Auto Świat Wiadomości Aktualności Łańcuchy na duży śnieg

Łańcuchy na duży śnieg

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Łańcuchy śniegowe są niezastąpionym wyposażeniem samochodu poruszającego się po drogach pokrytych śniegiem. Nie tylko zwiększają bezpieczeństwo jazdy, ale często wręcz umożliwiają dotarcie do celu.

Łańcuchy na duży śnieg
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Łańcuchy na duży śnieg

Wadą większości dostępnych przed kilku laty konstrukcji był kłopotliwy montaż, tym bardziej doskwierający kierowcy, że często musiał wykonywać go podczas śnieżycy czy na mrozie. To wszystko odeszło jednak w przeszłość. Markowe łańcuchy można zamontować na kołach bez poruszania auta, zaś naprawdę nowoczesne "zakładają się same", co w praktyce oznacza, że po nałożeniu łańcuchów i przejechaniu kilkunastu metrów nie trzeba zatrzymywać się i regulować naciągu poszczególnych elementów, bowiem odbywa się to samoczynnie. Przed wyjazdem na zimowy urlop dobrze będzie jednak przećwiczyć zakładanie i zdejmowanie łańcuchów, gdyż zrobienie tego po raz pierwszy w nocy podczas śnieżycy może okazać się stresujące. Jadąc z łańcuchami na kołach, trzeba najpierw "wyczuć" samochód, gdyż będzie się zachowywał (prowadził) inaczej niż normalnie. Nie wolno przekraczać prędkości 50 km/h, bardzo niewskazane są również gwałtowne przyspieszenia i hamowania.{player}1196848732292.flv{/player}Komu są potrzebne?O zakupie łańcuchów muszą przede wszystkim pamiętać narciarze. Tak to już bowiem jest, że na narty jeździ się w góry, i to wtedy, kiedy na drogach zalega śnieg lub lód. Na nizinach można wówczas ograniczyć się do wymiany opon na zimowe. Jednak w górach korzystanie z łańcuchów jest właściwie konieczne. Kilkusetzłotowy wydatek może bowiem przesądzić o tym, czy uda się dojechać do bazy narciarskiej. Bez łańcuchów nie obejdą się z pewnością turyści udający sięw górskie rejony Włoch, Austrii i Szwajcarii. Znaki nakazujące korzystanie z łańcuchów spotyka się tam często. Kupując łańcuchy, warto zwrócić uwagę na znaki aprobaty. Dla policjanta z Austrii atest austriackiego nadzoru będzie z pewnością najbardziej przekonywujący. Przed zakupem należy koniecznie sprawdzić w instrukcji samochodu, jakie łańcuchy można stosować. Niektóre nowe auta tolerują tylko nowoczesne (i dość drogie) łańcuchy o grubości 9 mm!Patentowe nowościW sklepach pojawiły się - na razie jako dość drogie nowości - montowane od zewnętrznej strony koła łańcuchy, które "same się zakładają" (Maggi Trak - od 1149 zł, RUD Centrax - ok. 1700 zł). Ich niewątpliwe zalety to łatwość montażu i bardzo cicha praca (łańcuch idealnie oplata koło i jest zawsze mocno napięty). Niestety, produkty te nie mają wzoru rombowego (diamentowego), lecz przypominający zmodyfikowany wzór drabinkowy. Trudno na razie powiedzieć, czy będą honorowane np. przez austriackich żandarmów na równi z produktami o tradycyjnej konstrukcji. Poczekajmy lepiej na atesty...KonserwacjaProducenci prześcigają się w zapewnieniach o wysokiej jakości stali używanej do produkcji łańcuchów przeciwśnieżnych, ale nie miejmy złudzeń. Każda stal jest mniej lub bardziej podatna na korozję. Dlatego po skorzystaniu z łańcucha należy usunąć z ogniw i mechanizmów samonapinania resztki błota pośniegowego i spłukać całość czystą wodą, wysuszyć, a następnie zabezpieczyć przed korozją, spryskując preparatem antykorozyjnym w spreju.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków