• na rondzie wolno wyprzedzać inne pojazdy
  • tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo, a wjeżdżający na nie – stosuje się do znaków drogowych obowiązujących też inne pojazdy
  • zmieniając pas ruchu na rondzie, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już znajdują się na tym pasie

W Kodeksie drogowym nie ma rozdziału pt. „Jazda po rondzie”, dlatego by przejechać je bezpiecznie, trzeba korzystać z ogólnych zasad ruchu drogowego. Ale uwaga: w kodeksie są rozrzucone przepisy dotyczące konkretnie jazdy po rondzie, tradycyjnie też wybrane przepisy dotyczące rond porozrzucane są po rozporządzeniach – bez ich znajomosci może być trudno!

Jak zacząć?

Przed wjazdem na rondo wielopasmowe, jak na każdym innym skrzyżowaniu, należy zająć odpowiedni pas ruchu: lewy do jazdy w lewo, prawy do jazdy w prawo i dowolny do jazdy na wprost – chyba, że znaki (pionowe albo poziome) wskazują inaczej – znaki stoją wyżej w hierarchii ważności od ogólnych zasad ruchu drogowego.

Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

  • do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
  • do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo

Większość rond w Polsce oznakowana jest znakiem „ustąp pierwszeństwa” na wjeździe. Takie oznakowanie każe ustąpić pierwszeństwa pojazdom już znajdującym się na rondzie. Warto jednak mieć świadomość, że choć zdecydowana większość rond w Polsce oznakowana jest w ten sposób, to jednak nie wszystkie – nie ma w każdym razie takiej bezwzględnej zasady. Jeśli nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa” przed skrzyżowaniem, auta znajdujące się na rondzie ustępują pojazdom wjeżdżającym na nie zgodnie z zasadą pierwszeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony!

Foto: Auto Świat
„Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie”.

Jak przejechać rondo?

Jeśli na rondzie zamierzamy jechać w lewo, to – jadąc zgodnie z przepisami – zaczynamy jechać po nim, jadąc lewym pasem. Żeby zjechać z ronda w pewnej chwili musimy zająć pas prawy albo przeciąć prawy pas (a czasem nawet 2-3 pasy) – to nieuchronne, gdyż z ronda zjeżdżamy zawsze na prawo. To moment największego zagrożenia kolizją wynikający z faktu, iż na prawym pasie może znajdować się inny pojazd, który ma pierwszeństwo zgodnie z zasadą, że zmieniając pas ruchu mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na pasie, na który chcemy wjechać.

Przepisy nie mówią jednak, w jakim dokładnie momencie należy zacząć zjeżdżać na prawo – jeśli nie regulują tego znaki drogowe (np. linie ciągłe), to w dowolnym, gdy nadarza się okazja.

  • Na rondzie dozwolone jest wyprzedzanie – przewaga prędkości nad autami znajdującymi się na prawym pasie ułatwia manewr zmiany pasa ruchu albo zjazdu z ronda.
  • Pamiętaj jednak, że samochody jadące pasem, na który chcesz wjechać, mogą jechać szybciej niż ty – bądź ostrożny!
  • Jeśli nie ma możliwości, by bezpiecznie zjechać na prawy pas lub po prostu zjechać z ronda, zachowując płynność ruchu, zatrzymaj się – masz do tego prawo – stój na lewym pasie aż do czasu, gdy bez wymuszania pierwszeństwa będziesz mógł zjechać na prawo.

Czego spodziewać się po tramwajach?

Foto: Wojciech Denisuk / Auto Świat
Na rysunku biały samochód musi się zatrzymać, by ustąpić pierwszeństwa tramwajowi zjeżdżającemu z ronda. Pomarańczowy tramwaj wjeżdżający na rondo nie ma jednak pierwszeństwa, gdyż obowiązuje go znak „ustąp pierwszeństwa” – ustępuje on zatem pojazdom znajdującym się na rondzie

Na rondzie oznakowanym „tradycyjnie” (znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu na wjeździe) tramwaje, podobnie jak inne pojazdy, ustępują pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie – a zatem jeśli jesteś na rondzie, masz pierwszeństwo przed tramwajem, który chce na nie wjechać. Ale tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami, które znajdują się na rondzie – ustąp mu!

A jak używać kierunkowskazów?

Przed zjazdem z ronda należy włączyć prawy kierunkowskaz – zawsze! Jeśli na rondzie zamierzamy skręcić w prawo, powinniśmy włączyć prawy kierunkowskaz jeszcze przed wjazdem na rondo. A czy ma sens użycie lewego kierunkowskazu, jeśli na rondzie skręcamy w lewo? Z całą pewnością nie ma takiego obowiązku.