Duże koszty napraw diesli sprawiają, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się auta z motorami benzynowymi. Wyższy w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym koszt paliwa można obniżyć poprzez przejście na zasilanie gazowe.
Nowości są kosztowne
Jeśli jeździmy w miarę nowoczesnym autem z wtryskiem pośrednim, wybieramy pomiędzy starszym typem instalacji z wtryskiem gazu w stanie lotnym (IV generacja – z reduktorem) a nowoczesnym zestawem, określanym jako V generacja, w którym LPG jest wtryskiwane w stanie płynnym do kolektorów dolotowych (nie mylić z instalacją LPG do aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny).
Nowsza instalacja gazowa jest wyraźnie droższa. W przypadku jednostki 4-cylindrowej zestaw LPG IV generacji kosztuje około 2800 zł, kolejnej – już 4800 zł. Przy silniku 8-cylindrowym różnica jest zbliżona: IV generacja wymaga wydania 5000 zł, V natomiast kosztuje 7000 zł.
V generacja to lepsze warunki pracy silnika.
Czy większy wydatek się opłaca? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zużycie gazu będzie porównywalne. LPG V generacji najczęściej może spalać mniej benzyny i wymaga rzadszych przeglądów. To również nie są koszty przesądzające o opłacalności całej inwestycji. Mniej wymierne, ale ważniejsze jest zapewnienie silnikowi lepszych warunków pracy.
Najważniejsze: fachowy montaż i jakość części.
Bez względu na typ instalacji bardzo ważne są dwie kwestie. Porównując oferty poszczególnych firm, trzeba poprosić o dokładną specyfikację wszystkich elementów, które mają być użyte (marka i model wtryskiwaczy, reduktora, oprogramowania itp.). Gazownicy chętnie używają sprzętu renomowanych marek (np. Prins, Viale, Stag) jako „wabika”, a potem okazuje się, że elementy dodatkowe pochodzą od mniej cenionych producentów.
Nie ma też sensu oszczędzanie na montażu – tańsze firmy często wykonują tę pracę niezbyt dokładnie, czasami nawet nieprawidłowo, np. wiercąc otwory w kolektorach dolotowych bez demontowania ich z samochodu.
"Zaletą instalacji z wtryskiem gazu w stanie ciekłym jest mniejsza ingerencja w samochód, nie trzeba ruszać np. układu chłodzenia. Plusem jest też schładzanie mieszanki bezpośrednio przed zaworem ssącym, dzięki czemu lepiej przebiega proces spalania. Łatwiej w tym systemie utrzymać nominalną moc silnika. Ale – z drugiej strony – jadąc autem z dobrze zamontowaną instalacją nie rozpoznamy, która to generacja." Piotr Zatchij Energy Gaz Polska.
IV GENERACJA: wtrysk LPG w stanie lotnym
Cena dla silnika V8 - 5000 zł
Sekwencyjny wtrysk gazu w stanie lotnym to najbardziej rozpowszechniony rodzaj instalacji gazowych montowanych w samochodach. LPG jest magazynowane w butli w stanie ciekłym. Elektrozawór umieszczony w zbiorniku steruje przepływem paliwa (dzięki nadciśnieniu) do reduktora, w którym następuje zmiana stanu skupienia i – już jako gaz – trafia ono do wtryskiwaczy umieszczonych w okolicy kolektora dolotowego.
Nad całą operacją czuwa komputer dobierający dawki gazu, moment otwarcia wtryskiwaczy itp. Korzysta on z tych samych sygnałów co wtrysk benzyny. Aby gaz mógł zmienić w reduktorze stan skupienia (z ciekłego w gazowy), trzeba go ogrzać. Do tego celu jest wykorzystywany układ chłodzenia. Po zimnym rozruchu auto przejeżdża 1-1,5 km, zanim układ chłodzenia osiągnie 35oC i elektronika przełączy zasilanie z benzynowego na gazowe. Raz do roku (co około 15 tys. km) są wymagane przeglądy – koszt z wymianą filtrów około 150 zł.
- Reduktor (1): serce systemu IV generacji – to tu gaz zmienia się ze stanu ciekłego w gazowy. Element wymaga kontroli, ale trwałość szacowana jest na 100-150 tys. km.
- Listwa wtryskiwaczy (2): może wyglądać różnie (pojedyncze, pary, połączone po trzy lub cztery), w zależności od liczby i układu cylindrów oraz dostępnego miejsca. Umieszczenie wtryskiwaczy (względem benzynowych) jest mniej istotne niż w V generacji.
- W zbiorniku umieszczony jest elektrozawór (3) sterujący przedostawaniem się paliwa do instalacji.
- Filtr paliwa (4): wymaga wymiany wkładu co około 15 tys. km, ale koszt jest niewielki (20-30 zł).
Plusy:
- niższy koszt montażu i poszczególnych elementów
- bardziej odporna na złą jakość gazu (mniejsze koszty naprawy).
Minusy:
- większa ingerencja w samochód, a tym samym – ryzyko awarii
- w niektórych modelach trudniejsza do „wysterowania”.
V GENERACJA: wtrysk LPG w stanie ciekłym
Cena dla silnika V8: 7000 zł
Zmienia się zasada pracy: umieszczona w zbiorniku LPG pompa wytwarza nadciśnienie, a paliwo trafia bezpośrednio do wtryskiwaczy gazu umieszczonych w kolektorze dolotowym. Otwarciem wtryskiwaczy, podobnie jak w IV generacji, steruje komputer, wykorzystując oryginalne czujniki. Ingerencja w układy auta jest jednak mniejsza (mechanicy nie "wpinają się" np. w układ chłodzenia).
Dzięki temu że gaz w formie ciekłej (zimny) rozpręża się dopiero tuż przed zaworem ssącym obniża temperaturę mieszanki paliwowo-powietrznej i poprawia warunki pracy silnika – nie trzeba stosować lubrifikatorów (czyli dodatków smarujących zawory) wymaganych w niektórych instalacjach IV geeracji.
Coroczny przegląd obejmuje tylko diagnostykę komputerową (około 100 zł). Niestety: pompa paliwa narażona jest na uszkodzenia związane z zabrudzonym (np. rozwodnionym) gazem.
1. W instalacji V generacji wtryskiwacze umieszczone są w kolektorach dolotowych, które trzeba nawircić.
2. W zbiorniku LPG znajduje się pompa podnosząca ciśnienie w układzie paliwa. Dzięki niej paliwo docierające do wtryskiwaczy ma stałe ciśnienie, co pozwala dokładnie kontrolować dawki gazu. Koszt wymiany: 800 zł.
3. Po lewej stronie wtryskiwacz, po prawej – dysza, która musi się znaleźć bardzo blisko oryginalnego wtryskiwacza benzynowego. Nie zawsze jest na to miejsce.
Plusy:
- lepsze warunki pracy silnika
- mniej elementów, mniejsza ingerencja w układ samochodu
- na LPG nie zmniejsza się moc
Minusy:
- wysoki koszt montażu
- większe wymagania montażowe w odniesieniu do wtryskiwaczy
- wrażliwa na uszkodzenia pompa