Oplot koła w formie siatki, strefowych opasek lub pełnego pokrowca to wygląd opisujący łańcuchy śniegowe. Ich cel jest prosty, a jest nim zwiększenie przyczepności ogumienia w przypadku występowania dużych ilości śniegu, utrudniających poruszanie się. Podstawowa konstrukcja w swoim składzie zawiera stop niklu, manganu i chromu. Dla efektywniejszego działania i większej wytrzymałości często dodaje się wzmocnienie w postaci tytanu. Jest ono obecne nierzadko w łańcuchach przeznaczonych do cięższych samochodów. W niektórych krajach posiadanie tego akcesorium jest obowiązkowe. W Polsce jednak nie ma obowiązku ich posiadania. Jedynym, co możemy spotkać na drogach, są znaki pionowe C-18, które oznaczają nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych. Są one umieszczone na odcinkach szczególnie wymagających, najczęściej stromych.

Łańcuchy śniegowe i ich rodzaje

Oferta producentów jest bardzo szeroka i różni się nie tylko sposobami montażu czy rodzajami zastosowanego materiału, ale również wyglądem. Łańcuchy śniegowe to relatywnie rzadko kupowany dodatek, który często jest dodatkowo uatrakcyjniany, aby skłonić konsumenta do nabycia właśnie tego określonego produktu. Dlatego możemy znaleźć na rynku kilka różnych rodzajów ich wyglądu. Dodatkowo producenci starają się jak najbardziej ułatwić proces zakładania łańcuchów oraz ich wykorzystywania. Z tego względu, odnajdziemy trzy podstawowe typy tych elementów wyposażenia:

  • tradycyjne stalowe,
  • tekstylne (tzw. skarpety śniegowe),
  • Spikes Spiders, które wyposażone są w adapter na felgę.

Dużą rolę, w wyborze łańcuchów śniegowych, odgrywa cena. To od niej zależy, który z powyższych rodzajów wybierzemy oraz jaki będzie stopień ułatwienia ich montażu i eksploatacji. Droższe wersje będą wyposażone w elementy napinające, dzięki którym nie będziemy musieli ponownie napinać łańcucha po przejechaniu określonego odcinka drogi. Podobnie będzie z ich zdejmowaniem. Modele z wyższej półki będą wyposażone w mechanizmy ułatwiające ich szybkie rozpinanie. Ostatecznie wpływ na poziom naszego wydatku będzie miał materiał oraz grubość ogniw i gęstość siatki.

Które łańcuchy śniegowe wybrać do swojego samochodu?

Na początku musimy zdecydować, do którego pojazdu mają one pasować. Do wyboru będziemy mieli wersje do samochodów terenowych, osobowych, dostawczych i ciężarowych. Ważnymi informacjami będą również rozmiar opon, marka i model auta. Łańcuchy śniegowe, co może zaskoczyć, nie mogą być stosowane w niektórych pojazdach. Są nimi przykładowo Audi A8 (koła 19-21 cali) czy Alfa Romeo Giulietta (opony 225/40 R18). Lista z producenckim zakazem jest dłuższa, dlatego warto się z nią zapoznać.

Ponadto, wybierając łańcuchy śniegowe, należy określić warunki, w których będziemy je wykorzystywać, gdyż inny rodzaj kupimy do sporadycznych wyjazdów poza miasto, a inny do stałych dojazdów do domu położonego w górach. Zestawy powinny posiadać atest i certyfikat. Zapobiegnie to dodatkowym uszkodzeniom samochodu. Kolejnym elementem jest system napinającomocujący. Wedle preferencji cenowych i biorąc pod uwagę swoje możliwości fizyczne, trzeba zastanowić się nad napinaczem manualnym albo automatycznym.

Łańcuchy śniegowe — dobre założenie podstawą funkcjonowania

Najpierw wyjmujemy wyposażenie z opakowania i chwytając za końce stalowej linki z pancerzem, potrząsamy nim, aby doprowadzić do rozplątania. Łańcuchy śniegowe należy później rozłożyć na ziemi. Środek linki musi być po wewnętrznej stronie koła, a one same mają wychodzić na zewnątrz w formie półkola. Zaczepy spinamy na górnej przedniej części ściany opony. Tylny pierścień należy przesunąć do wewnętrznej strony koła. Zewnętrzne łańcuchy łączymy poprzez przewlekanie części napinającej przez bloczki. Wtedy też naciągamy całość. Aby go dobrze naprężyć, trzeba się lekko wysilić i połączyć końcówkę łańcucha napinającego z najdalszym ogniwem.