Czy mówimy o gumach typu high-performance do produkcji opon o niskich oporach toczenia, czy też o zaawansowanych tworzywach do budowy lżejszych karoserii w celu oszczędności paliwa – produkty, które umożliwiają „zrównoważoną mobilność”, stanowią kluczowy element oferty firm LANXESS, zajmującej się wytwarzaniem chemikaliów specjalnego przezna­czenia. Spółka zdobyła już silną pozycję w tym rynku przyszłości i jest dobrze przygotowana do dalszego rozwoju. Prognozy pokazują, że zapotrzebowanie na nowe rozwiązania i produkty zwiększające przyjazność samochodów dla środowiska będzie w kolejnych latach coraz większe. Poniżej prezentujemy kilka kluczowych danych.

- Liczba opon produkowanych każdego roku na świecie wynosi obecnie 1,6 mld i do roku 2015 wzrośnie do około 2 mld. Oznacza to wzrost produkcji o około 25%.

- Pomiędzy rokiem 2012 a 2015 ilość opon typu high-performance, w tym „zielonych” opon, wzrośnie o około 80%, osiągając coroczną liczbę 1 miliarda.

- Od 1 listopada 2012 roku producenci opon w Unii Europejskiej będą zobowiązani znakować opony nowymi etykietami. Etykietą będą nadawały oponom oceny od A do G w kategorii konsumpcji paliwa oraz przyczepności na mokrej nawierzchni (bezpieczeństwa). Dodatkowo będą określały poziom zewnętrznego hałasu. Według opracowania Technicznego Uniwersytetu w Monachium, udział w rynku opon ocenionych jako „A” lub „B” w kategorii konsumpcji paliwa będzie oscylował wokół 20-30% do roku 2017. Do roku 2020 liczba tych opon może wzrosnąć nawet do 70-80%.

- LANXESS jest światowym liderem wśród dostawców kau­czuków syntetycznych wysokiej jakości, które umożliwiają produkcję „zielonych” opon. Z rocznym wzrostem produkcji w wysokości 10%, zielone opony stanowią najszybciej rozwijający się sektor w przemyśle oponiarskim. W Azji skala tego wzrostu osiąga 14%.

- Około 40 procent całkowitej sprzedaży firmy LANXESS w 2011 roku związane było z produktami należącymi do megatrendu mobilności.

- Produkty dla zrównoważonej mobilności stanowią 17% (1,5 mld euro) całkowitej sprzedaży LANXESS. Do 2015 roku spółka ma zamiar podwoić ten udział.

- Aż 25 spośród 48 fabryk LANXESS wytwarza produkty dla zrównoważonej mobilności. Kolejne fabryki są w trakcie budowy, np. zakład produkcji kauczuku butylowego w Singapurze, który po ukończeniu będzie najnowocześniejszy na świecie. W 2015 roku firma LANXESS odda do użytku przełomową instalację produkującą kauczuk polibutadienowy na katalizatorze neodymowym, również w Singapurze.

- Trend w kierunku tworzenia lekkich konstrukcji. W Europie wbudowane części wykonane z tworzywa stanowią średnio 15% masy samochodu. Opierając się na rosnącym trendzie rozwoju napędów elektrycznych, LANXESS spodziewa się, że w najbliższej przyszłości będzie to około 25%.

- Wydajność paliwowa poprzez zmniejszenie masy samochodu. Obecnie, elementy samochodu wykonane z tworzyw high-tech ważą łącznie około 14 kg. W przyszłości części plastikowe będą sukcesywnie zastępować komponenty metalowe. Szacuje się, że do roku 2020 całkowity udział tworzyw high-tech w konstrukcjach samochodowych będzie rósł w tempie 4% rocznie.

W tym roku światowa produkcja tworzyw high-tech firmy LANXESS wyniesie około 260.000 ton. Zaplanowane jest zwiększenie produkcji, gdy ukończona zostanie budowa instalacji w Gastonii (USA) i Porto Feliz (Brazylia).

Tutaj możesz też ściągnąć aplikację na iPhona i iPada