Zgodnie ze wcześniejszymi przypuszczeniami utworzenie buspasa na trasie Łazienkowskiej doprowadziło do kompletnego paraliżu komunikacyjnego.

Strażnicy wyposażeni w dwa radary, którzy stanęli wczoraj przy trasie, mieli ręce pełne roboty. We wtorek rano trasa Łazienkowska była całkowicie zatkana. Zamiast trzech pasów kierowcy mieli do dyspozycji dwa, bo w ulicy wytyczono nowy, najdłuższy w stolicy buspas. Niektórym stojącym w gigantycznym korku puszczały nerwy i zjeżdżali na pas zarezerwowany dla komunikacji miejskiej. Tam już, w dwóch miejscach, czekała na nich straż miejska. Fotoradar był bezlitosny, niezależnie od wymyślonego naprędce alibi: za złamanie przepisów kierowców karano mandatami w wysokości 100 zł oraz dopisywano 1 punkt karny.

"Akcja trwała 4,5 godziny. W tym czasie straż miejska ukarała 620 kierowców. - To rekordowy wynik. Dla porównania, wynik kontroli, które również prowadzimy na Modlińskiej czy Moście Poniatowskiego, to kilkanaście, kilkadziesiąt zarejestrowanych wykroczeń, w porównywalnym czasie" - informuje Monika Niżniak, pełniąca funkcję Rzecznika Prasowego Straży Miejskiej. - "Najwięcej w tych miejscach zarejestrowano 100 wykroczeń.

- Dziś również prowadzimy działania na nowym buspasie" - dodaje Niżniak. Ile mandatów, w porównaniu do kilku setek straży miejskiej, wystawiła policja? Tego na razie Komenda Stołeczna nie wie.

Dane można będzie podliczyć, gdy funkcjonariusze oddadzą skończone bloczki z formularzami, na których wydają mandaty.

Oryginalne wytłumaczenia

Niektórym wydawało się, że buspas jest jeszcze... nieaktywny - przynajmniej tak się tłumaczyli.

- Jechałem środkowym pasem, zjechałem, żeby ustąpić miejsca karetce - tłumaczył się jeden z kierowców. Nie trzeba jednak czujnego strażniczego oka, żeby zauważyć, że karetki jeżdżą właśnie buspasem.

Buspas na Trasie Łazienkowskiej został wytyczony między ulicą Grójecką na Ochocie, a Kinową na Przyczółku Grochowskim. Ma prawie 7 kilometrów długości. Dzięki niemu dystans między Ochotą, a Pragą Południe autobusy mają pokonywać znacznie szybciej.

Buspasów będzie więcej

Tymczasem ZTM pracuje już nad tym, by w stolicy buspasów było jeszcze więcej. Projektowane są pasy dla autobusów w Al. Jerozolimskich, w al. Solidarności, na Belwederskiej wraz ze śluzą dla autobusów skręcających w Spacerową, na Puławskiej oraz na trasie Armii Krajowej.