Auto Świat Porady Eksploatacja Co trzeba wiedzieć o AdBlue?

Co trzeba wiedzieć o AdBlue?

Nowoczesne diesle obok wlewu paliwa mają także wpust do uzupełniania płynu AdBlue. Oba te wlewy są równie ważne – bez AdBlue, podobnie jak bez paliwa, jeździć się już nie da.

AdBlue
Auto Świat / Archiwum
AdBlue

„AdBlue” to nazwa handlowa 32,5-proc. roztworu mocznika w wodzie demineralizowanej. Płyn ten jest potrzebny do działania układu tzw. selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), oczyszczającego spaliny silników wysokoprężnych ze szkodliwych tlenków azotu. Jeżeli silnik wysokoprężny ma być jednocześnie mocny i nie dymić przesadnie, to ciśnienie i temperatury panujące w komorach spalania muszą być bardzo wysokie, a to sprawia, że powstaje więcej tlenków azotu. Słabe stare diesle mają problem z emisją sadzy, ale nie potrzebują skomplikowanych układów redukujących emisję tlenków azotu – wystarcza im sam EGR (zawór recyrkulacji spalin), który obniża temperaturę w komorze spalania przez ponowne wprowadzenie do niej części spalin zawróconych z wydechu. AdBlue (roztwór mocznika) jest wtryskiwany do wydechu, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze uwolniony amoniak reaguje z tlenkami azotu, w wyniku czego powstają z nich nietoksyczny azot i para wodna. Teoretycznie zamiast AdBlue do oczyszczania spalin można by używać od razu amoniaku, tyle że ten jest szkodliwy i cuchnący – bezpieczniej jest wytwarzać go w aucie z niegroźnego roztworu mocznika.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji