Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Wiedz, że masz belkę

Wiedz, że masz belkę

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Właściciele Peugeotów prędzej czy później dowiadują się, że ich auto ma tylną belkę. Jeśli później, to nauka drogo kosztujeChodzi oczywiście o belkę tylnego zawieszenia o konstrukcji klasycznej dla większości Peugeotów jeżdżących obecnie po drogach (w modelach 207 i 308 jest już inne rozwiązanie). Zapewnia ona komfort jazdy wyróżniający auta z lwem na masce spośród innych pojazdów, lecz niestety wymaga troski mechaników. Co ciekawe, powszechna w Polsce opinia, iż jest to konstrukcja nieudana, nie znajduje potwierdzenia choćby za zachodnią granicą. W czym rzecz? Otóż belka ta wymaga wymiany łożysk co 90 tys. km lub co ok. 5 lat.

Wiedz, że masz belkę
Wiedz, że masz belkęŹródło: Auto Świat
Wiedz, że masz belkę
Wiedz, że masz belkęŹródło: Auto Świat

Jeśli ktoś to zrobi, nie będzie miał problemów z autem. Jeśli nie - co w Polsce jest niestety powszechne - to szybko okaże się, że tylne koła brzydko się "rozjadą", a jedynym ratunkiem będzie kosztowna wymiana kompletnej belki lub jej regeneracja - tańsza, lecz również mocno nadwyrężająca kieszeń.Czasem warto zapłacić, by uniknąć wydatków Problem belki dobrze ilustruje fakt, iż Peugeoty należą do aut, które źle tolerują próby przesadnego oszczędzania na kosztach eksploatacji. Kolejny przykład to sprzęgło. By ustrzec się kłopotów, należy co 120-150 tys. km wymienić kompletny podzespół, a więc tarczę, docisk i łożysko oporowe.

Przy tej okazji trzeba też pamiętać o założeniu nowych uszczelniaczy na półosiach napędowych oraz na wale silnika od strony skrzyni. Jeśli ktoś chce zaoszczędzići założy tylko nową tarczę albo pozostawi stare uszczelniacze, to bardzo szybko zapłaci po raz kolejny za ponowny demontaż skrzyni biegów i wymianę elementów, które były już "na wierzchu". To pewne jak w szwajcarskim banku! Nie ociągajmy też się z wizytą w warsztacie, kiedy w aucie z silnikiem HDi usłyszymy stuki dobiegające z prawej strony silnika. Jednym z częstszych powodów takich odgłosów jest awaria koła pasowego napędu akcesoriów, złożonego z dwu połączonych gumą elementów.

Robert Rybicki
Powiązane tematy:EksploatacjaPorady