Po co oddzielny wzmacniacz w samochodzie? Zwykle potrzebny jest wtedy, gdy pokładowe nagłośnienie wzbogacimy o głośnik niskotonowy, czyli subwoofer. Duży głośnikwymaga bowiem więcej mocy, niż jest mu w stanie dostarczyć standardowy wzmacniacz wbudowany w radio.
Zwykle w przypadku głośnika niskotonowego stosuje się wzmacniacze dwukanałowe, które po połączeniu kanałów (tzw. zmostkowaniu) generują wystarczająco dużo mocy, aby optymalnie wykorzystać możliwości subwoofera.
Zamiennie można wykorzystać model jednokanałowy (tzw. monoblok), który obecnie wydaje się najbardziej idealnym rozwiązaniem. W bardziej zaawansowanych systemach stosuje się wzmacniacze wielokanałowe, które służą do zasilania wszystkich głośników zainstalowanych w samochodzie. Wówczas radio pełni jedynie rolę źródła dźwięku a wbudowana końcówka mocy nie jest wykorzystywana.
Dobierając wzmacniacz do subwoofera, należy kierować się nie tylko mocą deklarowaną przez producenta czy wielkością bezpieczników. Radzimy także sprawdzić inne parametry techniczne. Szczególnie warto wziąć pod uwagę taki parametr, jak stosunek sygnał/szum (oznaczany często jako S/N). Im będzie on wyższy, tym lepiej, co nie pozostaje bez wpływu na jakość dźwiękui efektywność działania wzmacniacza.
Dobry wzmacniacz powinien być wyposażony w płynnie regulowane filtry dolno- i górnoprzepustowe. Im szerszy zakres regulacji, tym precyzyj-niej można zsynchronizować subwoofer z resztą głośników.
Wbrew pozorom mniej istotny jest dodatkowy system wzmacniający określony zakres częstotliwości (najczęściej określany jako Bass Boost). W dobrym wzmacniaczu to funkcjazupełnie niepotrzebna.
Galeria zdjęć
W młodym aucie najtrudniej znaleźć przejście dla kabla przez przegrodę czołową.
Przewód ostrożnie przeciągamy wewnątrz deski rozdzielczej, tak aby nic nie uszkodzić.
Wybieramy najodpowiedniejsze miejsce zamocowania wzmacniacza.
Konieczny jest demontaż części plastików, by dało się schować kabel przy progu.
Przygotowujemy miejsce na bezpiecznik możliwie blisko akumulatora.
Dokładnie obrabiamy końcówki do poszczególnych kabli zasilających.
Krótki kabel masowy mocujemy do oczyszczonego punktu karoserii.
Przewody idące do wzmacniacza najlepiej schować pod tapicerką samochodu.
Doprowadzamy przewody do miejsca montażu, przycinając je do odpowiedniej długości.
Z radia wyprowadzamy przewód sterowania, który je automatycznie włączy.
Do radia podłączamy dobrze ekranowane kable sygnałowe, tak unikniemy zakłóceń.
Przewody z radia prowadzimy ostrożnie z konsoli przez deskę rozdzielczą.
Długość okablowania dobieramy tak, by uniknąć niepotrzebnych wiązek i bałaganu.
Zanim całość poskładamy, warto sprawdzić, czy zestaw działa prawidłowo. Jeśli wszystko działa, tak jak oczekiwaliśmy, możemy złożyć wszystkie elementy.
Gotowe! Wzmacniacz przykręciliśmy pod fotelem. Ostatnią czynnością, którą należy wykonać, jest ponowne zmontowanie siedzenia pasażera.
Montaż wzmacniacza to stosunkowo prosta czynność. Podczas podłączania należy pamiętać o tym, aby solidnie zarobić końcówki przewodów, a bezpiecznik zamontować jak najbliżej akumulatora.