Auto Świat Testy Czytelnicy testują Toyotę Yaris 1.5 po liftingu

Czytelnicy testują Toyotę Yaris 1.5 po liftingu

Toyota Yaris po raz drugi została poddana modernizacji. Dzięki niej nadal ma się cieszyć dużą popularnością na europejskich rynkach. Auto oddaliśmy w ręce naszych Czytelników. Jak ocenili gorącą nowość Toyoty?

Toyota Yaris 1.5 FL - Czytelnicy testują
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Toyota Yaris 1.5 FL - Czytelnicy testują

Yaris trzeciej generacji od lat jest najlepiej sprzedawanym modelem japońskiej marki w Europie (także w Polsce). To dobrze znany samochód, czym zatem może zaskoczyć jego wariant po liftingu?

Nowości jest naprawdę wiele. W testowanym egzemplarzu najłatwiej zauważyć dwukolorowe nadwozie. Teraz w Yarisie dach z czarnym wykończeniem można łączyć z różnymi kolorami reszty karoserii. To zasługa świeżo wprowadzonej stylowej odmiany wyposażenia Selection, dzięki której Yaris zapewnia szerokie możliwości personalizacji (wnętrze także może być kolorowe, a w wyższych wersjach jest wykończone miękkimi w dotyku materiałami).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ponadto miejska Toyota wygląda bardziej dynamicznie. Odpowiadają za to nowe reflektory (za dopłatą funkcję świateł do jazdy dziennej pełnią światłowody LED) oraz przeprojektowany zderzak, w którym osłona chłodnicy w wersji Selection ma strukturę plastra miodu. Tylne lampy zmieniły swój kształt i zachodzą na klapę bagażnika (światła pozycyjne również można wyposażyć w efektowne LED-y). Zarówno Mateusz, jak i Jakub pozytywnie ocenili przeprowadzone modyfikacje. Spodobała im się nowa stylistyka auta.

Toyota Yaris FL - nowy silnik 1.5 bez turbo

Toyota Yaris jest ewenementem w swojej klasie. Konfigurator samochodu obejmuje aż trzy rodzaje napędu do wyboru: hybrydowy (jak przystało na Toyotę), wysokoprężny oraz benzynowy. Nasi Czytelnicy testowali model z zupełnie nowym silnikiem benzynowym, który jest tylko o 3000-4000 zł droższy (zależnie od wersji wyposażenia) od podstawowej jednostki 1.0/69 KM. Nowa konstrukcja to czterocylindrowy i wolnossący motor (bez turbodoładowania), więc powinien być trwalszy od wysilonych silników, stosowanych w większości modeli konkurencyjnych marek.

Nowy benzyniak – co ciekawe, produkowany w polskiej fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach – zastąpił w palecie silnik 1,33 litra. Z pojemności 1,5 litra wygenerowano 111 KM mocy i 136 Nm momentu obrotowego, więc nowy silnik jest od ustępującego mocniejszy, a w dodatku oszczędniejszy, spełnia też wygórowane najnowsze normy emisji spalin Euro 6c. Średnie zużycie paliwa w czasie jazd Czytelników wyniosło 6,8 l/100 km. To wyższy wynik od katalogowego, ale w pełni akceptowalny w trybie mieszanym.

Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje równe 11 sekund. W porównaniu z wycofanym motorem jest o 0,8 sekundy lepsze. Elastyczność, istotna podczas wyprzedzania, również się poprawiła. Przyspieszanie na piątym biegu od 80 do 120 km/h trwa teraz o ponad jedną sekundę krócej (17,6 zamiast 18,8 s). Obaj Czytelnicy pochwalili dobrą dynamikę samochodu, również na drodze szybkiego ruchu, na której niewielki Yaris z czterema osobami na pokładzie dotrzymywał tempa większym samochodom. W takich warunkach należy jednak korzystać z wyższego zakresu obrotów silnika, tym samym w kabinie robi się stosunkowo głośno.

