Instytut Danych dot. Strat w Wypadkach Drogowych (Highway Loss Data Institute - HLDI), zajmuje się szeroko zakrojonymi badaniami nad bezpieczeństwem ludzi podróżujących samochodami, ale również nad bezpieczeństwem samych pojazdów, badając między innymi "odporność" na złodziei.

Badanie instytutu, obejmujące lata modelowe 2001-2003, polegało na przeprowadzeniu porównania różnych pojazdów pod względem kosztów leczenia obrażeń odniesionych podczas wypadków drogowych. Badanie podaje względną częstotliwość roszczeń ubezpieczeniowych dotyczących takich obrażeń, otrzymywanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe w danym roku ubezpieczenia samochodu.

Zarówno wersja 9-5 Sedan jak i SportKombi otrzymały ocenę "znacznie powyżej przeciętnej" pod względem otrzymywanych roszczeń w kategorii pojazdów luksusowych klasy średniej. Według zasady Instytutu HLDI, wysoka ocena Saaba 9-5 Sedan oznacza o 53% lepszy wynik niż średnia w tej klasie, a w przypadku Saaba 9-5 SportKombi o 39%.

Jedną z cech odróżniających Saaba 9-5 od konkurencyjnych pojazdów są aktywne zagłówki (SAHR) montowane na przednich fotelach. Badania wykazały, że ograniczają ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażera z przodu i kierowcę w przypadku kolizji tylnych aż o 75 procent w porównaniu ze starszymi modelami Saaba, pozbawionymi tego rozwiązania. Doskonałe zabezpieczenie samochodu jest efektem działania wielu czynników, w tym zachowania kierowcy i pasażera, osobistej oceny i innych zmiennych. Konstrukcja samochodu ma również wpływ na jego zachowanie podczas wypadków.

Inny trop badań miał za zadanie ocenić szkody wynikające z kradzieży. Ocena "lepszy niż przeciętny" oznacza, że w przypadku modelu 9-5 Sedan w danym roku ubezpieczeniowym zgłaszano o 60 procent mniej roszczeń dotyczących kradzieży w stosunku do innych samochodów. Wersja 9-5 SportKombi posiada takie same zabezpieczenia, ale nie była poddawana ocenie ze względu na niewystarczającą ilość danych.