•  instalacja gazowa wymaga regularnych przeglądów oraz okresowej wymiany filtrów paliwa, w silniku zasilanym gazem należy regularnie wymieniać olej, nawet jeśli na oko wydaje się on niezużyty, nietypowych objawów pracy silnika nie wolno bagatelizować – im szybciej zgłosimy się do serwisu, tym mniejsze ryzyko poważnej awarii

Pierwszym, podstawowym warunkiem trwałości i bezawaryjności aut zasilanych LPG jest odpowiedni dobór i prawidłowy montaż instalacji. Chodzi nie tylko o to, by komponenty instalacji prezentowały wysoką jakość, lecz także o to, by ich wydajność była dopasowana do wymagań silnika, by żadne z urządzeń nigdy nie pracowało na 100 proc. swoich możliwości. Musi być odpowiedni margines bezpieczeństwa. To ważne, bo wszelkie problemy wynikające ze stałego czy też chwilowego przegrzewania głowicy w silnikach zasilanych gazem wynikają z nadmiernego zubażania mieszanki. Dochodzi do tego zgodnie z zasadą: im uboższa mieszanka, tym wyższa temperatura spalania. Bywa, że nadmierne zubażanie mieszanki trwa ułamki sekund i pojawia się wyłącznie w chwili, gdy gaz jest wciśnięty do oporu, a silnik pracuje na obrotach zbliżonych do maksymalnych, np. podczas wyprzedzania. To może trwać tak krótko, że nie wywołuje reakcji układów chroniących silnik, i nigdy od razu nie spowoduje usterki silnika, jednak kropla drąży skałę... Jeśli parownik i wtryskiwacze mają wydajność wykraczającą poza chwilowe maksymalne zapotrzebowanie silnika na paliwo, problemy nie występują. Dobry mechanik nie tylko zaproponuje odpowiedni, niekoniecznie najtańszy zestaw, lecz także tak ustawi instalację, by układy ochronne (np. wyłączające instalację w razie zubożenia mieszanki) działały z odpowiednim wyprzedzeniem. Dobrym rozwiązaniem jest montaż komponentów pochodzących od jednego producenta instalacji, np. marki STAG. Mamy wtedy pewność, że komponenty te współpracują ze sobą optymalnie.

Jak to ustawić?

Strojenie instalacji LPG Foto: Onet
Strojenie instalacji LPG

Nie jest dobrym pomysłem taka konfiguracja instalacji LPG, by silnik spalał jak najmniej paliwa gazowego. Na takie „oszczędnościowe” ustawianie instalacji mogą zgodzić się wyłącznie nieodpowiedzialni monterzy. Silnik spala tyle paliwa, ile musi – i nie należy mu tego paliwa żałować. Dodatkowo profesjonalny monter, mając do dyspozycji wysokiej jakości komponenty instalacji LPG, może, jeśli ma to sens, wziąć pod uwagę preferencje kierowcy np. wynikające z zamiłowania do dynamicznej jazdy. W przypadku dobrych instalacji jest możliwość ustawienia dotrysku benzyny, który uruchamiany jest automatycznie np. w chwili przekroczenia określonej prędkości obrotowej silnika. Wówczas dotrysk benzyny częściowo „wyręcza” instalację LPG, powoduje obniżenie temperatury w komorach spalania, sprawia, że nawet nierozsądnie dynamiczna jazda nie powoduje degradacji silnika. Owszem, oszczędności wynikające z jazdy na LPG nieznacznie maleją, ale tylko w sytuacji, gdy np. kierowca wykorzystuje w pełni osiągi silnika.

Jak to serwisować?

Serwis instalacji gazowej Foto: Onet
Serwis instalacji gazowej

Na nic odpowiednio dobrane komponenty LPG, jeśli zapomnimy o serwisowaniu instalacji. Rutynowy serwis instalacji LPG polega, po pierwsze, na okresowej wymianie filtrów, po drugie, na sprawdzeniu, czy wszystko działa jak należy. Zapchany filtr paliwa ma tak samo destrukcyjny wpływ na stan silnika jak nie dość wydajny parownik czy wtryskiwacze albo nieprawidłowa konfiguracja instalacji. Zatkany filtr ogranicza przepływ paliwa gazowego, może być sprawcą niekontrolowanego, chwilowego zubażania mieszanki paliwowej.

