Tylko w lutym 2007 r. Polacy kupili 22 024 nowe auta osobowe, o 3,3 proc. mniej niż w styczniu br. i ponad 21,3 proc. więcej niż w lutym ub.r. Eksperci Samaru uważają, że te dobre wyniki sprzedaży są efektem coraz lepszej sytuacji gospodarczej, a także kampanii wyprzedażowych samochodów starego rocznika. Ich zdaniem, koniunktura utrzyma się również w najbliższych miesiącach.

Lepszą sprzedaż odnotowała w lutym większość marek oferowanych na polskim rynku. Spośród 42 dostępnych w Polsce, zaledwie 8 odnotowało spadek miesięcznej sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem. Od początku roku tylko 7 marek uzyskało gorszy wynik niż rok wcześniej.

Najpopularniejszą marką w Polsce jest Toyota. Od początku roku Polacy kupili 5 955 aut tej marki, o 26,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. Udział marki w rynku zwiększył się w ciągu roku z 12,7 do 13,3 proc. Na drugiej pozycji znajduje się Skoda - 5 588 sprzedanych aut (wzrost o 24,3 proc.), co pozwoliło czeskiej marce na zwiększenie udziału w rynku z 12,2 do 12,5 proc. Trzecią lokatę zachował Opel, który sprzedał 4 377 swoich aut (+4,5 proc.), ale udział tej marki w rynku spadł z 11,4 do 9,8 proc. Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Fiat -4 200 sprzedanych aut, Ford - 3 157, Peugeot - 2 956, Renault - 2 743, Volkswagen - 2 460, Citroen - 2 331 i Honda 1 742.

Poza czołową dziesiątką znalazło się wiele firm, których wysokie tempo wzrostu sprzedaży, zdaniem Samaru, zasługuje na uwagę. Prawie 70-proc. wzrost osiągnął Seat (14. lokata, 951 aut); o 138 proc. wzrosła sprzedaż Suzuki (15. lokata, 753 auta). Ponad 60- proc. wzrost sprzedaży wykazuje BMW (20. lokata, 379 egzemplarzy), Alfa Romeo (24. lokata, 98 sztuk), o 111 proc. zwiększył sprzedaż Porsche (31. lokata, 38 sztuk).

Na rynku samochodów dostawczych w ciągu dwóch pierwszych miesięcy roku sprzedano w Polsce łącznie 6 571 pojazdów, o 32,8 proc. więcej niż przed rokiem - informuje Samar.

W lutym tego roku przybyło 3 625 nowych pojazdów użytkowych. To najlepszy wynik lutowej sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat, jednocześnie o 23,1 proc. większy niż w styczniu br., a o 38,8 proc. większy niż w lutym ubiegłego roku.

Liderem rynku pozostaje Fiat, który sprzedał łącznie 1 460 aut, o 21,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział Fiata w polskim rynku samochodów dostawczych wynosi obecnie 22,2 proc. Na pozycji wicelidera umocnił się Volkswagen, którego pojazdy kupiło od początku roku 951 osób, o 63,1 proc. więcej niż rok wcześniej, co dało marce 14,5 proc. udziału w rynku. Trzecie miejsce na liście najczęściej kupowanych pojazdów dostawczych zajmuje Renault. Francuski producent sprzedał 889 aut, o 40,2 proc. więcej, a udział marki w rynku wynosi 13,5 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Citroen - 598 sprzedanych aut (wzrost o 51,8 proc.), Ford - 539 (+24,5 proc.), Peugeot - 533 (+83,2 proc.), Mercedes - 465 (+59,3 proc.), Intrall - 241 (+28,9 proc.), Opel - 222 (-7,9 proc.), Nissan - 157 (+44,0 proc.).