Pomiędzy tymi wirnikami umieszczona jest tzw. kierownica, koło łopatkowe. Element ten (różniący przekładnię hydrokinetyczną od sprzęgła hydrokinetycznego) ma za zadanie zmieniać kierunek przepływu cieczy między pompą a turbiną, dzięki czemu może wzrosnąć moment obrotowy przekazywany dalej - do skrzyni biegów.

Ponieważ w układzie przeniesienia napędu z przekładnią hydrokinetyczną (pełniącą również rolę sprzęgła) występują o wiele mniejsze naprężenia niż przy połączeniach konwencjonalnych, tego typu przekładnię stosuje się m.in. w automatycznych skrzyniach biegów (gdzie napęd przekazywany jest bez przerwy) oraz ciężkich maszynach roboczych (gdzie płynne dołączenie napędu przy dużych obciążeniach mogłoby zniszczyć cierne sprzęgło).

W skrzyniach manualnych, gdzie do zmiany biegu konieczne jest przerwanie napędu, ani sprzęgła, ani przekładnie hydrokinetyczne nie mają zastosowania.