Zainteresowanie instalacjami LPG rośnie wraz ze wzrostem cen benzyny, bo analiza kosztów wskazuje, że jeśli dużo jeździmy, przejście na gaz się opłaca. Niestety, chociaż instalację LPG teoretycznie można założyć do każdego auta, w praktyce okazuje się, że wiele nowoczesnych benzyniaków nie chce z nią dobrze współpracować.
Na szczęście w ofercie większości firm można znaleźć jednostki, które nie mają z tym problemu. Polecamy 10 kilkuletnich aut klasy średniej, które można kupić na rynku wtórnym i bez obaw zamontować w nich „gaz”. Oczywiście, uczulamy na to, że identyczna instalacja założona do tego samego auta w dwóch różnych warsztatach może zachowywać się zupełnie inaczej.
Olbrzymie znaczenie ma doświadczenie instalatora – musi on być zdolnym elektronikiem. Polecane przez nas instalacje (rozmawialiśmy z doświadczonymi mechanikami specjalizującymi się w montażu LPG) w zależności od warsztatu mogą być różnie skompletowane – nazwa określa na ogół tylko typ komputera sterującego (pozostałe podzespoły mogą być innych firm).
Wyliczony koszt przejechania 1 km uwzględnia: wydatki na paliwo, ubezpieczenie, utratę wartości, przeglądy (częstsze w autach z LPG) i badania techniczne, amortyzację instalacji gazowej oraz koszty wymiany zużywających się elementów, np. parownika.
Pamiętaj!
- O kontroli szczelności instalacji gazowej, a także przewodów układu chłodzenia – te założone na potrzeby instalacji mają na ogół niższą trwałość i tendencję do szybkiego pękania.O ilości paliwa w zbiorniku. Jazda na rezerwie szkodzi pompie paliwowej (wstępnej) – najczęściej dochodzi do jej zatarcia.O serwisie. Samochód z LPG musi być pod stałą kontrolą serwisową. Regularnie trzeba sprawdzać m.in. skład spalin i stan filtrów oraz luz zaworowy.O tym, że długie przestoje szkodzą elementom instalacji LPG.
CzyLPG może zaszkodzić silnikowi?
Pod koniec produkcji Audi A4 II generacji większość benzyniaków otrzymała wtrysk bezpośredni, który na razie jest trudną do pokonania barierą dla instalacji LPG. W ofercie pozostały jednak trzy silniki, które dobrze współpracują z „gazem”: 1.6/102 KM, 2.0/131 KM (polecany) i 1.8 Turbo/150 KM.
Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego – może współpracować z wtryskiwaczami różnych firm. Cena od 2,5 do 3 tys. zł.
- Cena - od 19 tys. złSilnik - 2.0 20VMoc - 131 KMŚrednie spalanie gazu - 10,5 l/100 kmKoszt przejechania 1 kmna LPG - 0,56 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
Czterocylindrowy motor 2.0/150 KM nie jest jedynym silnikiem, który dobrze współpracuje z instalacją LPG. Właściwie każdy benzyniak bez wtrysku bezpośredniego występujący w BMW E90 toleruje pracę na gazie. Kluczem do poprawnego działania jest jednak dopasowanie parownika do osiąganej mocy.
Polecana instalacja LPG - LPG Tech: komputer TECH 214 do silników 4-cylindrowych lub TECH 316 do jednostek 6-cylindrowych. Ważny jest wydajny parownik. Cena od 2,5 do 3,5 tys. zł.
- Cena - od 34 tys. złSilnik - 2.0 16VMoc - 150 KMŚrednie spalanie gazu - 11,2 l/100 kmłKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,62 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
Mazda 6 to wymagające auto, jeśli chodzi o montaż instalacji gazowych. Dość trudno jest tak zaprogramować sterownik, by kierowca nie wyczuwał różnic w pracy silnika po zmianie paliwa. Nie jest to jednak niemożliwe. Dobre doświadczenia z jazdą na LPG mają użytkownicy wersji 2.0.
Polecana instalacja LPG - LPG Tech: sterownik TECH 214, współpracujący z podzespołami różnych firm, np. popularnym parownikiem Landi Renzo IG1. Cena od 2,5 do 3 tys. zł.
- Cena - od 18,4 tys. złSilnik-2.0 16VMoc - 147 KMSpalanie - gaz 10,5 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,55 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
Predyspozycje do współpracy z LPG ma silnik 1.8/122 KM. To stosunkowo prosta konstrukcja GM z głowicą dobrze znoszącą wysokie temperatury. Na gazie dobrze pracuje również motor 1.6/100 KM. Duża część użytkowników ma pozytywne doświadczenia z instalacją sterowaną komputerem KME.
Polecana instalacja LPG - KME: sterownik instalacji LPG tej firmy dobrze współpracuje z komputerem silnika. Dobór pozostałych komponentów jest dość dowolny. Cena od 2,2 do 3 tys. zł.
Nie możemy dać gwarancji na to, że polecone przez nas instalacje w każdym przypadku zapewnią długą i bezproblemową jazdę na gazie. To, czy tak się stanie, zależy nie tylko od producenta podzespołów, lecz także przede wszystkim od sposobu montażu i zaprogramowania sterownika. Jeśli wiedza montera nie jest wystarczająco duża, nawet najlepszej klasy instalacja zamontowana w aucie z silnikiem tolerującym gaz nie zagwarantuje pełnego sukcesu.