Pamiętaj o serwisie silnika

Większość użytkowników aut zasilanych gazem zauważa, że olej silnika zasilanego gazem nawet po przejechaniu wielu tysięcy kilometrów pozostaje przejrzysty – wygląda jak nowy! Wynika to z faktu, iż wśród produktów spalania mieszanki powietrza z autogazem jest bardzo mało cząstek stałych – zupełnie inaczej niż w przypadku silników Diesla. To bez wątpienia korzystne dla środowiska, jednak wygląd oleju może być złudny! Po 15 tys. km jazdy na LPG olej jest zużyty za sprawą kwaśnych produktów spalania, z jakimi ma kontakt przy zasilaniu gazowym, a także za sprawą obciążeń mechanicznych, które są takie same jak w przypadku zasilania benzynowego. Olej w autach na LPG raczej trzeba wymieniać częściej niż rzadziej.

Trzeba zadbać też o układ zapłonowy: mieszanka LPG ma nieco wyższą oporność niż mieszanka benzyny z powietrzem, dlatego nie jest bezpodstawne stosowanie specjalnych świec do LPG. Należy pilnować stanu świec (przy wymianie oleju należy je wykręcić i zmierzyć odstęp elektrod), w razie problemów z działaniem silnika w czasie wilgotnej pogody dobrze jest też zainteresować się stanem kabli zapłonowych. Taka elementarna dbałość wyklucza ponadprzeciętną awaryjność aparatu zapłonowego.

Gdy coś się dzieje...

W każdym aucie, niezależnie od rodzaju zasilania, może dojść do usterek. Także przy zasilaniu gazowym. Im szybciej zareagujemy, tym mniejsze będą straty. Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Spadek osiągów, zadyszka silnika na wysokich obrotach, zwłaszcza powiązana z charakterystycznym zapachem katalizatora – to znak, że w układzie wydechowym jest za ciepło. Ale i w silniku panuje zbyt wysoka temperatura. Należy instalację wyłączyć, w warsztacie wymienić filtry, jeśli trzeba, zestaw wyregulować – i można jeździć dalej. W przeciwnym wypadku ryzykujemy, że z czasem dojdzie do usterki głowicy silnika. Należy reagować na szarpanie pojawiające się po mocnym wciśnięciu pedału gazu – najczęściej jest to kwestia świec zapłonowych. Należy zwracać uwagę na ogólny spadek osiągów silnika, na nietypowy zapach spalin. Nie wolno ignorować zapalającej się kontrolki silnika, do czego niektórzy kierowcy są skłonni, jeśli poza tym silnik działa normalnie.

Większość tego rodzaju usterek może spowodować groźne następstwa, ale jeśli odpowiednio wcześnie zgłosimy się do warsztatu, usuwa się je szybko i niedrogo. Warto rozważyć wizytę w warsztacie przynależnym do sieci serwisowej producenta instalacji LPG, która została zamontowana w aucie. Monterzy w renomowanej sieci nie tylko doskonale znają montowane podzespoły, lecz również oferują różnego rodzaju promocje i preferencyjne warunki. Przykład? Klient dokonujący montażu w Autoryzowanym Serwisie STAG ma możliwość naprawy i serwisu w ramach gwarancji w każdym z ponad stu warsztatów w kraju, a nawet na terenie UE. Wybór w tej kwestii zostaje w gestii właściciela pojazdu.

Jak jeździć?

Instalacja gazowa służy do oszczędzania na kosztach paliwa, natomiast zasilanie gazowe nie lubi ekstremalnego obciążenia. Jeśli chcemy, korzystając z niższych rachunków za paliwo, ostrzej jeździć samochodem wyposażonym w instalację LPG, powinniśmy od razu, jeszcze przed zamontowaniem instalacji, powiedzieć o tym mechanikowi: wówczas można dobrać nieco lepsze i zwykle droższe komponenty, można skonfigurować instalację tak, by silnik był bezpieczny przy wysokim obciążeniu.

Również nie każdy wie, że instalacja gazowa nie lubi być wykorzystywana okazjonalnie. Zniesie ona zdecydowanie wyższy przebieg, jeśli z auta korzystamy codziennie, niż wtedy, gdy silnik uruchamiamy np. raz w tygodniu. Trzeba brać to pod uwagę i jeśli w instalację LPG inwestujemy tylko po to, by ją mieć, niekoniecznie jest to dobry pomysł. Jeśli natomiast chodzi o typowego użytkownika instalacji LPG, to wystarczy, jeśli będzie kierował się rozsądkiem. Zapytaj eksperta LPG

Auto pod warsztatem LPG Foto: Onet
Auto pod warsztatem LPG