Auto Świat Porady Wszystko o LPG LPG - Zima na pełnym gazie

LPG - Zima na pełnym gazie

Zanim zaczną się prawdziwe mrozy, trzeba sprawdzić, w jakim stanie znajduje się instalacja gazowa. Jeżeli tego zaniedbamy, to może się zdarzyć, że auto odmówi posłuszeństwa w najbardziej nieoczekiwanym momencie Jesień i zima to ciężka próba dla samochodów wyposażonych w instalację gazową. Jest zimno i mokro, a w takich warunkach niesprawności silnika i jego osprzętu ujawniają się bardzo szybko, szczególnie w autach zasilanych gazem. Dzieje się tak dlatego, że paliwo gazowe jest bardziej wymagające, jeśli chodzi o sprawność i parametry układu zapłonowego. Samochód, który jeszcze ostatkiem sił pracuje na benzynie, na gazie daleko nie zajedzie. Zanim jednak na dobre odmówi posłuszeństwa, warto wybrać się na przegląd, który przygotuje go do zimy.

LPG - Zima na pełnym  gazie
Auto Świat
LPG - Zima na pełnym gazie
LPG - Zima na pełnym  gazie
LPG - Zima na pełnym gazieŻródło: Auto Świat

Instalacja gazowa w aucie wymagaspecjalnej obsługi. Jeżeli samochód wyposażony jest w niefabryczną instalację gazową, to z reguły nie wystarczy wizyta w autoryzowanym serwisie danej marki. Potrzebna jest pomoc specjalistów od instalacji gazowych. Tylko oni posiadają sprzęt potrzebny do diagnozowania i serwisowania zmodyfikowanego układu zasilania. Nawet do najprostszych regulacji potrzebny jest co najmniej analizator spalin, a w przypadku bardziej skomplikowanych urządzeń również komputer z odpowiednim interfejsem. Jeżeli chcemy długo cieszyć się autem, to należy bezwzględnie unikać "ekspertów" ustawiających silnik "na słuch". O ile w przypadku aut zasilanych benzyną takie zabiegi czasem się udają, to w pojazdach na gaz prowadzą zazwyczaj do awarii. Regulacja przed zimą jest szczególnie ważna w przypadku aut wyposażonych w proste instalacje mieszalnikowe pierwszej generacji. Ich konstrukcja sprawia, że same łatwo się rozregulowują. Trzeba również pamiętać, że zimą zmienia się skład paliwa gazowego. Dla ułatwienia rozruchu zawiera ono większą domieszkę propanu. Instalacje sterowane elektronicznie samodzielnie dostosowują się do tej zmiany, układom mieszalnikowym trzeba "pomóc", ale nie da się tego zrobić samodzielnie - to też zadanie dla warsztatu! Podczas przeglądu nie warto ograniczać się tylko do regulacji układu, trzeba również pamiętać o wymianie filtrów gazu, powietrza oraz przewodów i świec zapłonowych.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: