Opel Astra II - prosta budowa to łatwa obsługa
Samodzielna obsługa auta kompaktowego sprzed kilku czy kilkunastu lat nie jest trudna ani zbyt kosztowna, a Astra II może być tego najlepszym dowodem.
Nawet jeśli skupicie swe zainteresowanie na wersji z silnikiem Diesla, to i tak będziecie mogli samodzielnie wykonać większość czynności obsługowych.
Nasz typ to Opel Astra II z 2005 r., czyli końcowego okresu produkcji. Potem auto powstawało jeszcze w Gliwicach jako Astra II Classic.
Silnik 1.7 CDTI (80 KM) to najmocniejsza wersja jednostki 1.7, wyposażona we wtrysk common rail – zadebiutował w 2003 r. i przetrwał aż do 2009 r.
Opel zalecał wykonywanie przeglądów serwisowych co 30 tys. km lub co rok. Radzimy skrócić ten interwał i znacznie częściej wymieniać olej – najlepiej co 15 tys. km.
Filtr oleju (razem z kompletem uszczelnień filtra i korka spustowego) oraz 4,5 l oleju silnikowego 5W-30 nie kosztują dużo, a z pewnością pomogą przedłużyć żywotność silnika.
Usterki silnika będą powodem największych wydatków, warto więc powierzyć go specjalistom
Poza wymianą środka smarnego, płynu chłodzącego i filtrów lepiej jednak zbyt wiele samemu nie robić przy jednostce napędowej.
Niestety, ma ona skomplikowany osprzęt, dlatego wszelkie diagnozowanie usterek lepiej powierzyć specjalistom – i to nie z byle jakiego warsztatu, lecz takiego, który ma doświadczenie w naprawie nowoczesnych silników Diesla.
Zadbana jednostka powinna odwdzięczyć się niskimi wydatkami na paliwo (średnie spalanie ok. 5-7 l/100 km), ale lepiej nie liczyć na szczególną kulturę pracy (nawet w wersji z wtryskiem common rail).
Na szczęście diesel to najbardziej skomplikowany element Opla Astry II. Właściwie wszystkie pozostałe czynności obsługowe nie powinny sprawiać już większych kłopotów, nawet mechanikowi amatorowi.
Na pewno sporo pracy wymaga podwozie – takie elementy, jak silentblocki czy sworznie, można kupić pojedynczo lub z całym wahaczem (to się opłaca, gdy trzeba wymienić choćby dwa elementy). Warto zaopatrzyć się w odrdzewiacze, gdyż korozja jest głównym wrogiem karoserii i śrub.
Pomoc z księgarni
W fabrycznej instrukcji obsługi nie znajdziecie zbyt wielu wskazówek serwisowych – przyda się właściwie tylko rozkład bezpieczników. Znacznie więcej dowiecie się z książki obsługowo-naprawczej wydawnictwa WKŁ (67 zł).
Naszym zdaniem: Astra II nie jest skomplikowana
Samodzielne wykonanie większości czynności obsługowych to w Astrze żaden kłopot. Wymiany filtrów czy nawet elementów zawieszenia są mało skomplikowane, zwłaszcza gdy macie doświadczenie i książkę obsługową. Ingerencje w silnik 1.7 CDTI? Nie jest to czarna magia, ale w tym przypadku pomyłka może być kosztowna.
