Auto Świat PRZEKŁADNIA HYDROKINETYCZNA

PRZEKŁADNIA HYDROKINETYCZNA

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wał napędzający wyposażony jest w wirnik poruszający ciecz (pompa), wałnapędzany zaś w podobny wirnik odbierający od cieczy energię (turbina)

PRZEKŁADNIA HYDROKINETYCZNA
Auto Świat
PRZEKŁADNIA HYDROKINETYCZNA

Pomiędzy tymi wirnikami umieszczona jest tzw. kierownica, koło łopatkowe. Element ten (różniący przekładnię hydrokinetyczną od sprzęgła hydrokinetycznego) ma za zadanie zmieniać kierunek przepływu cieczy między pompą a turbiną, dzięki czemu może wzrosnąć moment obrotowy przekazywany dalej - do skrzyni biegów.

Ponieważ w układzie przeniesienia napędu z przekładnią hydrokinetyczną (pełniącą również rolę sprzęgła) występują o wiele mniejsze naprężenia niż przy połączeniach konwencjonalnych, tego typu przekładnię stosuje się m.in. w automatycznych skrzyniach biegów (gdzie napęd przekazywany jest bez przerwy) oraz ciężkich maszynach roboczych (gdzie płynne dołączenie napędu przy dużych obciążeniach mogłoby zniszczyć cierne sprzęgło).

W skrzyniach manualnych, gdzie do zmiany biegu konieczne jest przerwanie napędu, ani sprzęgła, ani przekładnie hydrokinetyczne nie mają zastosowania.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki