Zaczęła się moda na nadzwyczaj kolorowe mapy w nawigacji samochodowej. I nie chodzi o piękniejszą grafikę map, ale o kolory wykorzystywane do wyświetlania danych o natężeniu ruchu drogowego. Innymi słowy: na ekranie nawigacji czy telefonu z nawigacją można zobaczyć mapę zakorkowanych ulic, informacje o remontach czy innych utrudnieniach.

Dzięki temu, jak zapewniają producenci sprzętu i oprogramowania nawigacyjnego, łatwiej będzie dotrzeć do celu, gdyż nawigacja będzie tak korygować trasę, by dojechać bez opóźnień. Brzmi pięknie, ale pojawia się pytanie: skąd pochodzą informacje o korkach i czy we wszystkich nawigacjach są takie same?

Informacje o korkach zbierane są w różny sposób. W zależności od firmy dane pochodzą z różnych źródeł: z monitoringu flot samochodów, użytkowników nawigacji, zarządców dróg (np. GDDKiA), różnych służb (przede wszystkim policji). Im więcej źródeł, tym dane o natężeniu ruchu i utrudnieniach są lepsze i poprawia się dokładność.

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Stąd zwykle mało która firma nawigacyjna udostępnia dokładne informacje o dostawcach danych. Wiele wskazuje na to, że firmy wciąż nie mają się czym chwalić. Nietrudno się o tym przekonać. Często zdarzają się sytuacje, kiedy nawigacja nie wskazuje korków albo przeciwnie: ze względu na słabą aktualizację danych może wskazywać korki, które dawno zniknęły.

Kluczowy w przypadku informacji o korkach jest zasięg, a dokładniej liczba dróg objętych monitoringiem. W przypadku darmowych systemów, takich jak Google, Nokia i podobnych, informacje o korkach dotyczą przede wszystkim głównych dróg. To oznacza, że lokalne trasy nie są objęte monitoringiem, więc użytkownik nie ma zielonego pojęcia, czy trafi na utrudnienia.

Wbrew pozorom podobny problem dotyczy także dużych aglomeracji i dogodnych objazdów i skrótów, które zwykle prowadzą drogami osiedlowymi lub ulicami niższych kategorii. Wniosek jest jeden: jaka nawigacja, takie informacje o korkach. Rzadko kiedy są takie same.

W przypadku wszystkich systemów informacji dla kierowców ważne są koszty użytkowania. Nie zapominajmy, że korzystanie z darmowych aplikacji w telefonach też kosztuje. By pobrać dane o korkach, nawigacja musi łączyć się z internetem. O ile w Polsce koszty są jeszcze do zaakceptowania, o tyle za granicą rachunek może być bardzo słony. I wówczas omijanie korków na drogach może się okazać bardziej kosztowne, niż przypuszczaliśmy.

strona 2

Systemy informacji dla kierowców w Polsce

Polska jest jednym z nielicznych krajów w Europie, w którym funkcjonują dwa niezależne radiowe systemy TMC. By z nich korzystać, trzeba kupić odpowiednią nawigację. W cenę nawigacji jest zwykle wliczona opłata za korzystanie z systemu. Opłata jest jednorazowa, więc póki nawigacja będzie działać, można do woli korzystać z TMC.

Płatne rozwiązania oferują także AutoMapa, NaviExpert, Navmax i TomTom. By korzystać z danych, trzeba wykupić odpowiedni abonament. Zależnie od producenta abonament może być wykupiony na kilka dni albo nawet na rok lub dłużej. Ceny wahają się od kilku złotych za tydzień użytkowania aż do kilkuset za rok.

Prawie jak tajny współpracownik

Użytkownicy programów nawigacyjnych takich jak AutoMapa, NaviExpert czy TomTom mogą być nie tylko odbiorcami informacji, ale także anonimowym źródłem danych. Podczas jazdy nawigacja zbiera dane o naszej prędkości i kierunku jazdy, a następnie regularnie wysyła na firmowe serwery. To prosty sposób na zbieranie aktualnych informacji o natężeniu ruchu drogowego.

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

I bezcenna wiedza dla władz: łatwo znaleźć miejsca, gdzie można postawić kolejny fotoradar. O tym, jak duże ma to znaczenie, przekonali się użytkownicy nawigacji TomTom w Holandii. Firma sprzedała holenderskiej policji informacje o prędkościach przejazdów anonimowych użytkowników. Wprawdzie później TomTom wyraził skruchę, ale niesmak pozostał.

Jakie informacje?

Nie wystarczy sama informacja, że na danej drodze jest korek. Ważne jest również określenie, na jakiej długości występuje i w jakim stopniu przyczynia się do opóźnienia. Nie każdy korek warto objeżdżać, więc szacunkowe dane są również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu korygowania trasy. W przypadku miast dokładne określenie długości korka ma szczególne znaczenie. Czasami bowiem wystarczy skręcić o jedną przecznicę wcześniej, by uniknąć problemów na trasie.

Kluczowa jest częstotliwość odświeżania informacji. Tuż przed godzinami szczytu sytuacja na drogach zmienia się tak dynamicznie, że odświeżanie informacji co kwadrans nie ma sensu, a przydatność funkcji omijania korków drastycznie spada.

strona 3

AutoMapa LiveTraffic

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Zasięg działania: Polska. Wszystkie drogi, po których poruszają się użytkownicy systemu.

