Właściciele klasycznego pojazdu zawsze mogą znaleźć się w sytuacji, w której ich ukochany samochód nie będzie mógł podróżować na własnych kołach i nie zawsze będzie to oznaczało awarię. Długość trasy na wystawę, na której będziemy prezentować nasz samochód, to 400 km w jedną stronę, a jazda klasykiem może być np. ryzykowna lub uciążliwa.
Może się też zdarzyć, że właśnie w ogłoszeniu pojawi się wasz wymarzony klasyczny model, ale jego stan będzie niepewny i jazda nim „na kołach” może być po prostu ryzykowna. W tych i wielu innych przypadkach możesz skorzystać z autolawety i zapłacić krocie, zlecić transport samochodu lub zrobić to sam przy wykorzystaniu przyczepy typu autotransporter, zwanej potocznie lawetą.
Niezależnie od tego, czy wynajmiesz przyczepę z wypożyczalni, pożyczysz od kolegi, czy kupisz własną, musisz przestrzegać pewnych zasad, żeby transport klasyka był bezpieczny i zgodny z prawem. Bardzo ważne są parametry techniczne samochodu, którym holuje się przyczepę. Najlepszymi holownikami są duże SUV-y i wszelkie samochody terenowe z napędem 4x4 – niektóre z nich mogą uciągnąć nawet pojazd o masie 3,5 t.
Dużymi samochodami osobowymi najczęściej holuje się przyczepy hamowane o masie 1600-2000 kg. Drugim ważnym parametrem jest ładowność przyczepy. Trzeba ją właściwie dobrać do holownika oraz wagi przewożonego samochodu. Oczywiście, przekroczenie dopuszczalnych mas całkowitych, określonych przez producentów pojazdów, jest karygodne. Przeładowanie przyczepy lub holowanie jej niedostosowanym do tego autem może skończyć się tragicznie. Nie zapominajmy o uprawnieniach.
Jeżeli masz prawo jazdy kat. B, z małym wyjątkiem możesz poruszać się zestawem, którego sumaryczna dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 t. Jeżeli zestaw będzie cięższy, poproś o pomoc osobę z odpowiednim prawem jazdy lub... idź szybko na krótki kurs.
W obu przypadkach (kat. B96 i B+E) zdaje się tylko egzamin praktyczny. Jeśli chodzi o kat. B96, to warto jednak wykupić kilka lekcji, żeby nauczyć się... zdawania egzaminu, który nie różni się niczym od tego na kategorię B+E.
Z praktyki wiemy, że bardziej opłaca się zrobić uprawnienia B+E. Jeżeli macie już idealny zestaw transportowy oraz wymagane prawo jazdy, pozostaje wam tylko dopasowanie odpowiedniego systemu pasów, którymi bezpiecznie zamocujecie swojego klasyka na transporterze. Holujcie bezpiecznie!
Galeria zdjęć
Przewożony zgodnie z przepisami. Naszego Taunusa przymocowaliśmy pasami transportowymi wyposażonymi w szelki na koła.
Pamiętaj o pionowym obciążeniu haka. W przypadku lawet z uchylną platformą jest o wiele łatwiej, ponieważ przyczepa podczas wolnego wciągania samochodu wyciągarką sama się przechyla. Platforma zamknie się w momencie, kiedy pojazd osiągnie punkt optymalny do jego transportu (rozkład masy).
Pamiętaj o pionowym obciążeniu haka. W przypadku lawet z uchylną platformą jest o wiele łatwiej, ponieważ przyczepa podczas wolnego wciągania samochodu wyciągarką sama się przechyla. Platforma zamknie się w momencie, kiedy pojazd osiągnie punkt optymalny do jego transportu (rozkład masy).
Pamiętaj o pionowym obciążeniu haka. W przypadku lawet z uchylną platformą jest o wiele łatwiej, ponieważ przyczepa podczas wolnego wciągania samochodu wyciągarką sama się przechyla. Platforma zamknie się w momencie, kiedy pojazd osiągnie punkt optymalny do jego transportu (rozkład masy).
Pamiętaj o pionowym obciążeniu haka. W przypadku lawet z uchylną platformą jest o wiele łatwiej, ponieważ przyczepa podczas wolnego wciągania samochodu wyciągarką sama się przechyla. Platforma zamknie się w momencie, kiedy pojazd osiągnie punkt optymalny do jego transportu (rozkład masy).
Pamiętaj o pionowym obciążeniu haka. W przypadku lawet z uchylną platformą jest o wiele łatwiej, ponieważ przyczepa podczas wolnego wciągania samochodu wyciągarką sama się przechyla. Platforma zamknie się w momencie, kiedy pojazd osiągnie punkt optymalny do jego transportu (rozkład masy).
