- Niemieckie tablice rejestracyjne są wyposażone w nalepki legalizacyjne i informujące o terminie badania technicznego
- Oznaczenia wymyślono tak, że policjant, bez zaglądania do dokumentów auta, nawet z daleka może ocenić, czy ma ono ważne badanie techniczne
- Przy opóźnieniach krótszych niż dwa miesiące kończy się zwykle na pouczeniu, ale przy dłuższej zwłoce grożą kary pieniężne, punkty karne, a nawet cofnięcie dopuszczenia do ruchu
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Na pierwszy rzut oka niemieckie tablice rejestracyjne wyglądają bardzo podobnie do tablic wydawanych w innych krajach Unii Europejskiej, w tym również w Polsce: standardowe mają czarne litery na białym tle, do tego "euroband", czyli błękitny pasek informujący o kraju rejestracji pojazdu i jego przynależności do UE. Litery przyporządkowane są do miejscowości, w której zarejestrowane jest dane auto, przy czym im więcej liter tym... miejscowość większa. Jedną literą oznacza się największe miasta i okręgi, dwiema – średnie, a trzema – małe.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNiemieckie tablice mają też znaki legalizacyjne w formie przyklejanych do tablic plakietek – dla każdego Landu mają one inny wzór, dodatkowo, poza herbem danego kraju związkowego (Landu), zawierają one też informację o konkretnym okręgu (powiecie, niem. Landkreis). Tabliczka legalizacyjna powinna się zgadzać z miejscem rejestracji auta – np. jeśli na berlińskich tablicach zobaczymy nalepkę z Bonn, to znaczy, że ktoś przy rejestracjach kombinował albo że jest to nieudolna podróbka – auta z takimi podejrzanymi tablicami widać czasem na polskich drogach i w polskich komisach.
Ważna plakietka na tylnej tablicy
Drugą ważną plakietką, która umieszczana jest wyłącznie na tylnej tablicy (jeśli taka tablica jest z przodu, to także to jest podejrzane), jest plakietka informująca o terminie obowiązkowego badania technicznego. Inaczej niż w Polsce, w Niemczech auta muszą być poddawane badaniom technicznym raz na dwa lata. W przypadku badania zaliczonego z wynikiem pozytywnym diagnosta nakleja na tablicę nalepkę o odpowiednim kolorze. Dzięki temu służby mogące kontrolować auta (policja, ale też służby miejskie) mogą z łatwością, nawet z daleka stwierdzić, czy dany samochód ma ważne badanie techniczne. Niepozorna plakietka traktowana jest jako dokument, a naklejenie fałszywej plakietki to przestępstwo!
Co można odczytać z plakietki? Kolor informuje, do którego roku jest ona ważna. Z końcem 2024 r. ważność tracą plakietki w kolorze zielonym. Do końca 2025 roku obowiązują plakietki w kolorze pomarańczowym. Uwaga! To nie znaczy, że plakietka w danym kolorze obowiązuje przez cały rok – poza kolorem i cyframi z oznaczeniem roku (w środku okrągłej plakietki), na jej obwodzie znajdują się cyfry odpowiadające poszczególnym miesiącom.
Kolory plakietek obowiązujące w zależności od roku, w którym powinno zostać wykonane obowiązkowe badanie techniczne | |||||
---|---|---|---|---|---|
brązowa | różowa | zielona | pomarańczowa | niebeska | żólta |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 |
W jaki sposób zaznaczany jest miesiąc, do końca którego trzeba pojawić się na przeglądzie? Diagnosta przykleja plakietkę tak, żeby ostatni miesiąc ważności plakietki znajdował się na górze, w pozycji odpowiadającej godzinie 12.00 na tarczy zegarka.
Co grozi w Niemczech za jazdę bez ważnego przeglądu?
W kwestii sankcji za spóźnienie niemieckie przepisy nie są wcale przesadnie restrykcyjne – przez pierwsze dwa miesiące grozi przede wszystkim pouczenie ze strony policjanta. W przypadku przekroczenia terminu o więcej niż dwa miesiące przewidziane są kary, których wysokość rośnie w zależności od tego, o ile właściciel auta się spóźni. Przy spóźnieniu powyżej dwóch miesięcy auto poddawane jest pogłębionemu, droższemu badaniu technicznemu, dodatkowo grozi kara w wysokości 15 euro. Przy przekroczeniu powyżej 8 miesięcy mandat wzrasta do 60 euro, dodatkowo kierowcy grożą punkty karne. Jeśli po kontroli i skierowaniu auta na przegląd samochód nadal nie zostanie poddany badaniu, może on zostać wycofany z ruchu. Jazda bez ważnego przeglądu grozi – w razie kolizji lub wypadku – problemami z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela.