W lutym 2010 roku sprzedaż aut osobowych wyniosła w Europie nieco ponad 1 milion sztuk, o 7,8 proc. mniej niż w poprzednim miesiącu, ale o 3,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

O ile na rynkach Europy Zachodniej sprzedaż wyniosła 1 985 749 samochodów i jest o 710,4 proc. większa niż przed rokiem, o tyle na rynkach 10 "nowych" państw członkowskich UE - spadła o 22,7 proc. (do niespełna 103 tys. sztuk).

Spośród czołowych rynków europejskich największe wskaźniki wzrostu sprzedaży miesięcznej w lutym w stosunku do ubiegłego roku wykazały rynki hiszpański (+47,0 proc.), brytyjski (+26,4 proc.), włoski (+20,6 proc.), francuski (+18,2 proc.). Najbardziej dotkliwe spadki w tym gronie odnotowały natomiast rynki niemiecki (-29,9 proc.) i polski (-19,2 proc.).

Sprzedaż sumaryczna po dwóch miesiącach wyniosła na Starym Kontynencie 2 088 715 aut, o 8,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Tytuł lidera należy od początku roku do Włoch. Na rynku włoskim sprzedano ponad 407,5 tys. aut, o 25,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Taki dynamiczny wzrost pozwolił na umocnienie pozycji Włoch na rynku europejskim i zwiększenie udziału z 16,8 do 19,5 proc.

"Dopiero" na drugiej lokacie znajduje się lider nie tylko sprzed roku, ale w większości dotychczasowych rankingów - rynek niemiecki. Tegoroczna sprzedaż wyniosła u naszych zachodnich sąsiadów nieco ponad 376,0 tys. aut, o 19,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Udział rynkowy Niemiec zmniejszył się w ciągu roku z 24,2 do 18,0 proc.

Na trzecim miejscu plasuje się Francja. Rynek francuski dzieli od pozycji wice lidera niewielki dystans. Wynik sprzedaży sumarycznej wyniósł 352,0 tys. aut, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 16,3 proc. Tym samym Francja zwiększyła swój udział w rynku kontynentu z 15,7 do 16,9 proc.

Dwa kolejne miejsca należą do rynków o imponującej dynamice wzrostu sprzedaży: na rynku brytyjskim przybyło 214,2 tys. aut, o 28,7 proc. więcej niż przed rokiem, a na hiszpańskim - 161,4 tys. aut, o 32,9 proc. więcej w porównaniu do ubiegłego roku. Udział Wielkiej Brytanii w rynku europejskim zwiększył się z 8,6 proc. przed rokiem do 10,3 proc. obecnie, a Hiszpanii - z 6,3 wzrósł do 7,7 proc.

Rynek polski zajmuje ponownie ósmą lokatę, ale spadek tegorocznej sprzedaży o 12,5 proc. spowodował utratę udziału w rynku z 2,9 do 2,4 proc.

Średnia sprzedaż nowych samochodów osobowych na 1000 mieszkańców Europy wyniosła na koniec lutego 4 sztuki. Dwucyfrowe wskaźniki osiągnęły na razie jedynie Luksemburg (18 aut) i Belgia (10 aut); dalej uplasowały się Irlandia (8 sztuk), Włochy (7 aut), Francja i Holandia (po 6 aut). Polska jako jedyna wśród 20 największych rynków europejskich ma obecnie wskaźnik na poziomie 1.