Auta tego typu nie powstają z myślą o naszej części świata. Europa jest zbyt pragmatyczna i ciasna dla 5,13-metrowego SUV-a z 456-konnym V8. Za to w USA, Rosji i na Bliskim Wschodzie myśli się jeszcze z rozmachem – tam topowy SUV Mercedesa konkuruje nie tylko z Range Roverem LWB, lecz także z Infiniti QX80 czy Lexusem LX570. I to wciąż jeszcze nie szczyt. Nad nimi jest przecież Bentley Bentayga, a BMW i Rolls-Royce niebawem dołączą do tego klubu. Wbrew pozorom i ekotrendom rynek tak olbrzymich SUV-ów się rozwija.
Mercedes GLS 500 - "eska" wśród SUV-ów?
Wraz z uporządkowaniem nomenklatury modeli Mercedesa model GL zyskał w listopadzie 2015 r. przydomek „S” oraz przeszedł lifting. W Stuttgarcie z dumą nazywają go „klasą S wśród SUV-ów”. Wspomniany silnik faktycznie pochodzi prosto z „eski” i godnie napędza 2,6-tonowego SUV-a.
Według naszych pomiarów sprint do „setki” trwa zaledwie 5,2 s, a jeśli komuś jeszcze mało, może wybrać 585-konne AMG, które robi to w 4,6 s. Takie cuda nie dzieją się za darmo: na pętli testowej GLS 500 zużył średnio 15,8 l/100 km. Na autostradzie i w mieście spalanie przekracza 18 l/100 km. Ze 100-litrowym zbiornikiem dojedziecie zatem z Warszawy do Gdyni autostradą i tam powinniście już rozglądać się za stacją benzynową.
Wobec wyjściowej ceny blisko 0,5 mln zł nie ma to jednak wielkiego znaczenia. Tym bardziej że wstyd przecież wyjechać z salonu takim autem w wersji bazowej, a dopłacać trzeba nawet za kamerę cofania, elektr. składane lusterka czy 3-strefową klimę. Jednak 6. i 7. fotel są w standardzie.
We wszystkich 3 rzędach umeblowanie jest obszerne i pozwala godnie podróżować dorosłym – to rzadkość nawet wśród dużych SUV-ów. Wsiadanie do tyłu też nie wymaga umiejętności jogina. Wnętrze uszlachetnia pakiet Designo Exclusive z pikowaną skórą na fotelach i prawie wszystkich płaszczyznach, które się dotyka. Koszt: 30 000 zł.
Seryjne pneumatyczne zawieszenie robi, co może, żeby odizolować wstrząsy, jednak nawet w trybie komfortowym trochę we znaki dają się 21-calowe koła. Pakiet AMG, którego są częścią, można sobie odpuścić, bo bez niego GLS i tak wygląda jak boss gangu.
Nastawy podzespołów można oczywiście regulować. W trybie offroadowym prześwit zwiększa się do 26 cm. Jeżeli ktoś jednak ma ambitniejsze plany terenowe, powinien rozważyć pakiet Offroadowy z reduktorem, blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i osłoną silnika (10 726 zł). Wówczas też można korzystać z aż 30-centymetrowego prześwitu.
Mercedes GLS 500 - magiczne stabilizatory
Naszą testówką na 21-calowych felgach AMG, obutych w niskoprofilowe, typowo szosowe opony Pirelli PZero, nie odważyliśmy się zjechać daleko z asfaltu. Doceniliśmy na nim za to działanie aktywnych stabilizatorów. Wart 16 000 zł Active Curve System wirtualnie odciąża auto na zakrętach przez ograniczenie przechyłów nadwozia. Dzięki temu w trybie Sport, który też usztywnia układ kierowniczy i utwardza zawieszenie, auto pewnie trzyma się asfaltu i sprawia wrażenie lżejszego, niż jest w rzeczywistości. Choć trzeba też przyznać, że rozwiązania Mercedesa nie są w tej „magii” tak dobre, jak patenty Audi w Q7.
U konkurenta z Ingolstadt Mercedes mógłby też podpatrzyć sterowanie multimediami – gładzik i pokrętło działają tu niezbyt intuicyjnie. Sam kokpit, mimo wykończenia skórą i drewnem, ma mało wyszukany kształt. Za blisko 650 000 zł można też oczekiwać perfekcyjnego wykonania. W testówce raziła pomarszczona skóra na desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Mercedes GLS 500 - to nam się podoba
Harmonijna współpraca mocarnego, cichego silnika ze skrzynią biegów, świetna przestronność na wszystkich miejscach, ogromny bagażnik, znakomite wyciszenie kabiny.
