Auto Świat MECHANIZM RÓŻNICOWY

MECHANIZM RÓŻNICOWY

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Umożliwia kompensowanie różnicy drogi pokonywanej przez koła tej samejosi w jeździe po łuku. Gdyby oba koła jednej osi były stale napędzane zjednakową siłą (w czasie zakręcania), a koło wewnętrzne wobec zakrętupokonuje drogę o wiele krótszą od koła zewnętrznego, dochodziłoby doogromnych naprężeń na osi tych kół i nadmiernego zużywania się opon

MECHANIZM RÓŻNICOWY
Auto Świat
MECHANIZM RÓŻNICOWY

Mechanizm różnicowy ma jedną wadę: zawsze koło obracające się swobodniej otrzymuje więcej siły napędowej. Jeśli więc jedno z kół napędzanych znajduje się na nawierzchni o niższej przyczepności, właśnie ono będzie silniej napędzane, a auto nie będzie w stanie ruszyć z miejsca.

Przeciwdziałają temu systemy blokady mechanizmu różnicowego lub zapobiegania buksowaniu kół. Mechanizm różnicowy znaleźć można też w napędzie 4x4, gdzie kompensuje naprężenia międzyosiowe.

Klasyczny mechanizm różnicowy to zespół kół zębatych. Koło talerzowe (element przekładni głównej) przyjmuje napęd od silnika, a samo połączone jest z krzyżakiem. Na krzyżaku zamontowane są małe koła zębate (satelity) zazębione z dwoma kołami koronowymi.

Ten zespół kół zębatych umożliwia stałą kompensację obrotów półosi napędowych. Półosie są połączone z kołami koronowymi, na które napęd przenoszą tylko satelity. Różnice w prędkości obrotowej kół koronowych są równoważone przez obracanie się satelitów. Porównaj też Torsen.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki