Auto Świat > Testy > Jaguar XE 25d AWD R-Sport - z nowym, mocnym dieslem

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - z nowym, mocnym dieslem

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Nowy silnik wysokoprężny Jaguara ma dwie turbosprężarki, 500 Nm momentu obrotowego i układ oczyszczania spalin z AdBlue. A jak jeździ?

Jaguar XE 25d AWD R-SportŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Przyszłość diesla stoi pod znakiem zapytania, ale Jaguar wierzy, że klienci luksusowych aut wciąż będą poszukiwać dobrych osiągów przy niskim spalaniu. Sam więc opracował nowy silnik wysokoprężny, który trafił do wielu modeli grupy JLR. My poznaliśmy go bliżej w sedanie XE.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - nadwozie

Ma sportowy sznyt, zgrabne proporcje i dość ciasną jak na tę klasę kabinę. Z tyłu wygodnie usiądą osoby nie wyższe niż 175 cm. Zajmowanie miejsc utrudniają oprócz niskiego dachu także szerokie progi. Opcjonalne obszycie kokpitu skórą nadrabia za przeciętne plastiki. Plus za sportową pozycję za kierownicą z dużym zakresem regulacji.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport
Jaguar XE 25d AWD R-SportŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - silnik

Ostro bierze się do roboty od samego „dołu”, a dzięki seryjnemu napędowi 4x4 500 Nm jest efektywnie przenoszonych na asfalt. Mocy nie brakuje nawet przy wysokich prędkościach. Reakcję na gaz rozmywa jednak „ślizgający się” na niższych biegach „automat”, mógłby pracować bardziej zdecydowanie. Bardziej w aucie tej klasy drażni jednak wyraźny klekot, słyszany w kabinie podczas przyspieszania. Spalanie w mieście: ok. 10 l/100 km. Szkoda, że nie ma wskaźnika poziomu AdBlue, dobrze jednak, że ten system tu jest.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - prowadzenie

To generalnie mocna strona XE, choć w tej wersji układ kierowniczy nieco za lekko pracuje, ginie przez to trochę informacji płynących z kół. Zestrojenie zawieszenia zapewnia udany kompromis między sztywnością a komfortem. Dobrze radzi sobie z każdym typem nierówności.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - koszty

Za 240-konne XE trzeba zapłacić co najmniej 212 500 zł. To o ponad 13 000 zł mniej niż za słabszego o 36 KM Mercedesa C 250 d 4Matic.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport to nam się podoba

Zwinne prowadzenie, trafne zestrojenie zawieszenia, duży zapas momentu.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - to nam się nie podoba

Niedostatecznie wyciszony silnik, ciasne wnętrze, wciąż nieoptymalne multimedia.

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory diesel biturbo/R4/16
Pojemnośc skokowa 1999 cm3
Moc maksymalna 240 KM/4000 obr./min.
Maks. moment. obrotowy 500 Nm/1500 obr./min.
Skrzynia biegów/napęd aut. 8-biegowa/4x4
Prędkość maksymlana 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Średnie spalanie producenta 5,2 l/100 km
Pojemność bagażnika 455 l
Długość/szerokość, wysokość 4672/1967/1416 mm
Rozstaw osi 2838 mm
Masa własna/ładowność 1595 kg/615 kg
Cena testowanej wersji 278 310 zł

Jaguar XE 25d AWD R-Sport - naszym zdaniem

Ta wersja ma rekompensować brak 6-cylindrowego diesla w palecie XE. Osiągi są satysfakcjonujące, za to kultura pracy silnika – już mniej. Dobór niektórych tworzyw też nie pasuje do ceny. Za to frajda z jazdy jest adekwatna.

Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków