• X-Trail ma wyrazisty wygląd, spójny z innymi nowymi Nissanami
  • Napęd 4x4 przydaje się nie tylko do jazdy poza asfaltem
  • Manewrowanie Nissanem X-Trail ułatwia świetny zestaw kamer 360 st.

W ofercie Nissana X-Trail pełni funkcję okrętu flagowego, jest największym z oferowanych u nas SUV-ów, a zewnętrznymi gabarytami przewyższa go tylko pikap Navara. W naszym teście występuje w wersji dieslowskiej z napędem 4x4, bezstopniową skrzynią biegów XTronic i topowym wyposażeniem Tekna.

Nissan X-Trail – nadwozie

X-Trail ma wyrazisty wygląd, spójny z innymi nowymi Nissanami. Charakterystyczny grill w kształcie V, „groźne” spojrzenie ledowych reflektorów, potężne nadkola mieszczące 19-calowe koła – to wszystko robi wrażenie. SUV ma tak przestronne wnętrze, że można w nim zainstalować 3. rząd siedzeń. Dopłata w wersji Tekna wynosi 2700 zł (w pozostałych 6500 zł, do kompletu dostaje się okno dachowe), sam szyberdach należy w testowanej wersji do wyposażenia seryjnego (w pozostałych 3500 zł).

Kokpit urządzony w tradycyjnym stylu z dużą liczbą przycisków, analogowymi zegarami i niewielkim centralnym wyświetlaczem. Dużo miejsca z przodu i z tyłu. Cztery osoby mogą przewieźć narty w pokrowcach bez konieczności składania kanapy – podłokietnik w drugim rzędzie otwiera prześwit do bagażnika.

Nissan X-Trail – napęd

Jeśli diesel w X-Trailu, to nie z bezstopniową skrzynią biegów CVT. Ta przekładnia czyni z SUV-a auto długodystansowe, najlepiej nadające się do jazdy po drogach szybkiego ruchu, na których zmiany liczby obrotów rzadko są gwałtowne. W mieście ma się wrażenie, że skrzynia niemiłosiernie hamuje auto, które bardzo leniwie się rozpędza. Napęd 4x4 przydaje się nie tylko do jazdy poza asfaltem, swoją wyższość demonstruje właśnie podczas zimowych wyjazdów z rodziną. Diesel ma umiarkowane spalanie, a w wersji z „manualem” – wręcz skromne (6,7 l/100 km).

Nissan X-Trail – prowadzenie

Jazda w trybie Auto systemu All Mode 4x4 jest bezpieczna w zmiennych warunkach pogodowych. X-Traila prowadzi się pewnie, do czego przyczynia się komunikatywny układ kierowniczy. Manewrowanie ułatwia świetny zestaw kamer 360 st. (seryjny w wersji Tekna). Poza asfaltem lub w głębokim śniegu przydadzą się przyzwoite parametry offroadowe.

Nissan X-Trail – koszty

X-Trail z polecanym napędem 4x4 oferowany jest tylko z dieslem i 6-stopniową skrzynią ręczną lub testowaną CVT (alternatywna wersja benzynowa ma napęd na przód i do wyboru „manual” lub skrzynię dwusprzęgłową). Wariant Tekna jest kompletnie wyposażony, włącznie ze skórą i 8-głośnikowym zestawem Bose.

Nissan X-Trail – naszym zdaniem

Jeśli X-Trail, to z napędem 4x4, a to pociąga za sobą konieczność zakupu diesla ze skrzynią ręczną lub CVT. Z tych dwóch wybrałabym „manuala”, bo CVT sprawia, że diesel (za) wolno przyspiesza. Wśród wersji wyposażenia wahałabym się między Tekną a o 14 500 zł tańszą N-Connectą, do której dokupiłabym pakiet z reflektorami LED i ogrzewanymi fotelami.

Nissan X-Trail – dane techniczne

Silnik t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1749
Moc maks. (KM/obr./min) 150/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 340/1750
Napęd/skrzynia biegów 4x4/bezst. CVT
Dł./szer./wysokość (mm) 4690/1820/1710
Rozstaw osi (mm) 2705
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 565/60
Masa własna/ładowność (kg) 1670/505
Przyczepa ham./bez ham. (kg) 1500/750
Rozmiar opon  225/55 R 19
Cena dCi 150 4x4 XTronic (zł) od 128 000

Nissan X-Trail – osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 12,7 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
Spalanie (WLTP) uśrednione 7,5 l/100 km
Emisja CO2 194 g/km
Teoretyczny zasięg 800 km