Mercedes GLS 500 - to nam się nie podoba
Bardzo wysokie spalanie, obsługa multimediów nie tak dopracowana, jak u konkurentów, miejscami braki jakościowe, duże gabaryty nadwozia, wysoka cena i drogie opcje.
Mercedes GLS 500 - naszym zdaniem
Czym jest GLS 500? To bardzo komfortowy, szpanerski i luksusowy salon na kołach. Może służyć za samochód rodzinny, auto na wyprawy narciarskie lub transporter gangu czy też haremu. Przewiezie także masę sprzętu sportowego i z odpowiednimi opcjami potrafi rywalizować z terenówkami z prawdziwego zdarzenia lub autami sportowymi – przynajmniej na prostej.
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/V8/32 |
Pojemnośc skokowa | 4663 cm3 |
Moc maksymalna | 456 KM/5500 obr./min. |
Maks. moment. obrotowy | 700 Nm/1800-4000 obr./min. |
Prędkość maksymlana | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 2,7 s (aut.)/3,4 s (aut.) |
Kałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 55 dB/63 dB/68 dB |
Hamowanie ze 100 km/h | 37,8 (zimne)/35,8 (gorące) |
Skrzynia biegów/napęd | automatyczna 9b/4x4 |
Średnie spalanie testowe | 15,8 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 680-2300 l |
Długość/szerokość, wysokość | 5130/1934/1850 mm |
Rozstaw osi | 3075 mm |
Opony testowanego egz. | 295/40 R 21 |
Masa własna/ładowność | 2560 kg/690 kg |
Średnica zawracania | 12,5 m |
Cena podst. testowanej wersji | 490 065 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/30 lat |
Przeglądy okresowe | co 25 tys. km/rok |
Cena testowanego egzemplarza | 643 480 zł |
Zderzaki z dużymi wlotami powietrza i 21-calowe felgi to elementy pakietu AMG. Za 2258 zł można mieć podświetlaną gwiazdę Mercedesa – to nie żart!
5,13 m długości i 2,6 t masy: GLS ma iście amerykański format. Pneumatyczne zawieszenie w serii.
Auta tego typu nie powstają z myślą o naszej części świata. Europa jest zbyt pragmatyczna i ciasna dla 5,13-metrowego SUV-a z 456-konnym V8. Za to w USA, Rosji i na Bliskim Wschodzie myśli się jeszcze z rozmachem – tam topowy SUV Mercedesa konkuruje nie tylko z Range Roverem LWB, lecz także z Infiniti QX80 czy Lexusem LX570.
I to wciąż jeszcze nie szczyt. Nad nimi jest przecież Bentley Bentayga, a BMW i Rolls-Royce niebawem dołączą do tego klubu. Wbrew pozorom i ekotrendom rynek tak olbrzymich SUV-ów się rozwija.
Szlachetne wykończenie, ale elementy obsługi wydają się już nieco staromodne – Audi Q7 robi
w środku wrażenie o wiele nowocześniejszego i ma wygodniejsze sterowanie multimediami.
Pikowana skórzana tapicerka to element pakietu Designo Exclusive. Ogrzewanie i wentylacja foteli za 4291 zł.
Pikowana skórzana tapicerka to element pakietu Designo Exclusive. Ogrzewanie i wentylacja foteli za 4291 zł.
W 3. rzędzie siedzeń dorośli podróżują wygodnie i mają swoje nawiewy. Środkowa kanapa z regulowanymi oparciami. Mnóstwo przestrzeni!
Po złożeniu wszystkich foteli powstaje przestrzeń aż 2300 l z płaską podłogą. Wysoki próg – trudny dostęp. Trzeci rząd siedzeń rozkłada się elektrycznie.
V8 biturbo z klasy S jedwabiście gładko rozwija moc, jednak podczas forsownej jazdy po autostradzie spalanie przekracza 18 l/100 km.
Czym jest GLS 500? To bardzo komfortowy, szpanerski i luksusowy salon na kołach. Może służyć za samochód rodzinny, auto na wyprawy narciarskie lub transporter gangu czy też haremu.
Przewiezie także masę sprzętu sportowego i z odpowiednimi opcjami potrafi rywalizować z terenówkami z prawdziwego zdarzenia lub autami sportowymi – przynajmniej na prostej.