Auto Świat Teoria to za mało

Teoria to za mało

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek

Aż 17% kierowców teoretycznie wie, jak należy zachować się w obliczu zagrożenia na drodze, ale nie potrafi w praktyce zastosować tej wiedzy - prawidłowo oceniają sytuację, podejmują odpowiednią decyzję, a następnie niepoprawnie wykonują manewry.

Renault Szkoła Jazdy
Onet.pl
Renault Szkoła Jazdy

Gdy o życiu mogą decydować ułamki sekund, kierowca musi wykonywać czynności intuicyjnie. Aby były prawidłowe, muszą być poprzedzone treningiem.

Badania wykazały także, że u 50% kierowców, którzy spowodowali wypadek, zawiodła percepcja sytuacji na drodze. Część z nich w ogóle nie zauważyła niebezpieczeństwa, inni nie ocenili prawidłowo sytuacji, a pozostali dostrzegli ją zbyt późno. Kolejne 10% nawet gdy poprawnie oceniło sytuację, podejmowało błędne decyzje - nie wiedziało jak odzyskać kontrolę nad pojazdem.*

Prowadzenie samochodu i kontrola nad pojazdem to kompleksowa i złożona czynność, szczególnie wtedy gdy kierowca znajdzie się w obliczu zagrożenia. W sytuacji niebezpiecznej nie ma czasu na świadomą analizę i wybór optymalnego rozwiązania. Liczą się instynktowne odruchy, które przynoszą tym lepszy efekt, im lepiej są wyuczone - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Jedynym sposobem, aby poznać i przede wszystkim "zaprogramować" w sobie prawidłowe reakcje jest symulowanie sytuacji zagrożenia i regularne powtarzanie określonych manewrów w bezpiecznych warunkach. Nawet najbardziej szczegółowa wiedza teoretyczna na temat zasad bezpiecznej jazdy nie jest w stanie zastąpić praktycznych ćwiczeń.

Trening wyprowadzania samochodu z poślizgu, awaryjnego hamowania czy omijania przeszkody pozwala "zakodować" prawidłowe zachowanie kierowcy w obliczu zagrożenia. Dzięki temu kierowca intuicyjnie wie nie tylko co powinien zrobić, aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze, ale przede wszystkim wie, jak to zrobić - mówi Miłosz Majewski, trener w Szkole Jazdy Renault.

* źrodło: LAB (Labolatory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies); wnioski badań opublikowane w “Driving Safety Forward, Renault and Safety"

Autor Michał Szymaczek
Michał Szymaczek
Powiązane tematy: