• Zarówno fabryczne podnośniki samochodowe, jak i uniwersalne podnośniki trapezowe są mało stabilne, nadają się tylko do szybkich napraw, np. wymiany kół
  • W garażu najbardziej uniwersalne i użyteczne są podnośniki hydrauliczne typu „żaba”
  • Podnośnik hydrauliczny sprawdzi się przy długotrwałych naprawach tylko wtedy, gdy dodatkowo zaopatrzymy się w stabilne podpory (kobyłki)

Niemal każde auto wyposażone jest w podnośnik fabryczny, a oprócz tego można wybierać wśród: mechanicznych podnośników trapezowych, hydraulicznych podnośników słupkowych, podnośników hydraulicznych typu „żaba”, a każdy z nich ma swoje wady i zalety.

Podnośnik fabryczny

Podnośnik fabryczny w większości aut osobowych – starych i młodych – jest konstrukcją lekką i kompaktową, którą można stale wozić w aucie Foto: Auto Świat
Podnośnik fabryczny w większości aut osobowych – starych i młodych – jest konstrukcją lekką i kompaktową, którą można stale wozić w aucie

Konstruowany jest pod kątem niemal wyłącznie wymiany koła w samochodzie – czyli do krótkotrwałego podnoszenia auta w sytuacjach awaryjnych. Może być w miarę uniwersalny, ale częściej pasuje do jednego lub kilku modeli aut. Podnośniki działają w różny sposób: niektóre podpierają próg auta, dla zwiększenia stabilności wykorzystując rant progu (na progu auta zwykle zaznaczone jest wzmocnione miejsce do tego celu), a inne wyposażone są w ramię wsuwane w specjalny otwór w progu. Auto podnosi się, kręcąc korbką. Podstawowe zalety podnośników fabrycznych: są bardzo lekkie, po złożeniu zajmują bardzo mało miejsca, są też proste konstrukcyjnie i niezawodne. Do wad zaliczymy bardzo umiarkowaną stabilność (absolutnie nie należy kłaść się pod samochodem uniesionym na typowym podnośniku fabrycznym!), wymagają stabilnego podłoża, itp. Po użyciu często pozostawiają ślad na progu, łatwo nimi uszkodzić zabezpieczenie antykorozyjne albo lakier.