 DM. W Polsce trzeba było zapłacić ok. 100 000 zł.
Klasyczne Gran Turismo. Honda Prelude 5. generacji to auto, którym warto się zainteresować jako klasykiem. Łatwiej znaleźć wersję amerykańską (na zdjęciach w galerii) niż europejską. Części będą drogie, a spalanie – dość wysokie. Trzeba sprawdzić układ wydechowy (koroduje), wahacze oraz półosie napędowe.
Dane techniczne. Honda Prelude:
Silnik benz. 4-cyl., 16V. Pojemność 1997 cm3. Moc 133 KM przy
5300 obr./min. Maks. moment obr. 179 Nm/5000 obr./min.
Napęd na koła przednie, skrzynia man. 5b. (lub aut. 4b)
Dł./szer./wys. 4545/1750/1315 mm.
Masa własna 1380 kg.
V maks. 201 km/h.
0-100 km/h 9,2 s.
Spalanie 10 l/100 km.
Cena w 1996 r. ok. 100 000 zł.
Obecna cena: ok. 8000-12 000 zł.