Skutery i motocykle 125 cm3 - do wyboru do koloru
Niemal każda licząca się marka ma takie jednoślady w swojej ofercie. Co więcej, ich charakter, forma i przeznaczenie bywają bardzo różne – od skuterów klasycznych, retro i nowoczesnych, przez nakedy, choppery oraz enduro, na motocyklach wyglądających jak rasowe ścigacze kończąc.
Pełna oferta „125-ek” na polskim rynku znacznie przekracza 100 modeli. Gdyby doliczyć wersje limitowane i z ABS-em, zbliżyłaby się do 150. Jest więc w czym wybierać! Ceny? Bardzo różne. Najtańsze są wyroby chińskie (4000-6000 zł), nieco droższe okazują się jednoślady marek tajwańskich (przeważnie 6000-9000 zł).
Ceny markowych skuterów i motocykli 125 cm3 (np. włoskich i japońskich) zaczynają się od ok. 12 000 zł, a kończą - przeważnie - na przeszło 20 000 zł. Oto marki, które na polskim rynku oferują „125-ki”: Aprilia, Beta, Derbi, Gilera, Honda, Hyosung, Junak, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Peugeot, Piaggio, Rieju, Romet, Suzuki, SYM, Vespa, Yamaha i Zipp.
Galeria zdjęć
Peugeot od lat z powodzeniem oferuje skutery. W ofercie „125-ek” znajdziecie zarówno nowoczesne modele, np. Speedfight 3 (8990 zł) bądź CityStar (od 12 990 zł), jak i klasyczne: Tweet V (8990 zł) oraz opisywany Django (od 12 990 zł). To dość duży skuter w stylu retro, ale nafaszerowany nowoczesną techniką (np. siła hamowania elektronicznie rozkładana na oba koła). Do tego bardzo szeroka lista opcji. Moc silnika wynosi 10,5 KM, a masa własna – 135 kg.
Skutery Vespy nie należą do tanich, a mimo to chętnie znajdują nabywców. W czym tkwi fenomen? Dużą rolę odgrywa, po pierwsze, renoma marki, po drugie, solidna budowa, a po trzecie – niepowtarzalny styl retro. Cena najtańszej Vespy 125 cm3 to 16 500 zł (Primavera), a najdroższej – 44 900 zł (946). Vespa Sprint 125 3V (18 000 zł) to najbardziej dynamiczna Vespa z nadwoziem „small body”. Wykonana jest w całości z metalu i ma bardzo oszczędny silnik o mocy 10,5 KM.
Ciekawa propozycja wśród skuterów z nowoczesną stylistyką. Majesty S to jednoślad o średniej wielkości, który zadowoli osoby o wzroście do 180 cm. Co ważne, udanie łączy funkcjonalność (schowki w przedniej części i pod kanapą), efektywność (silnik chłodzony cieczą o mocy 12 KM), a także rozsądne koszty eksploatacji (spalanie ok. 3 l/100 km, dobra jakość wykonania). Pochwalić też trzeba wygląd zegarów, zwrotność i dobre właściwości jezdne. Cena: 11 590 zł.
Atrakcyjna cena (11 800 zł), niskie zużycie paliwa (średnio nieco ponad 2 l/100 km; funkcja start-stop), nowoczesna budowa i ciekawy wygląd – Honda PCX cieszy się dużym zainteresowaniem na rynkach europejskich i jest warta uwagi. Podobnie jak Majesty S, to skuter o średniej wielkości (wysokie osoby powinny się do niego przypasować), ale za to bardzo zwrotny i poręczny. Jednocylindrowy silnik jest dość cichy, ma dwa zawory na cylinder i rozwija moc 11,7 KM, co wobec masy własnej ok. 130 kg przekłada się na zadowalające osiągi.
