- Nieczytelny numer VIN może być powodem braku zatwierdzenia okresowego badania technicznego pojazdu
- Jeśli numer VIN jest nieczytelny, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków w celu uniknięcia kłopotów
- Samodzielne próby naprawienia lub modyfikowania numeru VIN są surowo zabronione
Nieczytelny numer VIN — konsekwencje
Nieczytelny numer VIN może prowadzić do wielu problemów. Jednym z nich jest brak możliwości przeprowadzenia okresowego badania technicznego pojazdu — diagnosta może odmówić dopuszczenia pojazdu do ruchu. Problemy mogą również pojawić się podczas kontroli policyjnej, gdy funkcjonariusze mogą podejrzewać, że samochód został skradziony.
Jeśli numer VIN jest nieczytelny, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków w celu uniknięcia kłopotów. Należy najpierw udać się do rzeczoznawcy samochodowego, który stwierdzi, czy przy numerze VIN nie było celowych manipulacji, a jego nieczytelność wynika z innych przyczyn. Potwierdzi on także oryginalne dane identyfikacyjne pojazdu. Taka opinia oczywiście kosztuje. Można ją także uzyskać drogą internetową, po przesłaniu odpowiednich zdjęć pojazdu.
Z uzyskanym zaświadczeniem należy udać się do wydziału komunikacji, gdzie składa się wniosek o nadanie nowego numeru VIN, za co również pobierana jest opłata. Następnym krokiem jest wizyta w stacji kontroli pojazdów, gdzie mechanicy naniosą skrócony numer na ramę samochodu. Koszt tej usługi wynosi około 100 złotych. Po zakończeniu tego procesu konieczne jest ponowne odwiedzenie wydziału komunikacji, aby wymienić dowód rejestracyjny pojazdu, co wiąże się z kolejnymi kosztami rzędu kilkudziesięciu złotych.
Należy pamiętać, że samodzielne próby naprawienia lub modyfikowania numeru VIN są surowo zabronione. Jakakolwiek ingerencja w oznaczenia pojazdu jest nielegalna i może skutkować karą do trzech lat więzienia. Takie działania mogą zostać wykryte nawet podczas rutynowej kontroli drogowej, a funkcjonariusze mają prawo uznać je za próbę fałszerstwa.
Czym jest numer VIN?
Numer VIN, czyli Vehicle Identification Number, to wyjątkowy kod przypisany do każdego pojazdu. Dzięki jego odczytaniu, zarówno właściciel, jak i przyszły nabywca mogą dowiedzieć się o przeszłości auta. VIN jest obecnie standardem międzynarodowym, określonym przez normy ISO 3779, stworzone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Numer ten po raz pierwszy pojawił się w USA w 1954 roku, ale dopiero od 1981 wprowadzono uniwersalny system oznaczeń. Trzy pierwsze znaki VIN wskazują producenta pojazdu. Kolejne sześć znaków, nazywane VDS (Vehicle Descriptor Section), informują o typie pojazdu, zawierając dane takie jak rodzaj nadwozia, przekładnia czy typ silnika. Ostatnia część VIN, czyli VIS (Vehicle Identifier Section), to osiem znaków identyfikujących dany pojazd, pozwalających na ustalenie jego roku produkcji oraz numeru identyfikacyjnego.
Z czego składa się numer VIN?
VIN składa się z 17 znaków alfanumerycznych, które mają ścisłe znaczenie. Warto podkreślić, że w numerze VIN nie używa się liter O, I oraz Q, aby uniknąć pomyłek z cyframi 0, 1 i 9.
Numer VIN składa się z trzech głównych sekcji:
- WMI (World Manufacturer Identifier) – to pierwsze trzy znaki,
- VDS (Vehicle Descriptor Section) – to naki od 4 do 9,
- VIS (Vehicle Identifier Section) – są to znaki od 10 do 17.
WMI to pierwsza część numeru VIN, która zawiera trzy pierwsze znaki. Informuje ona o producencie pojazdu oraz kraju produkcji. Pierwszy znak określa region geograficzny (np. 1, 4, 5 dla Ameryki Północnej, J dla Japonii, S dla Wielkiej Brytanii, W dla Niemiec). Drugi znak identyfikuje konkretny kraj w danym regionie. Trzeci znak identyfikuje producenta pojazdu. W niektórych przypadkach kombinacja dwóch pierwszych znaków może odnosić się do określonego producenta.
Vehicle Descriptor Section (VDS)
Znaki od 4 do 9 zawierają informacje dotyczące ogólnej charakterystyki pojazdu, takich jak model, rodzaj nadwozia, typ silnika czy układ napędowy. Jest to sekcja definiowana przez producenta i może różnić się w zależności od marki i modelu pojazdu. Znak 9 pełni funkcję kontrolną (tzw. check digit), który służy do sprawdzania poprawności numeru VIN. Jest to wynik obliczeń matematycznych opartych na pozostałych znakach.
Vehicle Identifier Section (VIS)
Znaki od 10 do 17 to indywidualny identyfikator konkretnego pojazdu, który zawiera między innymi rok produkcji oraz miejsce montażu. Znak 10 wskazuje na rok modelowy pojazdu (nie zawsze tożsamy z rokiem produkcji). Każdy rok ma przypisany inny znak literowy lub cyfrowy. Na przykład litera Y oznacza rok 2000, a cyfra 1 – rok 2001. Znak 11 odnosi się do fabryki, w której pojazd został wyprodukowany. Znaki 12-17 to unikalny numer seryjny pojazdu, który jest przydzielany przez producenta.
Sprawdzanie historii pojazdu na podstawie numeru VIN
Na rynku działają firmy, które zajmują się sprawdzaniem historii pojazdu na podstawie numeru VIN. Koszty tych usług mogą wynosić od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. W podstawowym raporcie, który można zamówić, znajdują się kluczowe informacje zakodowane przez producenta w numerze VIN, takie jak marka, model, typ nadwozia, liczba drzwi, kolor, specyfikacje techniczne oraz wyposażenie. Dzięki takim danym można zweryfikować, czy wyposażenie pojazdu zgadza się z opisem podanym przez sprzedawcę. Wszelkie rozbieżności powinny wzbudzić naszą czujność, ponieważ mogą sugerować, że pojazd jest kradziony, a numer VIN pochodzi z innego samochodu.
Dodatkowe usługi często obejmują sprawdzenie, czy samochód znajduje się w rejestrach pojazdów skradzionych, oraz weryfikację jego historii serwisowej. Często warto również odwiedzić autoryzowany serwis danej marki pojazdu. Tam specjaliści mogą dokładnie rozszyfrować numer VIN i przekazać potencjalnemu nabywcy istotne informacje o samochodzie, które mogą być decydujące podczas zakupu.