Zapytaj mechanika, czy twoje auto się nadaje, upewnij się, że jest sprawne, i policz, czy inwestycja w LPG w twoim przypadku się opłaca. Jeśli odpowiedź na każde z tych trzech pytań brzmi: „tak” – wtedy warto zaryzykować
Zanim zainwestujesz w LPG - co warto wiedzieć przed montażem instalacji gazowej?Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła
Dziś teoretycznie „zagazować” można prawie każde auto, a prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy – nawet te silniki, które mają układ podwójnego wtrysku benzyny. Starsze jednostki to dla gazownika żadne wyzwanie, nie jest też problemem bezpośredni wtrysk benzyny. A jednak... Nie upieramy się, ale delikatnie odradzamy klientom montaż gazu w silnikach, które same z siebie przysparzają mnóstwo kłopotów, np. volkswagenowskie motory 1.2 TSI czy 1.4 TSI z łańcuchowym napędem rozrządu. Można w nich zakładać LPG, tylko po co dokładać potencjalnych problemów? – mówi poza protokołem pracownik renomowanego dostawcy sprzętu LPG.
Technologia zasilania alternatywnego bardzo się rozwinęła, obecnie na rynku są nie tylko dobre włoskie czy też holenderskie instalacje LPG – w wielu wypadkach niezwykle konkurencyjne okazują się polskie instalacje takich firm, jak np. Stag, AG Centrum, KME czy Elpigaz. Jeżeli instalację gazową kupujecie po to, żeby pozwoliła zaoszczędzić pieniądze, a nie po to, by mieć pod maską supernowoczesny układ zasilania, ale zbyt drogi, żeby się zwrócił, powinniście wybierać rozsądnie, czyli kupić najtańszą instalację, która zapewni bezpieczną i długotrwałą eksploatację waszego auta. Ponieważ różne silniki mają różne rezerwy wytrzymałościowe i termiczne, w jednym przypadku należy zainwestować w droższy, bardziej precyzyjny lub wydajny układ zasilania, w innym – wystarczy tańszy i prostszy.
Nie ma co się łudzić: porównanie ofert warsztatów, np. na Allegro.pl, nie pomoże w podjęciu rozsądnej decyzji – instalacja to nie tylko sterownik, który ma nazwę, lecz także wtryskiwacze o różnej wydajności, dziesiątki modeli parowników i innych elementów, z których można skompletować zestaw. Jedyne wyjście to uczciwa rozmowa z mechanikiem w warsztacie, który ma dobrą opinię, i w miarę możliwości – powtórzona u konkurencji. Większość mechaników zaproponuje najtańszy możliwy zestaw, należy więc zadać wyraźnie pytanie: ile trzeba wydać, żeby instalacja działała bez problemu?
W przypadku nowych aut „gazowanych” poza autoryzowanym serwisem dilerskim należy liczyć się z utratą gwarancji. Z kolei w przypadku starszych trzeba upewnić się, że silnik i jego osprzęt są w pełni sprawne. O ile z reguły 2- lub 3-letnie auta nie stanowią problemu, o tyle te w wieku 8-10 lat i starsze – często tak! Typowe usterki to: zużyte świece i kable zapłonowe, spalanie oleju, wiązka elektryczna silnika w złym stanie. Mieszanka powietrzno-gazowa ma większą oporność niż mieszanka powietrza z benzyną, a więc i cewki, i kable, i świece muszą być w stu procentach sprawne, żeby silnik na LPG poprawnie pracował.
Stan wiązki elektrycznej silnika to temat dotyczący najstarszych samochodów, w których montuje się instalacje LPG – czyli mających ok. 12 lat i więcej. Jeżeli natrafiliście na ten rodzaj usterki albo mechanik w warsztacie gazowym sugeruje, że jest to problem, nie należy się zniechęcać – wielu elektryków oferuje kompleksową regenerację wiązek silników z opcją przystosowania ich od razu do montażu LPG. Koszt to kilkaset złotych.
Ważne: silnik przed montażem instalacji LPG nie powinien wykazywać objawów zużycia, czyli nie może dymić, przerywać, musi mieć wzorcowe osiągi, niedopuszczalne są problemy z falowaniem obrotów itp. Nie należy liczyć na to, że instalacja LPG, zastępując fabryczny układ wtryskowy, „uzdrowi” auto – korzysta ona z tych samych czujników, co układ wtryskowy benzyny, przetwarza jedynie dane zbierane przez fabryczny sterownik auta na potrzeby układu gazowego.
Tylko w pełni sprawny (przynajmniej, jeśli chodzi o silnik) samochód nadaje się do montażu instalacji. W przypadku starszych aut przed montażem konieczny jest dodatkowy serwis, polegający na wymianie świec i kabli zapłonowych. W kilkunastoletnich autach może być niezbędna kontrola, ewentualnie naprawa wiązki silnika – często okablowanie spełnia swoją funkcję, dopóki się go nie poruszy; po rozpięciu zaczyna kruszyć się izolacja.
Czy montaż instalacji LPG się opłaca?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, dowiedzcie się w warsztacie, ile benzyny będzie spalał samochód w trybie jazdy na gazie – resztę wiecie sami. Rzecz w tym, że w przypadku większości instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny niezbędny jest jej dotrysk podczas jazdy na gazie – z reguły auto w trybie jazdy na LPG spala kilka-kilkanaście proc. benzyny, reszta paliwa to autogaz.
Podobnie zachowują się niektóre instalacje w silnikach ze „zwykłym” pośrednim wtryskiem benzyny – tak są kalibrowane m.in. instalacje LPG montowane w nowych Skodach na gwarancji. Rozwiązania, które obywają się bez dotrysku benzyny, stanowią mniejszość – są drogie. Ile zapłacisz za instalację? Dobry zestaw do nowoczesnego silnika oznacza wydatek od ok. 3000 do 5000 zł, choć są instalacje tańsze i droższe – nawet dwa razy droższe.
Im więcej jeździsz i im więcej pali auto, tym większa oszczędność podczas jazdy na LPG. Ważne: silnik zużywa więcej gazu niż benzyny, dla bezpieczeństwa policz, że spalanie LPG jest o ok. 30 proc. wyższe. Praktyka wskazuje, że jeżdżąc na LPG, bezpośrednie wydatki na paliwo udaje się obniżyć o ok. 30 proc.
Ile zaoszczędzisz jeżdżąc na LPG?*
Dane producenta
Skoda Octavia 1.8 TSI
Opel Astra 1.4 Turbo
PORSCHE CAYENNE 3.2 V6
Koszt instalacji
5000 zł
3600 zł
6000 zł
Spalanie i koszt benzyny
10 l/100 km x 4,25 zł = 42,50 zł/100 km
8,5 l/100 km x 4,25 zł = 36,10 zł/100 km
18 l/100 km x 4,25 zł = 76,50 zł/100 km
Spalanie i koszt jazdy na LPG
12 l LPG + 1 l benzyny: 12 x 2 zł + 1 x 4,25 zł = 28,25 zł/100 km
10 l LPG + 1 l benzyny: 10 x 2 zł + 1 x 4,25 zł = 24,25 zł/100 km
24 l LPG + 1 l benzyny: 24 x 2 zł + l x 4,25 zł = 52,25 zł