A przecież już podczas kursu na prawo jazdy adepci dowiadują się, że przed wykonaniem skrętu należy zbliżyć się do środka jezdni, a w przypadku dróg jednokierunkowych do lewej jej krawędzi. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy znaki stanowią inaczej. Jeżeli skręt w lewo dozwolony jest tylko z jednego pasa ruchu, to po wykonaniu manewru kierowca może zająć dowolny z dostępnych pasów, przykładowo prawy, gdy zaraz za skrzyżowaniem chce jechać w prawo. Ale uwaga! Coraz częściej można na ulicach spotkać„spryciarzy”, którzy aby ominąć korek, stoją na pasie do jazdy prosto lub przy prawej krawędzi jezdni i po skręcie w lewo uniemożliwiają jadącym przepisowo zajęcie dowolnego pasa. W efekcie jazda zgodna z obowiązującymi zasadami może okazać się niebezpieczna. Czasami nie pomaga nawet użycie sygnału dźwiękowego. Wielu kierowców skręca z niewłaściwego pasa i gdy ktoś próbuje zgodnie z zasadami wjechać przed nich, zostaje „obtrąbiony” przez kierowców, którym wydaje się, że to właśnie oni nie popełniają wykroczenia. Przykładem może być jedno z warszawskich skrzyżowań, na którym nie ma znaków drogowych pozwalających na skręt w lewo z więcej niż jednego pasa ruchu. Zatem skręcając w lewo, należy ustawić się przy osi jezdni. Wielu kierowców, żeby skrócić czas oczekiwania, skręca z prawego pasa. Za takie zachowanie kierowca może dostać mandat w wysokości 150 zł. Niestety, w dużych miastach okazuje się, że nawet wyznaczone pasy i oznakowanie poziome i pionowe zostają zignorowane. Dlatego prawidłowo jadący kierowca nie tylko musi patrzeć tam, gdzie skręca, lecz także uważać, czy nie zderzy się z ignorującym przepisy „spryciarzem”. Nie zdziwmy się, gdy zostaniemyukarani za skręt z niewłaściwego pasa przy istniejącym oznakowaniu. W takim przypadku kierowcy grozi 250 zł i 5 punktów karnych.Bezpieczny skręt w lewo

  • Na drodze dwukierunkowej bez wyznaczonych pasów ruchu należy zbliżyć się do osi jezdni. Jeżeli jest namalowana linia ciągła, to kierowcy powinni ustawić się obok niej. Po skręcie można zająć dowolny pas.W przypadku skrzyżowania, na którym wyznaczone są pasy ruchu, skręt możliwy jest tylko z tego pasa, który jest do tego przeznaczony. Jeżeli skręcać w lewo można z jednego pasa, to manewr można zakończyć na dowolnym.Jeżeli skręt w lewo można wykonać z dwóch pasów, to wtedy kierowca jadący lewym pasem kończy manewrna lewym pasie, a osoba jadąca obok na prawym pasie. Środkowy pas powinien pozostać wolny. Jeżeli jednak obaj kierowcy chcą jednocześnie wjechać na środkowy pas, to pierwszeństwo ma ten z prawej strony.