Galeria zdjęć
Do wykonania większości czynności obsługowych w Astrze II wystarczy garaż. Nie potrzeba też dużej wiedzy
Wymiana wkładu filtra powietrza jest bardzo łatwa – wystarczy zwolnić kilka zaczepów i odchylić obudowę (nie trzeba nawet zdejmować rury „odbierającej” powietrze, chyba że w celu wyczyszczenia obudowy). Koszt wkładu filtra to około 40 zł. Czas: 10 min/dla amatora
Zacznijcie od odkręcenia 6 wkrętów mocujących schowek przed pasażerem, następnie odkręćcie kilka śrub trzymających pokrywę filtra. Wkład filtra jest długi – ma 26 lub 29 cm – i w praktyce nie da się go wsunąć bez załamywania. Czas: 20 min/dla amatora
W Astrze z silnikiem Diesla filtr paliwa znajduje się na ścianie grodziowej. Wymiana polega na odkręceniu (śruba imbusowa) pokrywki i zastąpieniu starego wkładu filtra nowym. Uszczelka pokrywy jest niekiedy w komplecie z filtrem (koszt zestawu: ok. 45 zł). Czas: 20 min/dla amatora
Układ chłodzący łatwo się opróżnia po odkręceniu korka spustowego w dolnej części chłodnicy (po prawej). Do wymiany potrzeba około 7 l płynu. Choć Opel nie wymaga jego terminowej wymiany, warto wykonać taką operację przynajmniej raz na 150 tys. km. Czas: 35 min/dla amatora
Bezpieczniki znajdziecie za małym schowkiem po lewej stronie kierownicy. Najpierw należy wyjąć schowek (ściskając go), następnie – używając np. monety – wnękę, potem zwolnić zaczep i odchylić skrzynkę z bezpiecznikami. Bezpieczniki są też w komorze silnika (m.in. zabezpieczają układ wstępnego podgrzewania silnika, i system podgrzewania filtra paliwa). Czas: 15 min/dla amatora
Do wszystkich żarówek znajdujących się w reflektorze uzyskacie dostęp po uniesieniu maski – przyda się sprawna ręka (miejsca nie ma zbyt wiele), ale można je wymienić. Światła drogowe korzystają z żarówek HB3, zaś mijania – H7. Są też Astry II ze światłami ksenonowymi. Czas: 15 min/dla amatora
Zaczynacie od demontażu kratki z boku bagażnika (w hatchbacku jest jeden zaczep, w sedanie – dwa). Następnie trzeba odkręcić dwie nakrętki (ręką lub kluczem do… kół) i zdjąć wtyczkę elektryczną. Cała lampa bez kłopotu wysuwa się do tyłu. Czas: 15 min/dla amatora
Wymianę oleju (4,5 l, 5W-30) zaczynamy od demontażu obudowy wkładu filtra oleju (fot. po lewej) – potrzebny jest klucz nasadowy 32 mm. Do odkręcenia korka spustowego przyda się klucz 22 mm. Pamiętajcie o nowych uszczelkach filtra (3 oringi w komplecie) i korka. Czas: 25 min/dla amatora
Astra wyposażona jest w elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Zbiornik z płynem (wymiana nie jest wymagana) umieszczony jest w zakolu. Poj. układu to 0,7-1,1 l (płyn specjalny Opla: 90 544 116). Kontrola poziomu płynu – czas: 5 min/dla amatora
Zawieszenie Astry ma prostą budowę i główne problemy z wymianą poszczególnych elementów mogą być związane z korozją połączeń śrubowych. Tylna belka jest trwała, uszkodzeniu ulega mocowanie amortyzatorów. Z przodu dokupicie silentblocki, sworznie itp. Minimalna grubość tarcz hamulcowych to 21 mm (z ABS-em: 22 mm). Tylne tarcze hamulcowe nie powinne być cieńsze niż 8 mm (niewentylowane), zaś w przypadku montażu bębnów – maksymalna średnica to 231 mm. Czas: 0,5-1,5 godz. (zależnie od elementów)/dla amatora
1) Wycieki z turbiny: samodzielna wymiana czy też diagnoza turbiny mogą nie wyjść dobrze. Na dodatek sprężarkę ulokowano w trudno dostępnym miejscu – między silnikiem a ścianą. 2) Prezentowany silnik wysokoprężny to jednostka z wtryskiem common rail. 3) Paski osprzętu i rozrządu: przeszkodą w prawidłowej wymianie pasków zewnętrznych czy rozrządu jest ograniczona przestrzeń wokół nich. Wszystkie paski warto wymienić maks. po 120-150 tys. km. 4) Typowe dla diesla: prawidłowa diagnoza uszkodzeń silnika wysokoprężnego (np. układu wtryskowego bądź elektroniki sterującej) wymaga doświadczenia i sprzętu pomiarowego.