Nie jest ani specjalnie mocny (9,3 KM), ani nowoczesny, mimo to od wielu lat świetnie sprzedaje się na różnych rynkach. Cechy charakterystyczne Typhoona? Kompaktowe wymiary, prosta budowa i balonowe opony. Można liczyć na przestronny schowek pod kanapą, w którym zmieści się zintegrowany kask. Jeśli chodzi o napęd, to z eksploatacyjnego punktu widzenia nie mamy większych zastrzeżeń. Szkoda jedynie, że w układzie zasilania pozostał gaźnik – np. dodatkowe czynności obsługowe w stosunku do wtrysku paliwa. Cena: 11 400 zł.
Kymco Agility City 125 przekonuje świetną relacją ceny do jakości – pod tym względem jest jedną z ciekawszych ofert. Ten skuter dobrze wybiera nierówności, ma podwójne amortyzatory z tyłu (podróż w 2-osobowym składzie nie stanowi problemu) i prostą budowę. Co ważne, uchodzi za trwały i w oczach wielu użytkowników niewiele odbiega jakością od konstrukcji japońskich. A wady? Przeciętne prowadzenie i nie najlepiej wyprofilowana kanapa (z tendencją do zsuwania podczas hamowania). Cena: 6500 zł.
Jeśli Majesty jest za małe, warto pomyśleć o modelu X-Max 125. Ten duży, wygodny skuter z silnikiem chłodzonym cieczą rozwija moc 14,3 KM. Można liczyć na dobre osiągi, pewne zachowanie na drodze, rozsądne spalanie i dość duży zasięg (zbiornik ma pojemność 13,2 l). W wyposażeniu seryjnym znalazły się: ABS, diodowe światło tylne, duże aluminiowe koła, a także schowek na dwa kaski integralne pod siedzeniem. X-Max dobrze sprawdza się nie tylko w mieście, lecz także poza nim. Cena: 19 990 zł.
Klasyka w najlepszym wydaniu – świetny wygląd, niezła dynamika (10,8 KM) i niskie spalanie (ok. 2 l). W ofercie wersja z ABS-em. Cena: 16 500 zł
Wyróżniki modelu? Spalanie ok. 2 l/100 km (w wyposażeniu odpowiednik systemu start-stop), trwałość i seryjny ABS. Cena: 14 100 zł
Bardzo porządny skuter, cieszący się renomą na rynku! Dobrze wykonany, wygodny i całkiem oszczędny. Silnik o mocy 10,3 KM. Cena: 10 990 zł
Prędkość – 80 km/h, moc silnika – 7,1 KM, niezłe hamulce, dobry komfort, atrakcyjna cena, ale przeciętna jakość. Cena: 5599 zł
Jeden z chętniej kupowanych nakedów o poj. 125 cm3. Honda CBF 125 kosztuje 10 900 zł, ale w zamian oferuje zadowalającą trwałość i niskie spalanie (ok. 2 l/100 km; duży zasięg – 13-litrowy zbiornik). Silnik rozwija 10,6 KM, a przekładnia ma 5 biegów.
Junak 121 ma klasyczny, stonowany wygląd i prostą budowę. Pochwalić trzeba wygodną pozycję za kierownicą, duży bagażnik, a także dość wygodne siedzisko. Silnik rozwija 11,8 KM i według producenta umożliwia rozpędzenie się do 90 km/h. Cena: 4999 zł.
Oto uliczny wojownik! MT-125 naszpikowano różnymi nowoczesnymi rozwiązaniami, zastosowano dobrej klasy zawieszenie, a także 15-konny silnik z wtryskiem paliwa i chłodzeniem cieczą. Do tego 6-biegowa przekładnia i ABS. Lekkie, sportowe obręcze kół, nowoczesny zestaw wskaźników z diodowym wyświetlaczem, a także diodowe tylne światło są tylko uzupełnieniem (ale jakże ważnym!), bo bez wątpienia MT-125 to niepowtarzalny naked. Cena: 19 200 zł.
Prosta, ale zgrabna linia, dwukolorowe malowanie i... nazwa odwołująca się do polskich korzeni – taką mieszankę zaserwował Romet w motocyklu Ogar Caffe 125. Trzeba przyznać, że jak na cenę 4999 zł całość prezentuje się nieźle. Do napędu zastosowano 4-suwowy silnik, chłodzony powietrzem, o mocy 10,4 KM. W układzie zasilania znajdziecie gaźnik, a pod lewą nogą 5-biegową przekładnię. Ogara Caffe 125 można odpalić za pośrednictwem elektrycznego rozrusznika lub z kopniaka.
