Auto Świat POZIOMOWANIE KAROSERII

POZIOMOWANIE KAROSERII

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Może dotyczyć tylko jednej osi (porównaj Nivomat) lub obu, może byćsterowany ręcznie przez kierowcę lub automatycznie. W przypadku, jeślipoziomowanie dotyczy obu osi pojazdu, a więc całej karoserii, mówi sięnajczęściej o aktywnym lub dynamicznym poziomowaniu (porównaj z systememABC)

POZIOMOWANIE KAROSERII
Auto Świat
POZIOMOWANIE KAROSERII

Chodzi tu o maksymalne zredukowanie wychyleń nadwozia (karoserii) na zakrętach oraz podczas hamowania i przyspieszania. Poziomowanie automatyczne pojawiło się po raz pierwszy w 1954 roku, gdy Citroën zaprezentował model DS wyposażony w zawieszenie hydropneumatczne.

Wszystkie koła miały tu całkowicie mechaniczny system wykrywania wychyłu karoserii. Układ ten po stwierdzeniu, że nadwozie np. w tylnej części jest bardziej opuszczone niż w przedniej, na zasadzie prostego układu dźwigni powodował dopompowanie płynu hydraulicznego do elementów resorujących kół, nad którymi karoseria została zbyt mocno pochylona w dół.

System poziomowania jako sposób kompensowania załadunku rozwijany był przez wielu producentów, z których dwóch - Mercedes oraz Volvo - wprowadziło go w latach 70. XX w. do produkcji seryjnej.

Ponieważ samochody te miały konwencjonalne zawieszenie, możliwe było w czasach przedelektronicznych zastosowanie tylko poziomowania dla tylnej osi z zawieszeniem niezależnym.

Nad mechanizmem różnicowym montowano hydropneumatyczny mechanizm dźwigniowy funkcjonujący podobnie jak zawieszenie w Citroënie DS.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki