Logo
PRZEKŁADNIA HYDROKINETYCZNA

PRZEKŁADNIA HYDROKINETYCZNA

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pomiędzy tymi wirnikami umieszczona jest tzw. kierownica, koło łopatkowe. Element ten (różniący przekładnię hydrokinetyczną od sprzęgła hydrokinetycznego) ma za zadanie zmieniać kierunek przepływu cieczy między pompą a turbiną, dzięki czemu może wzrosnąć moment obrotowy przekazywany dalej - do skrzyni biegów.

Ponieważ w układzie przeniesienia napędu z przekładnią hydrokinetyczną (pełniącą również rolę sprzęgła) występują o wiele mniejsze naprężenia niż przy połączeniach konwencjonalnych, tego typu przekładnię stosuje się m.in. w automatycznych skrzyniach biegów (gdzie napęd przekazywany jest bez przerwy) oraz ciężkich maszynach roboczych (gdzie płynne dołączenie napędu przy dużych obciążeniach mogłoby zniszczyć cierne sprzęgło).

W skrzyniach manualnych, gdzie do zmiany biegu konieczne jest przerwanie napędu, ani sprzęgła, ani przekładnie hydrokinetyczne nie mają zastosowania.

Udostępnij:
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium