Wadą większości dostępnych przed kilku laty konstrukcji był kłopotliwy montaż, tym bardziej doskwierający kierowcy, że często musiał wykonywać go podczas śnieżycy czy na mrozie. To wszystko odeszło jednak w przeszłość. Markowe łańcuchy można zamontować na kołach bez poruszania auta, zaś naprawdę nowoczesne "zakładają się same", co w praktyce oznacza, że po nałożeniu łańcuchów i przejechaniu kilkunastu metrów nie trzeba zatrzymywać się i regulować naciągu poszczególnych elementów, bowiem odbywa się to samoczynnie. Przed wyjazdem na zimowy urlop dobrze będzie jednak przećwiczyć zakładanie i zdejmowanie łańcuchów, gdyż zrobienie tego po raz pierwszy w nocy podczas śnieżycy może okazać się stresujące. Jadąc z łańcuchami na kołach, trzeba najpierw "wyczuć" samochód, gdyż będzie się zachowywał (prowadził) inaczej niż normalnie. Nie wolno przekraczać prędkości 50 km/h, bardzo niewskazane są również gwałtowne przyspieszenia i hamowania.{player}1196848732292.flv{/player}Komu są potrzebne?O zakupie łańcuchów muszą przede wszystkim pamiętać narciarze. Tak to już bowiem jest, że na narty jeździ się w góry, i to wtedy, kiedy na drogach zalega śnieg lub lód. Na nizinach można wówczas ograniczyć się do wymiany opon na zimowe. Jednak w górach korzystanie z łańcuchów jest właściwie konieczne. Kilkusetzłotowy wydatek może bowiem przesądzić o tym, czy uda się dojechać do bazy narciarskiej. Bez łańcuchów nie obejdą się z pewnością turyści udający sięw górskie rejony Włoch, Austrii i Szwajcarii. Znaki nakazujące korzystanie z łańcuchów spotyka się tam często. Kupując łańcuchy, warto zwrócić uwagę na znaki aprobaty. Dla policjanta z Austrii atest austriackiego nadzoru będzie z pewnością najbardziej przekonywujący. Przed zakupem należy koniecznie sprawdzić w instrukcji samochodu, jakie łańcuchy można stosować. Niektóre nowe auta tolerują tylko nowoczesne (i dość drogie) łańcuchy o grubości 9 mm!Patentowe nowościW sklepach pojawiły się - na razie jako dość drogie nowości - montowane od zewnętrznej strony koła łańcuchy, które "same się zakładają" (Maggi Trak - od 1149 zł, RUD Centrax - ok. 1700 zł). Ich niewątpliwe zalety to łatwość montażu i bardzo cicha praca (łańcuch idealnie oplata koło i jest zawsze mocno napięty). Niestety, produkty te nie mają wzoru rombowego (diamentowego), lecz przypominający zmodyfikowany wzór drabinkowy. Trudno na razie powiedzieć, czy będą honorowane np. przez austriackich żandarmów na równi z produktami o tradycyjnej konstrukcji. Poczekajmy lepiej na atesty...KonserwacjaProducenci prześcigają się w zapewnieniach o wysokiej jakości stali używanej do produkcji łańcuchów przeciwśnieżnych, ale nie miejmy złudzeń. Każda stal jest mniej lub bardziej podatna na korozję. Dlatego po skorzystaniu z łańcucha należy usunąć z ogniw i mechanizmów samonapinania resztki błota pośniegowego i spłukać całość czystą wodą, wysuszyć, a następnie zabezpieczyć przed korozją, spryskując preparatem antykorozyjnym w spreju.
Łańcuchy na duży śnieg
Łańcuchy śniegowe są niezastąpionym wyposażeniem samochodu poruszającego się po drogach pokrytych śniegiem. Nie tylko zwiększają bezpieczeństwo jazdy, ale często wręcz umożliwiają dotarcie do celu.