Rodzaj informacji: Korki, wypadki drogowe, remonty, otwarcie nowych dróg, czasowe zmiany w organizacji ruchu: kierunkowość dróg, blokady odcinków. Utrudnienia pogodowe.

Źródła informacji: Użytkownicy nawigacji samochodowych i telefonów, pozostałych dostawców firma nie ujawnia.

Czas odświeżania informacji: Na bieżąco, przez całą dobę.

Kto może korzystać: Użytkownicy wybranych nawigacji samochodowych takich marek jak: Aristo, AudioMedia, Blow, Cruser, NavRoad, Peiying,Smailo. Telefony z systemami Android, iOS, Windows Mobile. Tablety z 3G z systemami Android i iOS.

NaviExpert Community Traffic

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Zasięg działania: Polska. Wszystkie drogi, po których poruszają się użytkownicy systemu.

Rodzaj informacji: Korki, wypadki drogowe, remonty i inne utrudnienia. Możliwość ich zgłaszania.

Źródła informacji: Użytkownicy telefonów, policja, GDDKiA, samorządy, monitoring flot samochodowych

Czas odświeżania informacji: Na bieżąco, przez całą dobę.

Kto może korzystać: Użytkownicy telefonów z systemami operacyjnymi: Android, iOS, Bada, BlackBerry OS, Symbian, Windows Mobile, Windows Phone. W sumie ponad 340 modeli.

Warszawa jednym z najbardziej zakorkowanych miast

AutoMapa: nowe mapy na Android

strona 4

TMC (Mediamobile)

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Zasięg działania: Polska i kilkanaście krajów Unii Europejskiej, sieć głównych dróg, dogodne skróty i połączenia. Ulice w największych aglomeracjach.

Rodzaj informacji: Korki, wypadki drogowe, remonty, zamknięte drogi, utrudnienia pogodowe i wszelkie zdarzenia, które mają wpływ na opóźnienie ruchu.

Źródła informacji: Użytkownicy nawigacji samochodowych, policja, GDDKiA, samorządy, monitoring flot samochodowych.

Czas odświeżania informacji: od 3 do 15 minut.

Kto może korzystać: Użytkownicy wybranych modeli nawigacji: Becker, Garmin, Mio, Navigon, Toyota Touch&Go. W tym roku (2. połowa) także w nowo zakupionych samochodach Volvo z fabryczną nawigacją.

TMC (CE Traffic)

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Zasięg działania: Polska, Czechy, Słowacja. Główne drogi (autostrady, drogi krajowe), wybrane dogodne skróty, trasy dojazdowe do kurortów turystycznych. Ulice w największych miastach.

Rodzaj informacji: Korki, wypadki drogowe, remonty, utrudnienia pogodowe.

Źródła informacji: GDDKiA i inni zarządcy dróg, monitoring flot samochodowych.

Czas odświeżania informacji: Co minutę, niezależnie od pory dnia.

Kto może korzystać: Użytkownicy wybranych przenośnych nawigacji samochodowych marki GoClever z wbudowanym modułem TMC. Ponadto TomTom, Sygic, Navmax, Be-On-Road, Dynavix, Garmin (Czechy).

MapaMap Android: pora na Europę

Warszawa jednym z najbardziej zakorkowanych miast

strona 5

TomTom HD Traffic

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Zasięg działania: Polska i 17 innych krajów Europy. W Polsce 95% autostrad i dróg dwóch najwyższych kategorii, w innych krajach nawet 99,9% tras. Ulice w centrum miast, a także dojazdy do aglomeracji.

Rodzaj informacji: Korki, wypadki drogowe, remonty, utrudnienia pogodowe.

Źródła informacji: Użytkownicy systemu HD Traffic, policja, GDDKiA, samorządy, monitoring flot samochodowych.

Czas odświeżania informacji: Co 2 minuty.

Kto może korzystać: Użytkownicy wybranych nawigacji samochodowych TomTom z opcją HD Traffic. Ponadto system dostępny jest w aplikacji TomTom do telefonów komórkowych z systemami Android i iOS.

Inne systemy dostępne on-line

Która nawigacja najskuteczniej omija korki? Foto: Auto Świat
Która nawigacja najskuteczniej omija korki?

Zasięg działania: Zależnie od aplikacji. Zwykle na terenie Polski, jakkolwiek są wyjątki, np. Google i Nokia, które przydają się także poza granicami Polski. Zazwyczaj zasięgiem objęta jest sieć najważniejszych dróg i kluczowa siatka ulic w miastach (np. Yanosik).

Rodzaj informacji: Korki, wypadki drogowe, remonty, utrudnienia pogodowe.

Źródła informacji: Użytkownicy aplikacji, policja, GDDKiA, samorządy, monitoring flot samochodowych.

Czas odświeżania informacji: Na bieżąco.

Kto może korzystać: Użytkownicy wybranych aplikacji zainstalowanych w telefonach komórkowych. Przykładowe programy to Google Maps i Nokia Drive.