Nawet jeśli prowadzi się zadowalająco, warto co jakiś czas zwrócić uwagę na stan opon. Dobrym pomysłem jest również poproszenie wulkanizatora, by przy okazji zmiany opon z zimowych na letnie i odwrotnie sprawdził, czy nie noszą one śladów zużycia wskazujących na złą geometrię podwozia. Sprawdzenie geometrii jest również niezbędne po każdej poważniejszej naprawie zespołów podwozia, a także po naprawach powypadkowych. Warto się o to pokusić, kupując auto używane, jeśli tylko podejrzewamy, że mogło być poważnie uderzone. Jeżeli naprawiono je niefachowo, to w zdecydowanej większości przypadków diagnostyka układu jezdnego pozwoli to wykryć.Coraz więcej do ustawianiaSamochody stają się coraz bardziej skomplikowane pod względem konstrukcyjnym. Dotyczy to nie tylko silników czy elektroniki pokładowej. Także zawieszenia są coraz bardziej wyrafinowane. Kiedyś w większości aut wystarczyło ustawić zbieżność kół przednich, bo konstrukcja tylnej osi po prostu nie przewidywała regulacji. Współczesne zawieszenia są o wiele bardziej skomplikowane, a auta wymagają ustawienia geometrii zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dlatego nowoczesne stanowiska diagnostyczne wyposażone są w cztery głowice pomiarowe - po jednej na każde koło. Konieczny jest również komputer, choćby dlatego że inaczej trudno byłoby wyszukać odpowiednie dane regulacyjne. Są one różne nie tylko dla różnych modeli, lecz także zmieniają się w zależności od roku produkcji, pojemności silnika czy nawet średnicy felg.Takie są objawy... 1 Podstawową oznaką złego ustawienia geometrii układu jezdnego jest tzw. ściąganie podczas jazdy na wprost. Po puszczeniu kierownicy jadące prosto auto powinno (na płaskiej i równej nawierzchni) samo utrzymywać kierunek jazdy. Jeśli jest inaczej, wymaga interwencji mechanika.2 Innym objawem niewłaściwej geometrii jest "przestawiona kierownica". Podczas jazdy na wprost powinna ona znajdować się w położeniu neutralnym. Inne ustawienie świadczy co najmniej o niechlujstwie mechanika, który naprawiał układ jezdny.3 Objawem złej geometrii zawieszenia jest także piszczenie (popiskiwanie) opon podczas jazdy po łuku z umiarkowaną prędkością (czyli nie na granicy przyczepności)....a takie są skutki 1 Łatwo dostrzegalnym skutkiem złego ustawienia geometrii jest najczęściej przyspieszone zużycie opon. W skrajnych wypadkach wystarczy przejechać kilkaset kilometrów, by nierównomierne ścieranie bieżnika stało się wyraźnie widoczne.2 Przyspieszone jest również zużycie elementów układu kierowniczego i zawieszenia. To zrozumiałe - jeśli każde koło chce jechać w inną stronę, to na elementach je utrzymujących muszą pojawiać się dodatkowe obciążenia. Dodatkowe siły przykładamy też na kierownicę, by utrzymać auto w linii jazdy. 3 Niewłaściwa geometria sprawia, że samochód prowadzi się niestabilnie, ma tendencję do uślizgów i wymaga ciągłej uwagi ze strony kierowcy.Zacznij od naprawPomiary i ustawianie geometrii układu jezdnego nie mają żadnego sensu, jeśli zawieszenie nie jest w idealnym stanie technicznym. Jeżeli występują w nim luzy, to koła i tak nie będą przecież ustawiać się jak należy. Przed ustawieniem geometrii trzeba koniecznie sprawdzić i w razie konieczności wymienić wszelkie elementy podwozia podlegające zużyciu eksploatacyjnemu. W przeciwnym wypadku wyrzucimy pieniądze w błoto, bo operację i tak trzeba będzie powtórzyć. Nie warto zwlekaćNawet co 15 tys. kmW polskich warunkach drogowych gorąco polecałbym sprawdzać geometrię układu jezdnego nie rzadziej niż co 15-20 tys. km. Do warsztatu warto również pojechać po wpadnięciu w dużą dziurę w jezdni oraz zawsze, kiedy czujemy, że auto nie prowadzi się właściwie. Nie warto oszczędzać - sprawdzenie geometrii to usługa, której koszt nie przekracza 100 zł, a straty spowodowane złym ustawieniem kół mogą być szybko dużo większe. Nie wolno zapominać o tylnej osi - jej złe ustawienie jest najczęściej prawie niewyczuwalne dla kierowcy, ale - szczególnie na śliskiej nawierzchni - auto może znienacka zachować się nieobliczalnie. Artur Skwarzyński, Asko Auto serwis
Jedź prosto!
Ustawienie geometrii układu jezdnego pozwala uniknąć przyspieszonego zużycia opon i zespołów podwozia oraz niebezpieczeństw związanych z gorszą kierowalnością i statecznością pojazdu. Do warsztatu zajmującego się diagnostyką zawieszeń należy udać się zawsze, kiedy tylko podejrzewamy, że z autem dzieje się coś niedobrego.