Najwygodniejszym sposobem na doprowadzenie auta do porządku jest zamówienie mycia i czyszczenia w myjni ręcznej z obsługą. To kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Są jednak kierowcy, którzy lubią myć auto samodzielnie. W takiej sytuacji, gdy nie można tego zrobić na własnym podwórku, pozostaje skorzystanie z myjni samoobsługowych, których w miastach jest coraz więcej.
Myjką ciśnieniową można wymyć sól z podwozia, zakamarków i szpar, ale niestety, dokładne umycie lakieru bez użycia gąbki jest prawie niemożliwe. Żeby był czysty, trzeba dokładnie spłukać piasek, sól i większe zabrudzenia, a potem przynajmniej raz przetrzeć całe nadwozie gąbką. Dopiero po takim zabiegu będzie czyste.
Najlepiej byłoby na gąbkę wylać choć parę kropel szamponu, na co jednak większość właścicieli myjni nie wyraża zgody. Niestety, nie możemy zachęcać do łamania reguł. Odradzamy jednak korzystanie z myjni automatycznych, chyba że naprawdę nie macie innego wyjścia. Automaty, co do zasady, powodują powstawanie mikrozarysowań na powierzchni lakieru.
Już po kilkudziesięciu myciach jest on poważnie porysowany i matowy, przy czym są lakiery lepsze i gorsze; na niektórych autach już po kilkunastu myciach widać ślady szczotek. Tak uszkodzony lakier można spolerować, tyle że zazwyczaj tylko raz lub dwa – potem dochodzi się do podkładu!
Szczególnie gdy myjecie auto przy słonecznej pogodzie, warto zaopatrzyć się w syntetyczną irchę lub dużą miękką szmatę. Wytarcie nadwozia po umyciu bardzo poprawia efekt wizualny, wzmacnia połysk, podczas gdy pozostawienie na lakierze wody powoduje powstanie szarych plam. W ostateczności można na chwilę zdjąć pióro wycieraczki i za jego pomocą zgarnąć wodę z auta.
Uwaga: jeśli myjecie nadwozie w słońcu przy użyciu dużej ilości szamponu, nie pozwólcie, żeby woda z detergentem wyschła na lakierze. Taka mieszanina pozostawia wyraźniejsze i trwalsze ślady niż twarda woda – w przypadku ciemnych kolorów może być konieczne użycie pasty polerskiej w celu usunięcia plam.
Myjka ciśnieniowa to obecnie podstawowe narzędzie do mycia samochodów w miastach. Mycie bezdotykowe jest jednak bardzo przereklamowane: trzeba przynajmniej dotknąć brudu gąbką lub szczotką, żeby go usunąć
Jeśli chcecie uniknąć kolejek w warsztacie zajmującym się klimatyzacją, najpóźniej wiosną powinniście zadbać o jej przegląd. W nowszych samochodach z całkowicie sprawną i dobrze działającą klimą wystarczy podpięcie układu pod automatyczne urządzenie serwisowe, które przefiltruje czynnik i uzupełni jego brak. Jednak w razie podejrzenia jakiejkolwiek niesprawności lepiej odwiedzić specjalistyczny warsztat, w którym układ zostanie dobrze sprawdzony i ewentualnie naprawiony – tzw. kombajn jako tester układu nie zawsze się sprawdza.
Filtr kabinowy: coroczna wymiana jest konieczna
Sprej dosamodzielnego odgrzybienia nawiewów i klimatyzacji Plak
Po włączeniu silnika i klimatyzacji uruchamiamy też zamknięty obieg powietrza, Odbezpieczony sprej zostawiamy w aucie na kwadrans. Gotowe!
Klima Fresh w kwadrans usunie smród z nawiewów aut z klimatyzacją
CleanAir to kolejny sprej samoopróżniający się do odświeżania klimy
Odkurzanie to podstawa: należy to zrobić przed praniem tapicerki i myciem wnętrza. Do dalszych czynności (mycie, pranie) przyda się uniwersalny środek do czyszczenia. Na rynku dostępne są zarówno preparaty do czyszczenia tworzyw (to nie to samo, co nabłyszczacz), jak i środki, którymi można też czyścić tkaniny.
Środek do czyszczenia tworzyw sztucznych
Preparat uniwersalny do czyszczenia tworzyw i tapicerki
Wiosną myjemy auto nie tylko po to, żeby ładniej wyglądało, lecz także w celu usunięcia soli. Sól w połączeniu z wilgocią i wysoką temperaturą powoduje szybkie utlenianie się metali – wczesna wiosna to ostatnia chwila na to, żeby bez większych strat pozbyć się jej z nadwozia i podwozia samochodu. Uwaga jednak: gdy używacie myjki ciśnieniowej, nie trzymajcie jej zbyt blisko mytych powierzchni, gdyż woda pod wysokim ciśnieniem może przedostać się przez uszczelnienia (np. elementów zawieszenia, łożysk, układu kierowniczego), a jeśli zostanie na dłużej, może też uszkodzić opony. Dobrze jest odkręcić antenę (również CB), umyć gwint i nasmarować – sól także w takich miejscach powoduje uszkodzenia.
Płynny wosk syntetyczny do karoserii. Nie zostawia białego nalotu
Preparat woskowy do karoserii: zabezpiecza i nabłyszcza lakier auta
Silny środek do mycia felg stalowych oraz aluminiowych
Szampon z dodatkiem nabłyszczacza. Koncentrat wystarczy na wiele razy
Szampon przyda się do ręcznego mycia karoserii naszego samochodu
Chcesz mieć dobrze i niedrogo umyte auto? Zrób to sam! Mycie karoserii, szczególnie z użyciem gąbki, jest doskonałą okazją do znalezienia drobnych usterek lakieru – odprysków, rys i plam korozji. Nie jest jednak prawdą to, że podczas mycia auto jest całkowicie bezpieczne. Jeśli pozwolicie, żeby woda z detergentem wyschła na lakierze, będą problemy!