Premier Piechociński takie marzenia snuł po raz pierwszy w Grodzisku Mazowieckim na jednym z roboczych spotkań. Powoływał się na rozmowy z przedstawicielami Fiata. Zapewniał, że na początku maja do Polski dotrze dobra wiadomość nie tylko dla pracowników fabryki, ale także całej branży.

Wczoraj takie doniesienia potwierdziło Centrum Informacji Rządu.W komunikacie czytamy, że Fiat Auto Poland SA zamierza uruchomić w zakładzie w Tychach i Bieruniu produkcję nowego, dotychczas nieprodukowanego przez Grupę Fiata, modelu samochodu osobowego (segmentu B). 96 proc. produkcji ma być eksportowane, w tym do USA. Szacuje się, że nowa produkcja pozwoli utworzyć 420 nowych miejsc pracy i utrzymać ok. 3000 obecnych.

W związku z planami Fiata Rząd podjął decyzję o rozszerzeniu katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Strefą zostaną objęte tereny publiczne położone w Bytomiu, Częstochowie, Gliwicach, Myszkowie, Piekarach Śląskich, Świętochłowicach i Tychach oraz tereny prywatne w Gliwicach, Dąbrowie Górniczej, Tychach i Bieruniu.

Polskie przedstawicielstwo Fiata jak na razie milczy. W fabryce Fiata też niewiele wiedzą o polskich planach koncernu. Marzenia rozwiewają właściciele Fiata. Na ostatniej konferencji w amerykańskim Auburn Hills zapowiedzieli co prawda plany rozwoju swoich zakładów, o Tychach jednak nie padło ani jedno słowo.

Jak głosi kolejny komunikat Fiata "w związku ze spekulacjami i komentarzami opublikowanymi dziś przez szereg agencji prasowych dotyczących przyszłych inwestycji w Polsce, Fiat zwraca uwagę, że w pięcioletnim globalnym planie inwestycyjnym, przedstawionym 6 maja, nie zawarto szczegółów dotyczących konkretnych planów inwestycyjnych w żadnym kraju, w którym prowadzona jest działalność produkcyjna".

Włoski sen

Potężne inwestycje Fiat planuje za to w swoich włoskich zakładach. I to już pewne. Zaczyna od modernizacji fabryki w Melfi. 1 mld euro poszedł na uruchomienie produkcji małych terenowych aut (Fiat 500X i Jeep Renegate). Moc produkcyjna to 200 tys. aut rocznie.

Kolejny mld euro Fiat zainwestuje fabrykę w Grugliasco. Tam stawia na produkcję Maserati. Około 700 mln euro Fiat wyda na modernizację zakładów w Atessie (auta dostawcze).

Bez inwestycji nie pozostanie także fabryka w Mirafiori, gdzie powstawać ma nowa generacja Fiata Pandy (obecnie produkowana pod Neapolem). Ale to są plany na 2018 rok.

Tychy z Lancią

Czy jest więc szansa na produkcję nowego modelu Fiata w Tychach? W końcu to największy zakład produkcyjne Fiata w Europie i jeden z najlepszych pod względem jakości produkcji. Jak na razie powstaje u nas Lancia Ypsilon. Co gorsze Sergio Marchionne, który koncentruje się teraz na rynku amerykańskim i wskrzeszeniu Alfy Romeo, jasno dał do zrozumienia, że nie interesuje go rozwoju tej marki.

Na otarcie łez zostają nam plany. Być może trafi do nas jeden z całkowicie nowych aut Fiata. Ma powstać nowa rodzina kompaktowych, rodzinnych modeli od sedan do kombi. Jak na razie to jednak bliżej nieskonkretyzowane plany.

Liderem produkcji w Polsce jest nadal Fiat Auto Poland, który wyprodukował 295 tys. 700 aut (udział w rynku to 51,42 proc., o 3,39 proc. mniejszy niż przed rokiem). Na drugim miejscu jest Volkswagen Poznań z udziałem w rynku 29,71 proc. (wzrost o 4,23 proc.) – 170 tys. 875 samochodów, a na trzeciej Opel Polska z udziałem 18,87 proc. (spadek o 0,84 proc.) – 108 tys. 542 pojazdy.