Choć opisywana Honda CBR 125 R jest już kilka lat na rynku i ma nieco słabszy silnik od niemal wszystkich renomowanych konkurentów, nie należy jej skreślać. To dopracowana konstrukcja – lekka, przyjemna i pewna w prowadzeniu. Do tego jej 13,3-konny silnik okazuje się całkiem dynamiczny i dość oszczędny, a przede wszystkim można liczyć na wysoką trwałość. Jednak największe wrażenie robi cena. 14 300 zł to naprawdę atrakcyjna oferta wśród „125-ek” ze sportowym zacięciem.
Jedna z lepszych sportowych „125-ek” na rynku. Yamaha YZF-R nie tylko zadziornie i wyzywająco wygląda (np. owiewka z podwójnymi reflektorami, zainspirowana stylistyką z modelu R6), lecz także jest taka podczas jazdy – zrywna, szybka i pewna w różnych sytuacjach. Wszystko dzięki dopracowanemu zawieszeniu, wydajnym tarczowym hamulcom (w opcji system ABS) i 15-konnemu silnikowi z 4 zaworami na cylinder, który jest chłodzony cieczą. Cena: 19 200 zł.
KTM RC 125 jest najdroższy (cena: 19 990 zł) spośród wszystkich „125-ek” o sportowych genach, ale wart każdej wydanej złotówki – atrakcyjnie wygląda, ma wydajny układ hamulcowy z przewodami w stalowym oplocie i ABS-em, który można wyłączyć. Silnik jest chłodzony cieczą, ma dwa wałki rozrządu, 4 zawory na cylinder i rozwija 15 KM. Rozbudowane zegary wyświetlają wiele potrzebnych informacji (np. na którym biegu jedziemy).
Beta RR 125 to typowy przedstawiciel enduro – silnik 11,3 KM, wys. kanapy 933 mm i waga 101 kg. Cena: 12 500 zł
Niska masa, 10-konny silnik, 12-cal. koła – oto współczesna odsłona motorynki. Cena: 13 500 zł
Suzuki VanVan 125 – oryginalny, łączy różne charaktery, do tego jest solidnie wykonany. Cena: 15 900 zł
Klasyczna linia, dużo chromu oraz najbardziej typowa dla chopperów pozycja za kierownicą – Zing II to nowość przygotowana przez Kymco na 2015 r. Do napędu przeznaczono jednocylindrowy silnik, z 4 zaworami na cylinder (chłodzony powietrzem), rozrządem DOHC i gaźnikowym układem zasilania. Jednostka rozwija prawie 12 KM i odznacza się satysfakcjonującą kulturą pracy. Masa własna, jak na tak dużego choppera – oczywiście, w klasie „125-ek” – nie jest duża i wynosi 152 kg, natomiast zbiornik paliwa pomieści 14 l. Cena: 10 500 zł.
Topowa wersja choppera w ofercie Junaka. Trzeba przyznać, że jak na „125-kę” M16 wygląda bardzo atrakcyjnie, masywnie i zwraca uwagę na ulicy. Nieźle prezentuje się też silnik – 2-cylindrowy motor, rzędowy, chłodzony cieczą, do tego z gaźnikowym układem zasilania i dwoma zaworami na cylinder. Junak rozwija moc blisko 11 KM i może jechać 90 km/h. W sprawnym wytraceniu prędkości pomagają hamulce tarczowe (z przodu i z tyłu) – ważne, bo masa własna M16 wynosi 180 kg. Cena: 10 499 zł.
Typowy przedstawiciel stylu easy rider – Raven w topowej wersji Lux ma dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem i olejem, waży 175 kg i może jechać 90 km/h. Ze smaczków: oparcie dla pasażera i polerowane ranty felg. Cena: 8999 zł.