Może się też zdarzyć, że osoby mające ten sam model auta i z tym samym typem instalacji LPG będą miały skrajnie różne doświadczenia. Jeśli chodzi o wybór producenta, to pamiętajcie, że polecając np. instalację KME, sugerujemy wybór jednostki centralnej (ECU) tej firmy, która może współpracować z komponentami wielu producentów w zróżnicowanej cenie (tanie wtryskiwacze kosztują 150 zł, lepszej klasy – 800 zł).
Dlatego też podajemy widełki cenowe. W skład kompletnej instalacji oprócz komputera i wtryskiwaczy wchodzi jeszcze kilka ważnych elementów, więc w każdym przypadku różnice w cenie mogą wynieść kilkaset zł.
Dodatkowo duży wpływ na przebieg eksploatacji samochodów z LPG ma jakość gazu, a także częsta kontrola poprawności działania instalacji. Jeśli wszystkie warunki dotyczące doboru komponentów, właściwego montażu i obsługi zostaną spełnione, wskazane przez nas auta powinny dobrze współpracować z LPG.
- Cena - od 16 tys. złSilnik - 1.8 16VMoc - 122 KMSpalanie - gaz 10,1 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,55 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. kmNissan Primera 2.0Silniki benzynowe stosowane w Nissanie Primerze P12 nie mają zbyt skomplikowanej budowy i dlatego wykazują predyspozycje do montażu instalacji LPG. Do „zagazowania” polecamy szczególnie wersję 2.0/140 KM, która z sekwencyjnym wtryskiem gazu współpracuje długo i bezproblemowo.Polecana instalacja LPG - Zenit PrO: instalacja firmy Auto Gas Centrum z listwą wtryskową Hana oraz parownikiem Gurtner (można zastosować innej firmy). Cena od 2,5 do 3 tys zł.Cena-od 14 tys. złSilnik - 2.0 16VMoc - 140 KMSpalanie - gaz 10,9 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,55 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
Głowice stosowane w silnikach benzynowych PSA są podatne na przegrzanie. Jednak dobrze wyregulowana instalacja LPG do tego nie doprowadzi. Do współpracy z „gazem” polecamy jednostkę 2.0 16V. Nie ma szczególnych wymagań co do instalacji – po prostu musi być ona rozsądnie dobrana.
Polecana instalacja LPG - Elpigaz Stella: instalacja zapewniająca indywidualne doprowadzenie dawki gazu do każdego cylindra i sterowanie nią. Cena od 2,3 do 3 tys zł.
- Cena-od 22 tys. złSilnik -2.0 16VMoc -140 KMSpalanie - gaz 10,8 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,55 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
W przypadku Renault Laguny II większość benzyniaków poprawnie współpracuje z instalacjami LPG (różnych producentów). Wyjątkiem jest motor 2.0 IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Jednostka 2.0 okazuje się lepsza do „gazu” niż np. 1.6, ponieważ ma bardziej żywotne cewki zapłonowe.
Polecana instalacja LPG - BRC, Zenit PRo: dobre parametry pracy mogą zapewnić również instalacje innych firm. Warunek: części składowe wysokiej jakości. Cena od 2,3 do 3,2 tys. zł.
- Cena -od 12 tys. złSilnik -2.0 16VMoc -135 KMSpalanie - gaz 10,5 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,55 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
Krótkie głowice (silnik bokser), solidne gniazda zaworowe i zawory – benzyniaki Subaru świetnie współpracują z instalacją LPG, oczywiście, pod warunkiem że jest profesjonalnie zamontowana. Najbardziej podatny na „zagazowanie” jest silnik 2.0, ale z 2,5-litrówkami także nie ma problemów.
Polecana instalacja LPG - KME: to dobry wybór zdaniem mechaników zakładających „gaz” do aut Subaru. Ważne: przeglądy zalecane są co 10 tys. km. Cena od 2,4 do 3 tys. zł.
- Cena - od 21 tys. złSilnik - 2.0 16VMoc - 165 KMSpalanie - gaz 11,2 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,58 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
Motor 1.6/102 KM jest jedyną jednostką stosowaną w VW Passacie B6, którą można łatwo przystosować do zasilania gazem. Co prawda, osiągi ma bardzo słabe, ale eksploatacja takiego auta będzie tania i mało problematyczna. Instalacje LPG do silników FSI i TSI nie są jeszcze dopracowane.
Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: komputer z funkcjami autoadaptacji i autodiagnozy, wskazane również wtryskiwacze firmy Landi Renzo. Cena od 2,5 do 3 tys zł.
- Cena - od 24 tys. złSilnik - 1.6 8VMoc - 102 KMSpalanie - gaz 10,1 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,54 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km
W przypadku Skody Octavii 1.6/102 KM warto zainwestować w instalację firmy Landi Renzo, przygotowaną specjalnie do tego modelu. Program sterujący powstał w oparciu m.in. o badania na hamowni. Specjalistyczna instalacjajest droższa o blisko 2 tys. zł, ale nie stwarza problemów eksploatacyjnych.
Polecana instalacja LPG - Landi Renzo Omegas: wielopunktowy wtrysk sekwencyjny z oprogramowaniem stworzonym specjalnie do Skody Octavii 1.6.Cena 4500 zł
- Cena - od 19 tys. złSilnik - 1.6 8VMoc - 102 KMSpalanie - gaz 9,8 l/100 kmKoszt przejechania 1 km na LPG - 0,54 zł liczony po 3 latach eksploatacji i 60 tys. km