Upewnij się, czy hak i lina od wyciągarki, zaczepiona np. o element zawieszenia, nie uszkodzą twojego samochodu podczas transportu. W naszym Taunusie nie ma uchwytu do holowania.
Jeżeli laweta jest wyposażona w uchylną platformę, zamknij dokładnie zamki mocujące.
Zwróć uwagę na zapięcie i naciąg pasów transportowych, którymi zabezpieczyłeś przewożony pojazd.
Koniecznie sprawdź sprzęg przyczepy, zaczep linkę „zrywkę” i zwolnij hamulec ręczny.
Optymalnie rozłożona masa przewożonego pojazdu. Osie przyczepy specjalnie są przesunięte do przodu, żeby zrównoważyć ciężar silnika samochodu oraz dyszla. Taunusa ustawiono centralnie na platformie, a tył pojazdu nie wystaje poza obrys lawety.
Tak nie wolno - naciągnięty pas od środka opiera się o elementy zawieszenia
Tak nie wolno - pas nie powinien zaczepiać o ostre elementy nadwozia.
W tym przypadku uszkodzicie samochód, a ostra krawędź może przetrzeć taśmę.
Niewłaściwy rozkład masy ładunku na przyczepie może spowodować zbyt duże obciążenie pionowe haka.
Niewłaściwy rozkład masy ładunku na przyczepie może spowodować zbyt duże obciążenie pionowe haka.
W Polsce prawo jazdy kat. B uprawnia do poruszania się pojazdem lub zestawem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Jeżeli suma DMC samochodu i lawety przekroczy tę wartość, to potrzebujesz:kat. B96, jeżeli kierujesz zestawem pojazdów o DMC nieprzekraczającej 4,25 t, składającym się z pojazdu samochodowego i przyczepy innej niż lekka, lub kat. B+E, jeżeli zestaw pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekracza 7 t, a składa się z pojazdu samochodowego i przyczepy innej niż lekka (jej dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3500 kg).
Podstawowa zasada mówi, że przyczepa nie może być cięższa od samochodu, który ją holuje. Jej DMC nie może przekraczać wartości podanej w dowodzie rejestracyjnym samochodu w polu O.1 (dla przyczepy hamowanej) oraz wartości podanych na tabliczce znamionowej haka holowniczego. Suma DMC zespołu pojazdów nie może przekraczać wartości podanej w polu F.3
Gdy DMC twojego zestawu przekracza 3,5 t, będziesz potrzebował modułu viaTOLL, jeśli zamierzasz poruszać się drogami objętymi elektronicznym systemem poboru opłat.
Pas transportowy wyposażony w szelkę wykonaną z tego samego materiału, dzięki której ściągnięta taśma pasa ciasno opasuje koło.
Pas pozbawiony metalowych klamer, nakładany od góry na koło.
Taśma z miękkim skórzanym obszyciem sprawdza się tylko w przypadku felgi z dużymi otworami.
Trzypunktowy pas z gumowym elementem zapobiegającym zsunięciu się z opony, opcjonalnie występuje z gumowymi klockami.
Tak nie wolno - właściwe naciągnięcie pasa jest trudne. Jeżeli zakotwiczycie za wewnętrzne ucho, ułożenie taśmy nie będzie optymalne
Tak powinny być zapięte pasy - właściwe naciągnięcie pasa jest trudne. Jeżeli zakotwiczycie za wewnętrzne ucho, ułożenie taśmy nie będzie optymalne
Tak nie wolno - zły punkt. Tak zakotwiczony samochód może się przesunąć w transporcie, a to spowoduje poluzowanie mocowania.
Tak powinno być zabezpieczone auto przed przesuwaniem się na lawecie - dobry punkt mocowania pasa. Pas jest naciągnięty właściwie. Mocowanie drugiej osi w przeciwną stronę skutecznie kotwiczy samochód
Tak nie wolno - pasy pozbawione metalowych klamerek nie zniszczą dekla ani felgi, ale źle zamocowane mogą uszkodzić np. zderzak.
Dobrze zamocowany i napięty specjalny pas pozbawiony metalowych klamer. Drugą oś przypina się w przeciwnym kierunku.
Idealne rozwiązanie do przyczep z otworami w platformie transportowej. Pas jest wyposażony w: trzy klamry, gumowy element antypoślizgowy lub gumowe kostki oraz ściągacz. System sprawdza się nawet w przypadku wąskich kół.
W przypadku specjalnych pasów mocowanych do obręczy z lekkich stopów, miękkie skórzane obszycie zaczepia się za jedno ze skrajnie położonych ramion felgi. Ściągacz z hakiem mocuje się do platformy przyczepy.