Testujący nie mieli zastrzeżeń do układu jezdnego pojazdu. Chwalili też zmodyfikowane zawieszenie, które zapewnia należyty komfort jazdy, oraz dobrą widoczność zza kierownicy. Poza tym pozytywnie ocenili praktyczność Yarisa – auto wyróżnia się pod tym względem w swoim segmencie. Ponadprzeciętną ilość miejsca docenią szczególnie pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie. Przestrzeń na nogi jest tam bardzo duża. Osoba o wzroście 185 cm zmieści się bez problemu. Z przodu kierowca i pasażer również mają dużą swobodę ruchów. Pojemność bagażnika już tak nie imponuje – standardowo wynosi 286 litrów. Tyle jednak w zupełności wystarczy na codzienne potrzeby. Jeśli nie, można złożyć tylne siedzenia. Ruchoma podłoga bagażnika pozwala uzyskać płaską powierzchnię. Pod nią mieści się dojazdowe koło zapasowe, które w testowanej wersji nie wymaga już dopłaty.

Toyota Yaris FL - bezpieczniejsza jazda

Samochody stają się coraz bezpieczniejsze, nie tylko ze względu na wytrzymalsze konstrukcje z kontrolowanymi strefami zgniotu, lecz także dzięki stosowaniu zaawansowanych systemów elektronicznych. Wspomagają one kierowcę, żeby nie doszło do kolizji lub miała ona jak najmniejsze konsekwencje. Zmodernizowany Yaris już w podstawowej wersji wyposażenia ma na pokładzie pakiet Toyota Safety Sense, który zawiera: układ ochrony przedzderzeniowej z funkcją awaryjnego hamowania w ruchu miejskim, automatyczne światła drogowe i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.

Toyota Yaris FL - oceny Czytelników

„Toyota Yaris z pakietem Selection prezentuje się świetnie. Z całą pewnością nie jest nudna. Ciekawe okazuje się nie tylko dwukolorowe nadwozie, lecz także wnętrze, odpowiadające mu kolorystyką. W środku jest dużo miejsca jak na model o tej wielkości. Rozbudowany system multimedialny powinien zadowolić każdego. Dobrze oceniam pracę układu kierowniczego, jednak promień skrętu w samochodzie do jazdy głównie po mieście mógłby być nieco mniejszy. Pozytywne wrażenie zrobił na mnie nowy silnik. Ogólnie Yaris przeszedł wiele pozytywnych zmian w stosunku do poprzedniej wersji i chętnie pojeździłbym nim dłużej” - Mateusz Rydzewski, koordynator ds. marketingu.

„Samochód bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Spodziewałem się typowego miejskiego autka, które ma problemy ze żwawym ruszaniem spod świateł. Okazało się jednak inaczej, bo nawet na trasie Yaris z nowym silnikiem 1.5 daje radę. Na plus zasługują: przestronne wnętrze, spasowanie elementów oraz kolorystyka kabiny (przynajmniej w testowanym egzemplarzu). Minusem jest przeciętna zwrotność auta, poprzednie generacje modelu zawracały prawie w miejscu. Tutaj tak dobrze nie jest, ale całą resztę oceniam na plus. Jeśli ktoś zastanawia się nad kupnem tej Toyoty, może to zrobić na moją odpowiedzialność” - Jakub Jałbrzykowski, student.

Toyota Yaris - podsumowanie

Modernizacja Yarisa wykracza poza ramy przeciętnego face liftingu. Do oferty wprowadzono duży wybór kolorów nadwozia i wnętrza oraz dodano silnik, który zapewnia przyzwoite osiągi i niewiele pali. Ponadto seryjny jest teraz pakiet systemów bezpieczeństwa. W mieście przydałby się tylko mniejszy promień skrętu, ale Toyota Yaris i tak sporo zyskała, nie tracąc przy tym swoich dotychczasowych zalet, może więc skutecznie powalczyć o nowych klientów i poprawić sprzedaż.

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1496
Moc maksymalna (KM/obr./min)111/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)136/4400
Skrzynia biegówręczna, 6-biegowa
Napędna przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/b
Opony testowanego auta195/50 R 16
Dł./szer./wys. (mm)3945/1695/1510
Rozstaw osi (mm)2510
Masa własna/ładowność (kg)1090/455
Pojemność bagażnika (l)286
Pojemność zbiornika paliwa (l)57
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s
Prędkość maksymalna175 km/h
Spalanie fabryczne w mieście6,3 l/100 km
Spalanie fabryczne poza miastem4,2 l/100 km
Spalanie fabryczne średnie5,0 l/100 km
Emisja CO2112 g/km
Cena podst. testowanej wersji62 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata lub 100 tys. km
Przeglądyco 15 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza65 400 zł
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków